سه‌شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

نکاتی در مورد جلوگیری از آسیب دیدگی ورزشی کودکان

کودکان بیش از پیش در رقابتهای ورزشی شرکت می کنند. ورزش به کودکان و بزرگسالان کمک می کند تا تناسب اندام خود را حفظ کنند و احساس خوبی نسبت به خود داشته باشند.

گرچه نکات مهمی برای جلوگیری از جراحات ورزشی وجود دارد که به والدین کمک می کند تا یک تجربه ورزشی مطمئن و خوب را برای فرزندانشان بوجود آورند.


 


خطر آسیب دیدگی


تمام ورزشها دارای خطر آسیب هستند. بطور کل، هرچه با ورزش بیشتر در تماس باشی، خطر آسیب دیدن براثر سانحه هم بیشتر خواهد شد. گرچه، بیشتر آسیبها در ورزشکاران جوان بخاطر کارکردن بیش از حد است.


بیشتر صدمات در رباط ها ( محل اتصال دو استخوان به یکدیگر)، تاندون ها ( اتصال ماهیچه به استخوان)، و ماهیچه ها اتفاق می افتند. در ورزش کردن بیش از حد، شکستگی نیز ممکن است روی دهد. گرچه مناطقی از بدن کودکان که استخوان ها در حال رشد هستند در معرض خطر بیشتری هستند. در کوردکان در حال رشد، حساسیت روی یک استخوان که دارای تورم است یا درد دارد، باید توسط پزشک مشخص شود.


از دیگر صدمات عادی در حین ورزش پیچ خوردگی ( صدمه به رباط)، فشار ( صدمه به ماهیچه) و شکستگی ( صدمه به استخوان) است که زمانی بوجود می آید که روی تاندون ها، مفاصل، استخوان ها و ماهیچه ها فشار غیر عادی وارد می شود. در صورت داشتن سوالات دیگر با پزشک متخصص اطفال تماس یگیرید.


برای کاهش خطر آسیب:



  • وقفه زمان. سعی کنید که حداقل هفته ای یکبار مرخصی داشته باشید تا به بدن فرصت برگشت را بدهید.

  • لباس مناسب بپوشید. بازیکنان باید لباسهای مناسب بپوشند و تجهیزات محافظتی مناسب نیز داشته باشند مثل دستکش، کلاه ، دهنی، حفاظ صورت، کاپ های محافظتی، و عینک. ورزشکاران جوان نباید این تصور را داشته باشند که این وسایل آنها را حین انجام ورزشهای خطرناک محافظت می کند.

  • کشش ماهیچه. حین انجام ورزشها با کشش ماهیچه می توان از تمرینات شرطی استفاده کرد.

  • افزایش انعطاف پذیری. تمرینات کششی قبل و بعد از ورزش و تمرین می تواند انعطاف پذیری را افزایش دهد. ورزشهای کششی باید با یک برنامه منظم روزانه همراه باشد.

  • استفاده از تکنیکهای مناسب. این کار باید در طول فصل ورزشی انجام گیرد.

  • استراحت کردن. دوره های استراحت در طول ورزشها و تمرینات می تواند صدمات را کاهش داده و جلوی مریضی را بگیرد.

  • اگر احساس درد کردید، بازی را متوقف کنید.

  • با نوشیدن آب زیاد قبل، حین و بعد از ورزش و تمرین از گرمازدگی جلوگیری کنید. در طول دوره های خیلی گرم میزان ورزش و رقابتها را کاهش دهید یا متوقف کنید؛ لباس سبک بپوشید.


مترجم: فرزانه صادقیان


کارشناس ارشد آسیب شناسی و حرکات اصلاحی


منبع:.www.stopspotresinjure