چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴

کربوهیدرات ها، ورزش و عملکرد ایمنی

فراهم بودن کافیCHO برای حفظ تمرین و اجرا اهمیت دارد. امروزه به ورزشکارانی که بیش از 2 ساعت در روز ورزش می abcdکنند مصرف 8 تا 10گرم CHO به ازای هر کیلوگرم از توده بدن توصیه می abcdشود که معادل 60 درصد هزینه ی انرژی روزانه می باشد.

 


 


فراهم بودن کافیCHO برای حفظ تمرین و اجرا اهمیت دارد. امروزه به ورزشکارانی که بیش از 2 ساعت در روز ورزش می‌کنند مصرف 8 تا 10گرم CHO به ازای هر کیلوگرم از توده بدن توصیه می‌شود که معادل 60 درصد هزینه ی انرژی روزانه می باشد. برای بازسازی ذخایر گلیکوژن کبد و عضله به منظور اطمینان از فراهمی گلوکز کافی برای انقباض عضلات اسکلتی در روزهای تمرین پیاپی فراهمی کافی CHO ضروری است.


همچنین گلوکز ماده سوختی مهمی برای لنفوسیت ها، نوتروفیل ها و ماکروفاژهای دستگاه ایمنی است. به علاوه تا پیش از درک نقش اسید امینه غیرضروری گلوتامین، گلوکز به عنوان تنها ماده سوختی سلول‌های دستگاه ایمنی شناخته شده بود. در محیط کشت، در حضور گلوکز و گلوتامین با غلظت فیزولوژیکی طبیعی، بیگانه خوارها گلوکز را به میزان 10برابر گلوتامین مصرف می کنند.


اثرات سرکوب کنندگی ایمنی کورتیزول توضیحی بر بخشی از افت ایمنی ناشی از ورزش است. صرف نظر از این که CHO با سازوکارهای مستقیم یا غیر مستقیم و یا ترکیبی از هر دو پاسخ‌های ایمنی به هنگام استراحت و ورزش را تغییر می دهد، اهمیتCHO کافی در حفظ فراهمی گلوکز برای سلول های ایمنی و جلوگیری از اثرات زیانبار هورمن های استرسی بر عملکرد ایمنی بسیار اهمیت دارد.


به طور خلاصه،به استثنای کاهش اندک در تعداد لنفوسیت ها شواهد محدودی وجود دارد که نشان دهنده ی کاهش بیشتر شاخص های ایمنی در افراد با رژیم غذای کم CHO در مقایسه با افراد رژیم غذتای پر CHO است. اما پاسخ کورتیزول پس از ورزش بلند مدت در افراد با رژیم غذایی کمCHO در مقایسه با افراد با رژیم غذایی  CHO بیشتر بوده است. در ورزشکارانی که کربوهیدرات دریافتی آنها کمتر از میزان توصیه شده ی روزانه یعنی 8 تا 10 گرم به ازای هر کیلوگرم از توده ی بدن است. نه تنها محدود شدن فراهمی گلیکوژن عضله و کبد اجرای ورزشی را به خطر می اندازند، بلکه ممکن است انها را در معرض خطرات ناشی از اثرات سرکوب کنندگی کورتیزول قرار دهد.


مصرف کربوهیدرات به هنگام ورزش های بلند مدت خستگی را به تاخیر می اندازد. افزایش پلاسمایی کورتیزول، کاتکولامین‌ها (آدرنالین و نور آدرنالین) و هورمون رشد را کاهش می دهد، و سرکوب ایمنی ناشی از ورزش را کاهش می دهد.


به تازگی نشان داده شده است مصرف 30تا 60 گرم CHO در ساعت به هنگام 5/2 ساعت رکاب زدن شدید از کاهش تعداد و درصد لنفوسیت های T تولید کننده IFN-y و نیز سرکوب تولید IFN-y توسط لنفوسیت های T تحریک شده به هنگام مصرف دارونما جلوگیری می کند. تولید IFN -y یک دفاع ضد ویروسی ضروری است که به نظر سرکوب تولید آن افزایش خطر عفونت پس از یک وهله ورزش بلند مدت را در پی خواهد داشت.


دکترمحمدمهرتاش-مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان