سه‌شنبه ۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۲

ضمن تاکید برتغذیه متناسب با هررشته ورزشی

دکترمهرتاش: تغذیه ورزشی به برنامه غذایی روزانه محدود نمی شود

کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی کرمان با حضور دکتر محمدمهرتاش ، فعال تر از گذشته به ورزشکاران استان خدمات ارائه می دهد،کسی که به عنوان مربی تیم ملی ژیمناستیک نیزفعالیت می کند.وی در گفتگویی با سایت خبری این هیأت به تشریح عملکرد سال جاری و برنامه های آتی این کمیته پرداخت.

 


 


به عنوان اولین سوال :نقش تغذیه ورزشی در موفقیت های ورزشی چیست؟


امروزه افرادی در رشته های ورزشی به موفقیت دست پیدا می کنند که از آمادگی جسمانی و روانی خوبی برخوردار باشند.عوامل بسیاری برای رسیدن به آمادگی جسمانی وجود دارد که می توان به نوع تمرینات ،شدت تمرینات،تعدادجلسات تمرین ،...و تغذیه اشاره کرد.


ورزشکارانی که جلسات تمرینی زیادی در هفته دارند بی شک باید به تغذیه ورزشی خود دقت کنند،تغذیه ورزشی افراد ورزشکار با افراد عادی تفاوت دارد و برهمین اساس نوع تغذیه آنها نیزمتفاوت است و برای همین منظور از واژه "تغذیه ورزشی" استفاده می کنیم.همانگونه که گفتم ورزشکاران برای رسیدن به اوج عملکرد خود نیاز دارند تا تمرینات شدید ،طولانی مدت و طاقت فرسایی را سپری کنند .این موفقیت در صورتی میسر می شود که فرد توانایی انجام تمرینات را داشته باشد ،یکی از مهمترین عوامل که به ورزشکار کمک می کند که تمرینات خود را با بالاترین کیفیت اجرا کند تغذیه متناسب با رشته ورزشی وی است.


همیشه تغذیه مناسب را معادل با بنزین یک خودرو در نظر می گیرم چرا که یک خودرو در صورتی به مقصد می رسد که از بنزین کافی و مناسب برخوردار باشد .یک ورزشکار هم به تغذیه سالم و مناسب نیاز دارد.


علاوه بر موارد فوق ورزشکاران به علت نداشتن زمان کافی برای مصرف غذای متداول روزانه مجبور به استفاده از مکملهای ورزشی و غذایی هستند .استفاده از مکمل های ورزشی و غذایی یک امر اجتناب ناپذیر است و کارشناسان ورزشی و تغذیه ورزشی نیز این امر را رد نمی کنند،اما استفاده از مکمل مناسب و ایمن نیاز به یک متخصص دارد تا بدرستی استفاده شوند.بنابراین در برخی موارد استفاده از مکمل های ورزشی و غذایی سالم و مناسب جهت رسیدن به موفقیت لازم است.


 


-چقدر حضور یک کارشناس یا متخصص تغذیه در کنار تیم های ورزشی ضروری است؟چرا؟


حضور یک متخصص تغذیه می تواند به اندازه حضور یک مربی ضروری بوده و از اهمیت برخوردار است.


تغییرات قندخون در یک جلسه تمرین و یا حتی گرفتگی های عضلانی از مهمترین عواملی هستند اهمیت حضور یک متخصص تغذیه ورزشی را در جلسات تمرینی و در تیم های ورزشی پررنگ می کند.


بایدآگاه باشیم که تغذیه ورزشی تنها به برنامه غذایی روزانه ختم نمی شود و ما تغذیه ورزشی قبل،حین و پس از تمرین را نیز باید به دقت بیشتری مورد توجه قرار دهیم.زیرا طبق تحقیقات انجام شده کوچکترین اشتباه در تغذیه قبل و حین ورزش می تواند عملکرد ورزشکار را حین فعالیت بدنی به مخاطره اندازد.


 


-درسال جاری در زمینه تغذیه ورزشی چه عملکردی در هیأت داشته اید؟


درسال جاری یک روز در هفته برای مشاوره تغذیه در هیأت حضور داشتم که با توجه به تعدادمتقاضیان مشاوره تغذیه ،رژیم های افزایش و کاهش وزن انجام شد .همچنین چندین کارگاه آشنایی با روش های افزایش و کاهش وزن نیز برگزار گردید.چند مورد از ورزشکاران حرفه ای نیز برای بحث تغذیه ورزشی نیزمراجعه کرده اند که انتظار می رود با توجه به آمار ورزشکاران حرفه ای سطح استان این تعداد مراجعه کننده بیش از این باشند.


 


-چه برنامه هایی برای تبیین جایگاه تغذیه ورزشی در هیأت های ورزشی استان دارید؟


همانگونه که جامعه هدف هیأت پزشکی ورزشی ورزشکاران (حرفه ای وآماتور) هستند،قصد داریم در آینده یک سری پوسترهای مرتبط با تغذیه ورزشی را برای سالن های ورزشی طراحی کنیم و ورزشکاران و مربیان را از اهمیت تغذیه ورزشی آگاه سازیم.همچنین یک سری کارگاه های تغذیه ورزشی،نوشیدنی های ورزشی،تغذیه قبل ،حین و پس از فعالیت ورزشی و و مکمل های ورزشی را برای ورزشکاران،مربیان ،والدین و مدیران ورزشی برگزار کنیم.


هم چنین قصد داریم تعداد روزهای حضور در هیأت رابرای مشاوره تغذیه و حتی برنامه های تمرینی متفاوت برای سنین مختلف و رشته های ورزشی مختلف افزایش دهیم.


 


-شیوه ارائه خدمات هیأت پزشکی در زمینه تغذیه ورزشی به ورزشکاران چگونه است؟


درحال حاضر ارائه بروشورهای تغذیه ای و مشاوره های حضوری خدماتی هستند که هیأت در اختیار ورزشکاران و مراجعه کنندگان قرار می دهد.


و سخن پایانی؟


هیچ ورزشکاری به موفقیت دست پیدا نمی کند مگر اینکه تمام جنبه های اثرگذار در موفقیت را به صورت کارشناسی شده و علمی مورد توجه قرار دهد و رعایت کند. متاسفانه امروزه در باشگاههای ورزشی شاهد رواج باورهای غلط در زمینه تمرین و تغذیه هستیم که می تواند سرعت رسیدن به موفقیت را کم کرده و یا حتی متوقف سازد.