شنبه ۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۴

تنوع نوشیدنی های انرژی زا ( ترمیم و بازیابیrecovery) بعد از تمرین

در جهت بهبود عملکرد و تناسب اندام، ورزشکاران و عموم مردم از نوشیدنی های انرژی زا( بازیابی و ترمیم) استفاده می کنند. تحقیق در این زمینه باعث ایجاد اطلاعات مفیدی شده است که می تواند به استفاده ی بهینه از این نوشیدنی ها کمک کند.

 اخیرا تحقیقات نشان داده است که شیر شکلات موثر و حتی شاید موثرتر از نوشیدنی های انرژی زا باشد. دیگر نوشیدنی های صنعتی با محتوای پروتئینی بیشتری وارد بازار شده اند. اگر چه استفاده از اسیدآمینه ها و آنتی اکسیدان های خاص به طور ویژه ای ثابت نشده است اما تحقیقات همچنان ادامه دارد.


بحث دیگری که به این مسئله مربوط می باشد مصرف نوشیدنی های  انرژی زا از قبیل  Red bullوFull Throttle  است این در حالی است که مصرف کافئین که به طور سنتی در قالب نوشیدنی چای و قهوه است مدت زمان طولانی ای است که به دلیل دارا بودن مزایای بالقوه برای بهبود عملکرد مصرف می شوند .اخیراافزایش قابل توجهی در مصرف نوشیدنی های انرژی زا با فرمولاسیون خاص به وسیله بین قشر ورزشکار و اغلب مردم دیده شده است. این نوشیدنی ها در محیط های ورزشی استفاده می شوند اما مشابه همان محصولات نیستند زیرا مزایای مثبت ناچیزی برایشان به ثبت رسیده و در مقابل خطرات بزرگی در صورت استفاده از آنها قلب را مورد تهدید قرار می دهد. توصیه های اخیر کلینیک مایو، استفاده از نوشیدنی های انرژی زا را مورد تایید قرار نمی دهد.


تحقیقات درباره چگونگی اینکه نوشیدنی ها می توانند بهترین سود را به ورزشکاران برسانند و در عین حال کمترین خطر را برایشان ایجاد کنند در حال انجام است. اگر چه ترویج استفاده از نوشیدنی های ریکاوری  و انرژی زا اغلب توسط تبلیغات صورت می گیرد ولی از دیدگاه علمی توصیه نمی شود.


ورزشکاران و عامه ی مردم باید هنگام تفسیر ادعاهای مربوط به فواید یک نوشیدنی خاص احتیاط کنند. با این وجود نوشیدنی های صنعتی ورزشی می توانند مانند شیرشکلاتی  سالم، مفید و موثر بر بهبود عملکرد و سرعت  ورزشکار باشد.


مترجم :فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع:http://www.stopsportsinjuries.org/LinkClick.aspx?fileticket=vV6aua7P__g%3d&tabid=263