دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵

استفاده از سرما یا گرما در هنگام آسیب دیدگی، کدام مناسب است؟

داشتن سبک زندگی فعال و یا مشارکت در فعالیتهای ورزشی میتواند منجر به بروز آسیب هایی شود. دانستن اینکه چگونه در مواجه با این صدمات عمل کنیم ، مهم است.

در پی یک آسیب دیدگی عمیق مانند رگ به رگ شدن مچ پا یا زانو، ممکن است در رگهای خونی اطراف مفصل و عضله ، تورم ایجاد شد. استفاده از یخ در این نوع از آسیب دیدگی باعث انقباض رگهای خونی شده و بدین طریق ورم ایجاد شده کوچک و درد کاهش میابد.


هیچ وقت در آسیب دیدگی های اینچنینی از گرما استفاده نکنید زیرا تاثیر برعکس داشته و باعث می شود تورم در رگها بیشتر شود. مهمتر از یک آسیب، تورم ایجاد شده و مهمتر از آن نحوه بهبود و التیام یافتن است. بهترین مدیریت در یک اسیب جدی اینست که فرمول RICE  را به خوبی بدانیم:


:Rest استراحت کردن تا زمانیکه عملکرد عضو به حالت اولیه باز گردد و درد از بین برود.


 :Iceاستفاده از یخ در بعضی از نقاط اسیب دیده


:Compression بستن آرام ناحیه اسیب دیده تا ورم کاهش یابد


 :Elevationبالا نگه داشتن قسمت آسیب دیده برای کاهش تورم.


استفاده از یخ به مدت 20 تا 25 دقیقه چندین نوبت در روز باید انجام شود. بسته های یخ میتوانند از تکه های یخ داخل یک کیسه پلاستیک باشند و یا حتی میتوانیم از بسته های نخود فرنگی یخ زده نیز استفاده کنیم. نخود فرنگی یخ زده برای استفاده بر روی اعضاء بدن بهتر عمل کرده و همچنین قابلیت استفاده مجدد نیز دارد. زمانیکه از سرد کردن عضو برای مدت زمان زیاد استفاده میکنیم از یک تکه پارچه یا حوله برای اجتناب از اسیب به پوست نیز باید استفاده کنیم.


بنا به اظهارات فیزیولوژیست ها سرد کردن بافت باید حداقل 48 تا 72 ساعت ادامه داشته باشد که این مدت ممکن است جهت از بین بردن کامل اسیب دیدگی و یا در پی یک عمل جراحی طولانی تر نیز باشد.


استفاده کردن از حرارت معمولا برای آسیب های کهنه و مضمن کاربرد دارد. گرم نگه داشتن باعث میشود تا رگهای خونی بزرگتر شده و کمک میکند تا بافتها شل شده و آرام شوند و خون به خوبی در ناحیه آسیب دیده جریان یابد. هیچ وقت به دنبال آسیب دیدگی جدی و حساس و همینطور پس از یک فعالیت از گرما استفاده نکنید. گرم کردن قسمتهای مختلف بدن میتواند از طریق استفاده از اب گرم یا داغ و یا یک حوله خیس انجام پذیرد.


پدهای گرم کننده برای استفاده بر روی اعضاء بدن مناسب نیستند و ثابت شده که باعث ایجاد تاول نیز میشوند.


خیلی مهم است که در زمان استفاده از پدهای گرم کننده به هیچ عنوان نخوابیم، یا برای مدت زمان طولانی از انها استفاده نکنیم. هرچند زمانیکه آسیب دیدگی مضمن  و کهنه را درمان میکنیم، گاهی استفاده از یخ در زیر قسمتی از بدن که تحت درمان تراپی بوده است و یا بعد از یک جلسه تمرین مفید بوده و مانع ایجاد تورم اضافی می شود.


اگر نگران ورم ایجاد شده هستید همیشه از یخ استفاده کنید نه از گرم کردن.


مترجم: فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع: http://www.stopsportsinjuries.org/LinkClick.aspx?fileticket=xNOy3FqmIVU%3D