شنبه ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱

صدمات بسکتبال

بسکتبال ابتدا در سال 1891 توسط دکتر James Naismith به دنیا توسط یک توپ فوتبال و دو سبد هلومعرفی شد. ورزش های فیزیکی و سرعت بالای امروزه، به ندرت شبیه به بازی اولیه است.

با بازی هایسریع بسکتبال امروزی موقعیت های زیادی برای صدمات پیش می آید. تخمین زده شده که هر سال بیش از 1.6 میلیون صدمات ورزشی به بسکتبال اختصاص داده می شود.


چه نوع صدماتی در بسکتبال رایج تر است؟



  • پیچ خوردگی های قوزک پا

  • گرفتگی انگشتان

  • صدمات زانو

  • کوفتگی شدید ران

  • جراحات صورت

  • شکستگی های پاها


آسیب های بسکتبال چگونه درمان می شوند؟


پیچ خوردگی های قوزک پا:


درمان پیچ خوردگی قوزک پا شامل: استراحت، یخ، کمپرس و بالا بردن عضو آسیب دیده(RICE) است. نیاز برای عکس برداری و معاینه توسط یک پزشک، مورد به مورد براساس شدت و محل درد مشخص می شود. درد و ورم استخوان ممکن است نیازمند بررسی بیشتری باشد. جراحت در قوزک پای کودکی که هنوز در حال رشد است می تواند یک پیچ خوردگی ساده باشد یا می تواند نتیجه ی آسیب در صفحه های رشد فرد که اطراف قوزک پا قرار دارد باشد که باید توسط یک پزشک مورد سنجش قرار بگیرد.


:گیرافتادگی انگشتان(jammed fingers


گرفتگی انگشتان وقتی اتفاق می افتد که توپ با انتهای انگشت برخورد کرده و باعث ورم چشم گیر یک مفصل  می شود. کاربرد یخ و تیپینگ با انگشت مجاور ممکن است کمی موجب تسکین شود و به ورزشکار اجازه بازگشت به بازی را دهد. اگر درد و ورم ادامه پیدا کرد، معاینه توسط یک پزشک یا مربی ورزشی توصیه می شود و عکس برداری انگشت نیز ممکن است نیاز باشد.


صدمات زانو


بسکتبال نیازمند توقف و حرکت بیش از حد و قطع حرکات است که می تواند رباط ها و غضروف های زانو را درخطر آسیب دیدگی قرار دهد. صدمه به رباط مجاور میانی (mcl)که نتیجه ی یک ضربه به خارج زانو، رایج ترین است و می تواند اغلب با یخ ، محکم بستن و بازگشت تدریجی به فعالیت درمان شود. صدمه به رباط صلیبی قدامی(acl)، جراحت جدی تری است  که با یک تغییر ناگهانی در جهت ،فرودو پریدن می تواند اتفاق افتد. اگرچه پارگی رباط، رایج ترین صدمه پایان فصل تمرینی است که نیازمند جراحی ترمیمی است ، تکنیک های رایجی که عموماً برای درمان رباط ACL استفاده می شوند، به بازیکن اجازه می دهند که در فصل بعدی به بازی بازگردند.


کوفتگی شدید ران:


درمان شامل: استراحت، یخ ، کمپرس و بالا بردن عضو از سطح قلب است. کمربند های موجود بازرگانی با پد های محکم در حال حاضر برای محافظت در دسترس می باشند.


بریدگی (جراحت)هایصورت:


بسته به عمق جراحت، بریدگی ممکن است نیازمند بخیه یا یک نوار استریل پروانه ای باشد. یخ ممکن است درد را تسکین و ورم را کاهش دهد. بازیکنان می توانند بعد از استریل و پانسمان زخم، به بازی بازگردند.


استرس فرکچر(stress fracture):


استرس فرکچرممکن است از یک افزایش سریع سطح فعالیت یا ورزش کردن یا ورزش کردن بیش از حد ایجاد شود. در بسکتبالاسترس فرکچرمعمولاً درانگشتان پا و قسمت پایینی ساق (درشت نی)اتفاق می افتد. تشخیص اولیه، بی تحرکی و  عدم تحمل وزن  توسط اندام آسیب دیده می باشد. بازگشت به بازی وقتی که شکستگی کاملاً درمان شده و ورزشکار هیچ دردی ندارد، اجازه داده می شود.


چگونه می توان از جراحات بسکتبال جلوگیری کرد؟



  • یک تست فیزیکی پیش از فصل داشته باشید و توصیه های پزشک تان را دنبال کنید.

  • به اندازه کافی آب بنوشید- منتظر ماندن تا زمانی که تشنه شوید اغلب برای دریافت آب کافیمناسب نیست.

  • به توصیه های محیطی توجه کنید مخصوصاً در ارتباط با هوای بیش از اندازه گرم و مرطوب برای جلوگیری از گرمازدگی.

  • تناسب اندام خود را حفظ کنید- آماردیدگی در ورزشکارانی که به اندازه کافی از نظر فیزیکی آماده نیستند بیشتر است.

  • بعد از یک دوره عدم فعالیت به تدریج ارتباط کاملتان را به بسکتبال ازطریق فعالیت های از قبیل ایروبیک، ورزش های قدرتی و ورزش های سریع ارتقا دهید.

  • از آسیب استفتده مفرط(overuse)خود داری کنید – بیشتر همیشه خوب نیست! خیلی از متخصصان طبی ورزش معتقدند که حداقل یک دوره استراحت در هرسال سودمند است. تلاش کنید که از فشاری که اکنون بر بسیاری از جوانان ورزشکار برای فعالیت بیش از حد است خود داری کنید. به بدن تان گوش دهید و از زمان و شدت ورزش اگر درد و ناراحتی افزایش پیدا کرد، بکاهید. این خطر آسیب دیدگی را کاهش خواهد داد .

  • با مربی و یا پزشک یار ورزشی خود درمورد برنامه جلوگیری از آسیب دیدگیACLو ترکیب عناصر ورزشی در گرم کردن تیم، صحبت کنید.

  • ورزشکار باید تنها زمانی که دوره آسیب دیدگی را به اتمام رسانده و توسط متخصص مورد تایید است ، به بازی باز گردد.


ترجمه:  فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع:www.stopsportsinjuries.org