سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶

دکتر ترانه :

ورزش بانوان در سطح متوسط باعث ايمني بدن می شود

نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان چهار محال وبختیاری انجام فعاليت abcdهاي ورزشي بانوان حتي در سطح متوسط باعث افزايش سطح ايمني بدن شده و مقاومت انسان مقابل بيماري abcdهاي حاد و مزمن را افزايش مي abcdدهد

دکتر پریسا ترانه در گفتگو با سایت خبری این هیات گفت :هنگام فعاليت‌هاي ورزشي،‌ تغييراتي در دستگاه ايمني بدن ايجاد مي‌شود ورزش رويكردي دوگانه به دستگاه ايمني بدن دارد كه اين رويكرد برمي‌گردد به شدت و ماهيت ورزش. اگر فردي به صورت منظم و در سطح متوسط، ورزش را انجام دهد و به عنوان مثال به پياده‌روي و كوه‌پيمايي مشغول شود، موجب مي‌شود عملكرد دستگاه ايمني‌اش تقويت شود و مقابل بيماري‌هاي حاد و مزمن مقاوم باشد.


از سوي ديگر ورزش‌هاي سنگين را داريم كه با شدت بالاتري انجام مي‌شود و عمدتا حرفه‌اي‌ها و نخبه‌ها به آن روي مي‌آورند. در اين سطح ورزش‌، تمرينات سنگين است و فشار آن اثرات منفي‌ را به دستگاه ايمني بدن وارد و آن را ضعيف مي‌كند. شايع‌ترين آن،‌عفونت مجاري فوقاني تنفسي است كه از گلودرد ساده شروع مي‌شود و به عفونت‌هاي ريوي مي‌رسد. تمام ورزشكاران حرفه‌اي هميشه با اين بيماري‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند و حتي در بهبهه مسابقات به آن دچار مي‌شوند.


 


وی در پايان  افزود :نيز تنظيم فاصله بين تمرينات را از ديگر عوامل پيشگيري از آسيب ديدن دستگاه ايمني بدن دانست و تاكيد كرد: يك ورزشكار حرفه‌اي بايد روزي دو يا سه جلسه تمرين كند و فواصل تمريني‌اش بايد مناسب باشد. نكته ديگر اينكه اگر ورزشكار بيمار است نبايد كارهاي سنگين انجام دهد چون باعث مي‌شود بيماري‌اش تشديد شود.