پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۲

امنیت زمین بازی نکته ای کلیدی برای ورزشکاران خردسال

اکثریت ما اولین تجارب ورزشی خود را بر روی زمین های بازی و یا آسفالت خیابان ها کسب کرده ایم.متاسفانه آسیب ها به دفعات زیادی در این محیط ها اتفاق می افتد.

راه حل توقف صدمات بازی بر روی زمین های بازی که سالانه250000آسیب فیزیکی را شامل می شود پیشگیری می باشد. میله های عمودی و افقی منصوب در پارک ها و سرسره ها از عوامل اصلی این صدمات می باشند. میله عمودی  و افقی 75000مراجعه سالانه به پزشک و سرسره ها 50000مراجعه به پزشک درسال را باعث شده اند. در اینجا اطلاعاتی برای پیشگیری از رفتن به اورژانس بیمارستان ها داده شده است.



  • توجه به تجهیزات، سن و نوع فعالیت کودکان دیگر و شرایط کلی زمین بازی، در بعضی موارد نه تنها عامل صدمات وارد شده تجهیزات نیست بلکه رفتارها و فعالیت های خطرناک کودکان است که باعث اسیب می شود.

  • مراقب قسمت های سست، آسیب دیده ویا از دست رفته ی ستون ها، چرخ دنده ها، پیچ و مهره ها و اتصالات دیگر باشید.

  • مراقب خمیدگی، انحراف، زنگ زدگی و یا شکستگی هرکدام از اجزا و لبه های تیز آنها که به دلیل ساییدگی یا شکستگی ایجاد شده است باشید.

  • خاکروبه ها و زباله ها را از محل پاک کنید( خصوصا شیشه و قوطی کنسرو). به کودکان اجازه بازی در مناطق خطرات طبیعی مانند چشمه، صخره ویا زمین های دارای زه کشی ضعیف را ندهید.

  • فرزند خود را به استفاده از وسایل و امکانات مناسب سن و قد خودش ترغیب کنید.

  • از مناطق و زمین های بازی ای که از مواد اولیه نرم و مناسب از قبیل لاستیک، کائوچو، پر نرم، خرده پوست درختان به صورت دو لایه، الیاف چوبی که بر اساس معیار های مهندسی ساخته شده اند، شن وماسه و سنگریزه های کوچک و متوسط و باعمق مناسب پوشیده باشند، استفاده کنید. محیط های نامناسب شامل آسفالت، خاک معمولی، خاک بسته بندی شده، علف و چمن می باشد.

  • به کودکان کمتر از سه سال اجازه ی سرسره بازی  در دامن فرد دیگر را ندهید زیرا ممکن است ران آنها دچار دررفتگی، پیچ خوردگی و در نهایت شکستگی ساق پا شود.

  • از زمین های بازی ای استفاده کنید که محل بازی های پرتحرک از محل بازی های ساکن مثل جعبه ی شن جدا باشد. همچنین محیط های بازی کودکان پیش دبستانی و بزرگتر هم باید از همدیگر جدا باشند.

  • مطمئن باشید که فرزندتان را در هر لحظه می توانید ببینید.

  • اطراف زمین بازی دیوار یا مانع بکشید تا از دویدن کودکان به خیابان پیشگیری شود خصوصا اطراف زمین های بسکتبال و دیگر بازی هایی که توپ دارند.

  • مطمئن شوید که در محل پایین آمدن کودک از سرسره و محل اطراف چرخ و فلک کودک دیگری حضور نداشته باشد. مدارس و شهرها باید زمین های بازی را در طول سال به وسیله ی بررسی، تعمیر و نگهداری آنها در شرایط مطلوبی نگه دارند. بارندگی های سنگین باران  و برف، سرمای شدید و بادهای تند می تواند باعث اسیب به وسایل ورزشی می شوند.استفاده زیاد و سنگین هم باعث فرسودگی سریع وسایل می شود. اگر شما نقص و یا اشکال خاصی را در وسایل مشاهده کردید بهتر است هر چه سریعتر به مسئولین محوطه اطلاع دهید.از همه مهمتر بازی کردن در امنیت و لذت بردن است.


مترجم :فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


http://www.stopsportsinjuries.org/LinkClick.aspx?fileticket=vV6aua7P__g%3d&tabid=263منبع: