چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴

دکتر نوروزی در ایسنا:

دنبال احیاء دوباره‌ فدراسیون هستم

فدراسیون پزشکی ورزشی بعد از 13 ماه بلاتکلیفی و بدون رییس ماندن حالا به دنبال آن است تا خود را به عنوان تنها متولی پزشکی ورزشی در کشور مطرح کند و جایگاه و فرصت abcdهای از دست داده خود را به ویژه abcd از نظر کسب کرسی abcdهای آسیایی و جهانی دوباره به دست آورد. در طی این مدت خدماتی که این فدراسیون به عنوان یک نهاد فرابخشی به کلیه فدراسیون abcdها و ورزشکاران ملی abcdپوش می داد معلق شد و حتی نزول سطح سازمانی آن تا حد انجمن در رسانه abcdهای ورزشی پیچید.

نهادی که در نوع خود جزو تخصصی‌ترین سازمان‌های خدمات ورزشی محسوب می‌شد، به یکباره بلاتکلیف شد که در نهایت پس از ماه ها بلاتکلیفی، فرد جدیدی بر مسند ریاست تکیه زد.


 


دکتر غلامرضا نوروزی که به اذعان خود عزم خود را برای توسعه همه جانبه و پایدار و برگرداندن فدراسیون به مدار پیشین جذب کرده است، اعتقاد دارد که به زودی روزهای خوش فدراسیون از راه خواهد رسید.


 


وی می‌گوید تحولات کمی و کیفی را به زودی آغاز و فدراسیون پزشکی ورزشی را دوباره به اوج می رساند.


 


گفت‌و‌گوی تفصیلی خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با دکتر غلامرضا نوروزی پیرامون سیاست‌هایش بعد از تصدی این پست و بر‌نامه‌هایی که برای المپیک 2016 ریو برای ورزشکاران اعزامی به المپیک خواهد داشت را در ادامه می‌خوانید:


 


* با هدف تقویت ساختار و ساماندهی، فدراسیون را تحویل گرفتم


 


با هدف اصلاح نظام ساختارهای مدیریتی، منابع انسانی، مالی و نظارت بر حوزه‌های ورزشی، فدراسیون را تحویل گرفتم و سیاستم بر این است که با ارائه خدمات مطلوب پزشکی ورزشی به ورزشکاران موجب افزایش رضایتمندی آنها شوم. در ابتدا این فدراسیون 13 ماه با سرپرست اداره می‌شد که با هدف ساماندهی فدراسیون‌ سعی کردم با تغییر و تحول در برخی کمیته‌ها کارم را در فدراسیون شروع کنم.


 


* هدفم کمک به فدراسیون به دور از حاشیه است


 


کمیسیون کمیته ملی المپیک قبلا روند کارش به این شکل بود که هر کسی به عنوان رییس فدراسیون پزشکی ورزشی انتخاب می‌شد، رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک نیز محسوب می‌شد. از زمانی که فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد، دوستان ما در کمیته ملی المپیک مستقل عمل کردند و برای این کمیسیون رییس منصوب کردند. چون هدف ما کمک به ورزشکاران کشورمان است و امسال چون پروسه مهمی همچون المپیک 2016 ریو را پیش‌رو داریم، بنا دارم به دور از حاشیه تمام هم و غم خود را معطوف المپیک کنم و کاری ندارم که چه کسی رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک است. کمیته‌ پزشکی چون نظارت کامل بر تیم‌های ملی دارد، از این لحاظ کلیه مسئولیت‌های معاینات ورزشکاران المپیکی از سوی کیومرث هاشمی بر عهده این فدراسیون گذاشته شده است. حتی در این زمینه چند جلسه نیز با وی برگزار کردیم. ضمن این که اعضای کمیته‌ پزشکی نیز برای انجام معاینات ورزشکاران اعزامی مشخص شده و پروسه معاینات ورزشکاران شروع شده است.


 


* کارت عضویت کمیته خدمات درمانی فدراسیون، تضمینی برای بازگشت سلامتی دوباره ورزشکار


 


ورزشکار زمانی که مصدومیتی برایش پیش می‌آید، می تواند برای درمان مصدومیت خود به فدراسیون پزشکی ورزشی اطلاع دهد که در این زمینه یک فرم دو برگه وجود دارد به عنوان برگه مصدومیت که پس از تایید مصدومیت این ورزشکار از سوی مربی و فدراسیون مربوطه و با در دست داشتن کارت بیمه ورزشی در هر استان و شهرستانی که باشد یا خود مستقیما می‌تواند پروسه درمانش را طی کند و پس از ارائه مدارکش به فدراسیون هزینه را از فدراسیون پزشکی ورزشی دریافت نماید و یا این که از طریق کمیته پزشکی فدراسیون مربوطه به این فدراسیون معرفی تا روند درمانش انجام شود.


 


در خصوص ثریا آقایی، ملی‌پوش بدمینتون که شانس کسب سهمیه المپیک داشت و از ناحیه زانو آسیب جدی پیدا کرده بود، باید بگویم که این ورزشکار از طریق فدراسیون مربوطه و با هماهنگی فدراسیون پزشکی ورزشی کار درمانی خود را آغاز کرده است. فدراسیون بدمینتون طی نامه نگاری که با فدراسیون پزشکی ورزشی انجام داد، تمام هما‌هنگی‌های لازم را برای بهبود هر‌ چه‌ سریع‌تر این ورزشکار انجام داده و از طریق متخصص ارتوپدی فدراسیون کار درمان ثریا آقایی انجام شده است. به طور قطع یک ورزشکار المپیکی موظف است فدراسیون پزشکی ورزشی را در جریان مصدومیتش قرار دهد و سرخود کاری را انجام ندهد. به هر صورت فدراسیون‌های المپیکی باید صددرصد با فدراسیون پزشکی ورزشی هماهنگ باشند.


 


* جراحی زانوی بهداد سلیمی ارتباطی با مصدومیت قدیمی این ورزشکار نداشت


 


نوع مصدومیت بهداد سلیمی کاملا مشخص بود و بلافاصله در این زمینه کمیسیون پزشکی تشکیل شد. نظر پزشکش (دکتر کیهانی) نیز بر این اساس بود که چون در اثر حادثه دچار پارگی مینیسک و ACL زانو شده است روند درمان وی باید هر‌ چه‌ سریع‌تر صورت گیرد تا بتوانیم این ورزشکار را به المپیک برسانیم. این که گفته می‌شود جراحی وی به خاطر مصدومیت کهنه و قدیمی این ورزشکار بوده و به خاطر همین مساله زیر تیغ جراحی رفته است، شایعه ای بیش نیست.


 


ورزشکاران المپیکی زمانی که مصدوم می‌شوند، روند کار درمانی آنها با کمیته‌ پزشکی آن فدراسیون است. مثل کمیته‌ پزشکی کشتی ، و‌ز‌نه‌بر‌د‌ار‌ی و سایر کمیته‌ها که از طریق کمیته‌ پزشکی فدراسیون مربوطه پروسه درمان خود را پیگیری می‌کنند. ورزشکار اگر خود بخواهد به تنهایی روند درمانی اش را پیگیری کند، قطعا دچار آسیب‌دیدگی خواهد شد. بنابراین ارتباط مستقیم با کمیته‌های پزشکی فدراسیون‌ها یکی از برنامه‌های اصلی فدراسیون پزشکی ورزشی در آینده خواهد بود.


 




دکتر نوروزی


 


 


* متولی انجام تست دوپینگ تنها نادو است نه فدراسیون‌ها!


 


فدراسیون‌ها تحت هیچ شرایطی نمی‌توانند تست دوپینگ از ورزشکاران در داخل فدراسیون به عمل آورند. مسائل دوپینگ فقط با نادوی ایران است. البته در این زمینه باید بگویم که فدراسیون کشتی چند سالی است که هماهنگی خوبی را با نادو داشته و از طریق آموزش و تشکیل پرونده ورزشکاران و تقویت کردن کمیته‌ پزشکی و انجام تست سلامت در داخل فدراسیون سبب شده تا این فدراسیون در سال 2015 کمترین آمار را از نظر دوپینگ به خود نسبت دهد.


 


ما زمانی که ورزشکار به فدراسیون پزشکی ورزشی مراجعه می‌کند کلیه معاینات لازم بالینی از جمله ارتوپدی، فیزیوتراپی، قلب، حرکات اصلاحی و ... را انجام می‌دهیم و براساس آن پرونده سلامت برای ورزشکار تشکیل می‌شود. بنا‌بر‌این هیچ فدراسیونی نمی‌تواند ورزشکاری را به دلیل دوپینگ یا مسائل پزشکی محروم کند. زیرا این وظیفه قانونی فدراسیون پزشکی ورزشی است.


البته انجام تست سلامت در داخل فدراسیون کشتی شاید از این نظر صورت می‌گیرد تا سلامت ورزشکار خود را از نظر حضور در تیم ‌ملی مورد بررسی قرار دهد، اما این که بخواهد ورزشکار را محروم کند، مجوزی برای این کار ندارد. از سوی دیگر اگر امسال تست دوپینگ کشتی‌گیر‌ان در سال 2015 کاهش محسوسی پیدا کرده بود، این کاهش به خاطر پیشگیری‌های خوبی است که در داخل فدراسیون با گرفتن تست سلامت صورت می‌گیرد.


 


* کادر پزشکی اعزامی به ریو متفاوت از لندن خواهد بود


کادر پزشکی اعزامی به ریو متفاوت خواهد بود و اولویت با پزشکانی است که تمام وقت با ورزشکاران المپیکی مثل کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو و... بودند. در المپیک گذشته کاروان پزشکی در قالب 8 نفر و در دو گروه عازم رقابت‌ها شدند، به طوری که وقتی تیم کشتی به المپیک می‌رفت، فیزیوتراپش نیز همراه تیم می‌رفت و با تیم برمی‌گشت. حال امکان داشت گروه بعدی که راهی المپیک می‌شد، همراهش فیزیوتراپ نبود. در حال حاضر با توجه به اینکه تعداد ورزشکاران اعزامی در صورتی که والیبال نیز سهمیه کسب کند، 55 نفر خواهد بود. تلاش‌مان بر این است که همراه کادر پزشکی اعزامی به ریو، افراد توانمند، باتجربه و متخصص در رشته‌های فیزیوتراپی، ارتوپد، تغذیه، ماساژور و روانشناس نیز اعزام کنیم تا در این زمینه با کم و کاستی مواجه نباشیم.


 


* مهم‌ترین هدف، اعزام کاروان سالم و پاک به ریو است


مهم نیست چه کسی رییس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک است، وظیفه ما به عنوان متولی پزشکی – ورزشی کشور این است تا کاروانی سالم و پاکی را راهی ریو کنیم. بنابراین سالم و پاک بودن کاروان اعزامی به المپیک ریو جزو وظایف اصلی فدراسیون است نه پرداختن به حاشیه‌ها. البته دکتر ترکان نیز در کنار ما کار می‌کند و مشکلی ما در این زمینه با وی نداریم.


 


* بحث روانشناس ورزشی در ریو جدی‌تر از المپیک‌های قبلی است


 


در خصوص روانشناسی، این دوره توجه ویژه‌ای شده است. به طوری که هم کمیته ملی المپیک و هم فدراسیون پزشکی – ورزشی در کنار معاینات تیم‌های اعزامی به المپیک ریو توجه جدی به مقوله روانشناسی کرده اند. البته دوباره تاکید می‌کنم که در لیست پزشکان اعزامی اعم از فیزیوتراپ،‌ پزشک، ارتوپد، روانشناس، تغذیه و ماساژور اولویت با کادرپزشکی خواهد بود که در تمام اردوهای آماده‌سازی، همراه تیم حضور داشته باشند. هم‌چنین قرار است در معاینات دوره‌ای که برای سلامت ورزشکاران گذاشته می‌شود، روانشناس نیز حضور داشته باشد تا مشاوره‌های لازم را به ورزشکاران اعزامی بدهد.


 


* هنوز کادر فنی برخی تیم‌های اعزامی به ریو اعتقادی به روانشناسی ندارند


زمانی که فدراسیون یا سرمربی روانشناس را جدی نمی‌گیرند و اعتقادی به روانشناس ورزشی ندارند، چطور می‌توان به حضور روانشناس در کنار تیم‌های ورزشی تاکید کرد. اگر کادر فنی به روانشناس اعتقاد داشته باشد و تیم را طی مدت یک یا 2 سال که در اردوی آمادگی به سر می‌برد نسبت به مشاوره‌های روانی عادت دهند، قطعا در المپیک ریو می‌توانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. اما زمانی که هنوز این ارتباط ایجاد نشده، روانشناس چه کمکی می‌تواند به ورزشکاران اعزامی داشته باشد.


 


از سوی دیگر کمیته ملی المپیک و فدراسیون پزشکی – ورزشی تشخیص می‌دهد که چه کسی شایستگی دارد به عنوان کادر پزشکی به بازی‌های المپیک اعزام شود. اگر کسی ادعا کند من بهترینم و باید در لیست اعزامی قرار بگیرم، درست نیست. ضمن اینکه تمام متخصصانی که با فدراسیون کار می‌کنند، همه از دوستان من هستند و سیاست جدید فدراسیون این است که از تخصص و تجربه آن‌ها چه در بعد درمانی و چه در زمینه آموزشی استفاده کنیم. همچنان که در برهه کنونی از تجربیات متخصصان پزشکی – ورزشی در کلینیک فدراسیون استفاده می‌کنیم و این ارتباط در آینده نیز بیشتر خواهد شد.


 


 




دکتر نوروزی


 


 


*کاهش آمار دوپینگ به خاطر جریمه 30 میلیونی


با طرحی که در ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در حال بررسی های نهایی است، محرومیت های دوپینگ از سال 2016 جریمه نقدی دارد و ورزشکاری که اقدام به دوپینگ کند، با جریمه سنگین 30 میلیونی مواجه خواهد بود، این امر شرایط را برای دوپینگ کردن تا حدودی برای ورزشکار سخت می‌کند. بنابراین فدراسیون های ورزشی با ورزشکار تیم ملی خود زمان ورود به اردو یک تفاهمنامه می‌بندد که در این تفاهم‌نامه ورزشکار ضمن رعایت تمام شئونات فرهنگی و اخلاقی، تعهد می‌دهد که تحت هیچ شرایطی از مواد نیروزا استفاده نکند. قطعا در صورتی که تمام موارد را رعایت کند و دوپینگ ورزشکار مثبت اعلام شود، علاوه بر محرومیت 4 ساله، باید جریمه نقدی نیز به نادو پرداخت کند. البته این طرح در حال بررسی نهایی است.


 


* پرداخت جریمه دوپینگ به عهده فدراسیون‌هاست نه ورزشکار


پرداخت مبلغ 30 میلیون تومان (10 هزار دلار) به عهده فدراسیون‌هاست نه ورزشکار، در حقیقت این تفاهمنامه‌ای است بین رییس فدراسیون، دبیر و ورزشکار است و فدراسیون باید در این زمینه پاسخگو باشد نه ورزشکار. بهتر است ورزشکار وارد این گونه جریانات نشود. به هر صورت فدراسیون موظف است این جریمه را پرداخت کند و در صورت عدم پرداخت، وزارت ورزش و جوانان از بودجه فدراسیون این جریمه را پرداخت خواهد کرد یا از طریق کمیته ملی المپیک که در این زمینه بی‌طرف است.


 


این روند موفقی است که از سوی فدراسیون، جانبازان معلولین شکل گرفته و آمار دوپینگ ورزشکارانش به شدت کاهش پیدا کرده است. وادا در حال حاضر به این نتیجه رسیده که تنها محرومیت برای پیشگیری از دوپینگ کارساز نیست و در کنار محرومیت اگر ورزشکار مجبور به پرداخت جریمه سنگین نیز شود، گرایش به دوپینگ کمتر خواهد شد. همچنین این تفاهمنامه از سال آینده در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال و باشگاه‌ها نیز اجرا خواهد شد. البته این تفاهمنامه تقریبا تصویب شده و آماده ارائه به تمام فدراسیون‌هاست.


 


* سجادی با هیچ کسی تعارف ندارد


سجادی که در حال حاضر ریاست نادو را عهده دار است، در زمینه دوپینگ جدی و با هیچ فدراسیونی تعارف ندارد. بدون شک اگر نادو بخواهد در زمینه دوپینگ کوتاهی انجام دهد، دیگر ورزشکار اعتمادی به نادو نخواهد کرد. بی تردید نادو برای حفظ آبروی ورزش و کشور با جدیت و موشکافانه عملکرد رشته های المپیکی را تا ریو رصد خواهد کرد.


 


* پنهان کردن دوپینگ راه عقلانی و درستی نیست


به رغم اینکه انجام نمونه‌گیری پروژه پرهزینه‌ای است و از نظر مالی هزینه سنگینی را به دولت وارد می‌کند، اما تنها راه مبارزه با این پدیده شوم علاوه بر آموزش، انجام نمونه‌گیرهای متعدد از رشته‌های مختلف ورزشی است. بنابراین به اعتقاد من پنهان کردن دوپینگ راه عقلانی و درستی نیست. بنابراین جامعه ورزش ما باید بداند با پیشرفتی که در علوم آزمایشگاهی حوزه مبارزه با دوپینگ شده هیچ اقدامی از دید آزمایشگاههای تخصصی وادا پنهان نمی ماند.


 


* افزایش رضایتمندی ورزشکاران از کارت عضویت فدراسیون پزشکی ورزشی


فدراسیون بر اساس سیاست جدید خود برنامه خاصی را برای بیمه ورزشکاران دارد و با رویکرد جدیدی در این زمینه ورود پیدا کرده تا با یکسال کردن بیمه ورزشکاران، میزان رضایتمندی آنها را بالا ببرد. البته در این زمینه استقبال بسیار خوبی در سطح کشور شده و ما فکر می‌کردیم این پروسه را در فاصله زمانی دو تا سه سال انجام دهیم؛ اما با استقبال خوبی که صورت گرفت، قطعا این کار را سریع‌تر به سرانجام خواهیم رساند. ضمن اینکه تمام تلاش‌مان بر این است که در ارائه خدمات نیز تجدید نظر کنیم و خدمات مطلوب‌تری را به ورزشکاران ارائه دهیم تا ورزشکار برای مصدومیت خود دغدغه‌ای نداشته باشد و به این باور برسد که اگر زمانی دچار مصدومیت شد، بداند، فدراسیون پزشکی ورزشی در کنار او خواهد بود.


 


* برای ارائه خدمات بهتر نرخ عضویت ورزشکاران متفاوت خواهد بود


در ارائه خدمات به ورزشکاران ما سعی کردیم خدمات به گونه‌ای باشد که برای ورزشکاران قهرمانی، حرفه‌ای و همگانی خدمات به صورت متنوع دیده شود. البته در این رابطه، قیمت خدمات نیز بسته به نوع خدمات متفاوت خواهد بود. به طوری که آن‌هایی که ملی‌پوش هستند و از درآمد بالایی برخوردارند نرخ خدمات بالاتر و به همان میزان از خدمات مطلوب‌تر و بهتری برخوردار خواهند بود. اما آن‌هایی که به ورزش همگانی می‌پردازند و به ویژه کسانی که روستایی و عشایری هستند نرخ آنها به نسبت ملی‌پوشان کمتر خواهد بود. همچنین نرخ برای دانش‌آموزان با تخفیف کمتر از 50 درصد دیده شده تا بتوانیم مشارکت بیشتری از مردم را برای عضویت در کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی داشته باشیم. طی سال‌های گذشته نرخ بیمه ورزشی 15 هزار تومان برای هر ورزشکار پیش‌بینی شده بود که ما سعی خواهیم کرد در سال 95 نیز این نرخ را ثابت نگه داریم.


 


 




دکتر نوروزی


 


* نزدیک به 3 میلیون ورزشکار تحت پوشش داریم


آخرین آمار ورزشکاران بیمه شده که تحت پوشش فدراسیون قرار دارند، در حال حاضر نزدیک به 3 میلیون نفر است که البته به طور رسمی این میزان بسته نشده و اواخر اسفندماه تعداد ورزشکاران تحت پوشش فدراسیون اعلام خواهد شد. البته ما دنبال آمار نیستیم، ولی به این امر باور داریم که آمار یک استانداردی است برای ورزشکاران سازمان یافته و مبنای خوبی برای تصمیم‌گیری وزارت ورزش و جوانان است. در هر صورت تاکید زیادی نداریم که آمار خود را افزایش دهیم بیشتر به دنبال ارائه خدمات مطلوب و رضایت‌مندی عموم هستیم تا آمار. ما حتی اگر بتوانیم 90 درصد رضایتمندی ورزشکاران خود را افزایش دهیم، به طور قطع آمار‌مان نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


 


* سعی می کنیم سلیمی را به المپیک برسانیم


تمام تلاش گروه پزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی بر این است که بهداد سلیمی را به المپیک برسانند؛ به همین منظور یک تیم قوی بعد از جراحی بهداد متشکل از فیزیوتراپ، روانشناس، تغذیه، بدنساز و ماساژور تشکیل دادیم، تمام تلاش این است تا بتوانیم تحت هر شرایطی وی را به المپیک برسانیم. البته باید بگویم روند درمانی وی تا به امروز موثر و نتیجه‌بخش بوده است. راجع به سعید محمدپور نیز باید بگویم که هنوز هیچ اقدامی برای درمان وی و اعزام به خارج از کشور صورت نگرفته و شاید درمان وی نیز در داخل کشور صورت بگیرد چون با پزشکان توانمندی که در کشور داریم، این احتمال بسیار کم است که برای درمان آسیب دیدگی محمدپور وی را به آلمان اعزام کنیم.


 


* نحوه مدیریت دوپینگ سخت است


این که می‌گویند نحوه مدیریت دوپینگ درست نیست و باید به گونه‌ای مدیریت شود که در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار بگیرد، باید بگویم که نماینده وزارت ورزش و جوانان در حال‌ حاضر ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و فدراسیون پزشکی ورزشی است که این نوع نحوه مدیریت تا حدودی کار را سخت کرده است. البته برای مبارزه با این پدیده شوم، در حال‌ حاضر یک تیمی تشکیل از وزارت ورزش و جوانان، قوه قضاییه و وزارت بهداشت تشکیل شده و از طریق این ارگان‌های رسمی پیگیر قضایای دوپینگ هستیم.


 


* وقتی مکمل مافیا می‌شود، کنترل آن سخت است


یکی از سیاست‌های فدراسیون پزشکی ورزشی بر این است تا کمیته تغذیه فدراسیون را تقویت نماییم و با اعتمادی که نسبت به برخی از شرکت‌ها داریم و با برقراری ارتباط تنگاتنگ با آن‌ها مکمل‌های مورد نیاز را که مورد تایید وزارت بهداشت است، تهیه و در اختیار ورزشکاران قرار دهیم. برای همین منظور طی نشستی که با کلیه افراد توانمند و متخصص در زمینه تغذیه داشتییم، سعی‌مان بر این است تا مصرف اصولی مکمل‌ها را ترغیب کنیم و با نظارت بر عملکرد باشگاه‌ها به مسئله مکمل‌ سروسامان دهیم. زیرا معتقدم وقتی مکمل مافیا می‌شود، کنترل آن بسیار سخت است. بعضی وقت‌ها ورزشکار حتی بلاتکلیف است که از کجا می‌تواند مکمل سالم تامین کند. برای رفع این مشکل ما بنا داریم کمیته‌های پزشکی فدراسیونها را تقویت کنیم و دست‌اندرکاران پزشکی که همراه تیم‌ها هستند، فعال نماییم. اگر ما بتوانیم بین ورزشکار و گروه پزشکی اعتماد لازم را ایجاد نماییم، قطعا دوپینگ را به خوبی می‌توانیم پیشگیری کنیم. البته در حال حاضر فکر می‌کنم هنوز این اعتماد ایجاد نشده و ورزشکار بدون اینکه به پزشک خود اعتماد کند، سراغ کسی می‌رود که در این زمینه صلاحیت لازم را ندارد و برای تجویز و نسخه مکمل از آن برنامه می‌گیرد. در صورتی که تجویز مکمل تنها وظیفه پزشک و کارشناس تغذیه است و توزیع آن فقط در داروخانه‌ها که مورد تایید وزارت بهداشت است، صورت می‌گیرد. ضمن اینکه باید بگویم در تمام دنیا این طور نیست که تنها در داروخانه‌ها مکمل توزیع شود. این نیاز به مکانیسم درستی دارد که باید رسانه‌ها در این زمینه کمک کنند. اگر این روند به شکل درستی صورت بگیرد، دیگر مکمل شکل مافیایی به خود نمی‌گیرد.


 


* با عدم برگزاری انتخابات مسیر فدراسیون پزشکی ورزشی تغییر می‌کرد


من چون عمری را در این رشته گذاشته‌ام و علاقمند به کار خود بودم در نتیجه‌ کاندید شدم و اعضای مجمع نیز چه آنهایی که به من رای دادند و چه آنهایی که رای ندادند، محبت کردند و من را به عنوان رییس فدراسیون پزشکی ورزشی انتخاب کردند که از همه آنها تشکر می‌کنم که چنین مسئولیت بزرگی را به عهده من گذاشتند که این مساله در نهایت به نفع فدراسیون پزشکی ورزشی شد. هر چند دیر برگزار نشدن آن عارضه داشت، اما همین که بعد از 13 ماه تاخیر انتخابات برگزار شد، باید به فال نیک بگیریم و خوشحال باشیم که به مسیرهای دیگری نرفت وگرنه مشکلات زیادی برای ورزشکاران ملی اتفاق می‌افتد و به فدراسیون خدشه وار می‌کرد.


 


* می‌خواهم فدراسیون تنها متولی پزشکی ورزشی در ایران باشد


هدف اصلی این است که فدراسیون پزشکی ورزشی تنها متولی پزشکی ورزشی در سطح ایران باشد. البته طی مدتی که این فدراسیون با سرپرست اداره می‌شد، هر چند خدمات خیلی خوبی به ورزشکاران ارائه و زحمات بسیار زیادی در این فدراسیون کشیده شده، اما به‌ هر‌ صورت انگیزه های لازم برای ارائه خدمات بهتر و با برنامه‌تر به دلیل عدم ثبات مدیریتی وجود نداشت.


به هر جهت به دنبال آن هستم تا با کمک همه گروه‌هایی که با فدراسیون سر و کار دارند، به ویژه‌ با حمایت متخصصان و پزشکان ورزشی، دوباره آن را به جایگاه اولیه‌اش بازگردانم و به عنوان تنها متولی پزشکی ورزشی کشور مطرح و جایگاه آن را ارتقا دهم.


 


* به دنبال گرفتن کرسی‌های آسیایی و جهانی هستیم


با توجه به این که در طی 13 ماه گذشته که این فدراسیون بدون رییس و بلاتکلیف مانده بود سیاست روشنی برای حفظ و ارتقا کرسی های بین المللی وجود نداشت. تمام تلاشمان بر این است تا دوباره در آسیا حرف اول را بزنیم و در سطح جهان خود را مطرح کنیم. به همین منظور بنا داریم در اردیبهشت ماه برای پنج تا شش کشور فارسی زبان دوره پزشکی تیم برگزار کنیم. ضمن این که در پی آن هستیم تا همه فدراسیون پزشکی را به عنوان متولی پزشکی کشور بدانند. قطعا این زمانی میسر خواهد بود که وزارت ورزش و جوانان و رسانه‌ها به کمک ما بیایند تا در مسیری که پیش می رویم بهترین خدمات پزشکی را به ورزشکاران ملی ارائه دهیم تا هیچ ورزشکاری دغدغه‌ای برای مصدومیت خود نداشته باشد و به این باور برسد که هنوز جایگاهی است که بعد از مصدومیت رها و دچار سرگردانی نخواهند شد.


 


گفتگو از خبرنگار ایسنا، ظریفه ملک‌پور