چهارشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸

روابط عمومی هیات خبر داد

چگونه در هوای سرد ورزش کنیم ؟

در هوای سرد به اندازه کافی لباس گرم پوشیده abcdاید. چند لایه لباس بپوشید تا گرما را در بدن نگه دارید. گرمای زیادی از قسمت سر، هدر می abcdرود، با پوشیدن کلاه از این هدر رفتن گرما جلوگیری کنید.

در فصل زمستان و پاییز که هوا سرد می‌شود، میزان ورزش کردن نیز کاهش می‌یابد زیرا شرایط آب و هوایی نامساعد است. ورزش کردن در هوای سرد فوایدی دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت.


 ورزش کردن به طور مرتب باعث افزایش انرژی و بهتر شدن روحیه می‌شود. ممکن است در فصول سرد یعنی پاییز و زمستان خارج شدن از محیط گرم و بیرون رفتن در هوای تاریک صبحگاهی سخت باشد. با این وجود ورزش در هوای سرد فوایدی دارد که باید آن‌ها را در نظر گرفت.


 


 تحقیقات نشان داده است که ورزش متعادل سیستم ایمنی بدن را قوی‌تر می کند و از خطر سرماخوردگی و سرفه جلوگیری کند. ضمنا در فصل زمستان و پاییز روزها کوتاه‌تر هستند و احتمال افسردگی بالا است. ورزش کردن شرایط روانی را بهتر می‌کند. در فصول سرد اشتها بیشتر می شود. ورزش باعث می‌شود که تغذیه کنترل شود و بدن در شرایط بهتری باقی بماند.


 اگر برنامه ورزش جدیدی را شروع کرده‌اید، در آنجام آن زیاده وری نکنید کم کم میزان ورزش را افزایش دهید. می‌توانید ابتدا 30 دقیقه ورزش را به نوبت‌های 10 دقیقه‌ای تقسیم کنید. قبل از شروع 10 دقیقه بدن را گرم کنید. برای گرم کردن بدن از پیاده روی و یا دویدن استفاده کنید. مطمئن شوید که در هوای سرد به اندازه کافی لباس گرم پوشیده‌اید. چند لایه لباس بپوشید تا گرما را در بدن نگه دارید. گرمای زیادی از قسمت سر، هدر می‌رود، با پوشیدن کلاه از این هدر رفتن گرما جلوگیری کنید.


 اگر سرما خورده‌اید نیازی نیست که ورزش را متوقف کنید. اگر نشانه‌های بیماری زیاد نیستند و احساس می‌کنید شرایط خوبی دارید می‌توانید ورزش کنید. اگر تب دارید هرگز ورزش نکنید زیرا ورزش دمای بدن شما را بالاتر می‌برد. ورزش کردن همراه با تب به قلب شما صدمه می‌زند.


اگر آسم دارید برای ورزش کردن در هوای سرد مراقبت بیشتری انجام دهید. بهتر است کپسول تنفسی خود را به هنگام ورزش همراه داشته باشید.در فصل سرما می‌توانید ورزش هایی که در درون ساختمان قابل انجام هستند مانند بدمینتون، فوتبال داخل سالن، جودو، پیلاتس و اسکوآش و شنا انجام دهید.


 اگر از ورزش‌های در هوای آزاد لذت می برید، نگهدارید که هوای سرد جلوی شما را بگیرد. تنها مراقبت‌های لازم را انجام دهید.


دانشکده پزشکی ورزش آمریکا برای بهبود راحتی و ایمنی تان به هنگام ورزش در سرما ، موارد زیر را توصیه می کند :


پوشش لایه ای : چند لایه نازک گرمتر از یک لایه ضخیم است. اضافه و کم کردن لایه ها هم آسان است و از این رو درجه حرارت مرکزی تان را بهتر تنظیم می کند.


سر خود را بپوشانیدبه هنگام ورزش در هوای سرد باید سرتان را بپوشانید ، چون اتلاف گرما از سر و گردن می تواند به اندازه 50 درصد کل حرارت تلف شده بدن تان باشد.


دهان تان را بپوشانید :
برای گرم کردن هوا قبل از تنفس ، از شال یا ماسک استفاده کنید. این کار را بویژه زمانی انجام دهید که اگر هوای سرد باعث آنژین ( درد سینه ) می شود یا اگر مستعد ابتلا به مشکلات تنفسی هستید.


 پوشش خود را خشک نگهدارید
لباس خیس و مرطوب ، چه بر اثر تعریق یا بارندگی ، به طور قابل توجهی اتلاف حرارت بدن را افزایش می دهد.


پاهای خود را خشک نگهدارید
از جنسی استفاده کنید که عرق را از پوست دور کند. پارچه های پلی پروپیلن ، پشمی یا پارچه های دیگر که رطوبت را از پوست دور می کند و خواص عایق کردن را  حفظ می کنند بدن را به هنگام خیس بودن گرم نگاه می دارند.


آب بخورید:
کمبود آب  بدن بر توانایی بدن جهت تنظیم حرارت بدن تاثیر می گذارد و خطر دچار شدن به یخ زدگی را افزایش می دهد. اهمیت  مایعات ، به ویژه آب ، در هوای سرد به همان اندازه اهمیت آنها در هوای گرم مهم می باشد. از مصرف الکل یا نوشیدنی های حاوی کافئین اجتناب کنید ، چون تلف کننده آب هستند.


از مصرف الکل اجتناب کنید
الکل رگ های خونی را گشاد می کند و اتلاف حرارت را افزایش می دهد در نتیجه احتمال دچار شدن به سرما زدگی بالا می رود. الکل قضاوت را مختل می کند تا حدی که شما ممکن است  نتوانید بهترین تصمیم ها را در موارد اضطراری هوای سرد بگیرید.