یکشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

گسترش درد ها ممکن است به علت آزگود شولاتر( (Osgood-Schlatter's باشد.

آزگود شولاترOsgood-schlatter's ناهنجاری است که باعث درد در برامدگی کوچک استخوان تیبیا شده که باعث گز گز کردن در جلوی زانو درست زیر کشکک زانو جایی که تاندون کاسه زانو وصل شده است، می شود.

این ناهنجاری معمولا محدودیت شخصی ایجاد می کند و در دراز مدت پی امدی ندارد.


اغلب ورزشکارانی که  این مشکل را دارند با استراحت کوتاهی بهبود می یابند.


بروز این مشکل در اثر کشش تاندون روی صفحه رشدی ((Growth plate است بعضی از تئوریها عنوان می کنند که این ناهنجاری به علت وجود میکروفراکتورهایی است که در ناحیه صفحه رشدی وجود دارد.


چه کسانی به   آزگود شولاتر  Osgood-schlatter's   مبتلا می شوند؟


در کودکان با صفحه رشدی باز (هنوز در حال رشد است) و به ویژه در بچه هایی که تحت تاثیر فعالیتهای ویژه ای هستند به ویژه انهایی که ورزشهایی مانند پریدن و دو سرعت انجام می دهند.


این ناهنجاری  در پسرها بیشتر معمول است. صفحه رشدی اغلب در طی زمان رشد بیشتر آسیب پذیر است و  در پسرها حداکثر تا سن 13 سالگی و در دختر ها تا سن 12 سالگی آسیب پذیری بیشتری دارد.


این موضوع معمولا در اثر استفاده بیش از اندازه می باشد اما میتواند به علت صدمه ناگهانی نیز به وجود اید.


یک پزشک از طریق گرفتن سابقه بیمار و معاینه دقیق محل به راحتی مشکل را تشخیص می دهد.


ناحیه زانو حساس است و ممکن است بادکرده و یا بزرگ شود.


اشعه X  ممکن است عریض شدن صفحه رشدی را در این ناحیه نشان دهد و معمولا MRI لازم نیست.


چگونه با این ناهنجاری آزگود شولاتر (Osgood-schlatter's) مقابله کنیم؟


تعدیل کردن فعالیتها یکی از اصلی ترین معالجات برای این ناهنجاری است دیگر رفتارهای محافظه کارانه شامل استفاده از یخ، کشیدن ، تقویت کردن کنترل شده و مصرف ساده داروها و یا بستن زانو بند.


در بیشتر موارد شدید یک دوره کوتاه آتل بندی و گچ گیری ممکن است توصیه شود . هرگز جراحی لازم نیست به جز در افراد بالغ با علائم شدید.


علائم این ناهنجاری اغلب همیشه با استراحت بهتر شده و معمولا موقعی که ورزشکار به بلوغ استخوانی رسیده است (رشد استخوانها کامل شده است) بهبود می یابند.


در موارد نایابی تکه ای از استخوان جدا شده و دیگر به خط زیر تیبیا وصل نیست و علائم ممکن است در دوران بلوغ نیز باقی بماند، در این موارد درد ممکن است به وسیله یک جراحی ساده که استخوان جدا شده را خارج می کنند ، ار بین برود.


در موادر نادر در ورزشکارانی که به ورزشهای سخت ادامه می دهند درد شدید ناشی از این ناهنجاری گسترش می یابد و صفحه رشدی در بالای تیبیا کاملا شکسته می شود.   


اگرچه معمولا تنها پیامدی که در دراز مدت باقی می ماند برامدگی در کلاهک جلوی زانو باشد که مانع مهمی برای ورزش کردن نیست.


مترجم:فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع:


http://www.stopsportsinjuries.org/LinkClick.aspx?fileticket=xNOy3FqmIVU%3D