پنجشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۱

اکبرچاوشیان:

آموزش اولویت اول برنامه های هیأت پزشکی ورزشی استان است

دبیر هیأت پزشکی ورزشی استان با تاکید بر اینکه پزشکی ورزشی فقط هیأت صدور کارت بیمه ورزشی نیست ،اولویت اول هیأت پزشکی ورزشی استان را آموزش اعلام کرد.

 


با توجه به نزدیک شدن به روز های پایانی سال ،در مصاحبه ای با اکبرچاوشیان دبیر و مسئول کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان،عملکرد این هیأت درسال جاری و برنامه های آتی را جویا شدیم.


-به نظر شما چرا پزشکی ورزشی از اهمیت زیادی در ورزش امروز دنیا برخورداراست؟


با توجه به اینکه رسالت هر فعالیت ورزشی توسعه سلامت جامعه می باشد ،لذا پزشکی ورزشی چارچوب فعالیت های ورزشی سلامت محور را مشخص می نماید بطوریکه قبل از شروع هر فعالیت ورزشی صحت و سلامت فرد متقاضی را بررسی وحیطه فعالیت آن شخص و راههای پیشگیری از بروز آسیب های ورزشی را اعلام می نماید و در حین فعالیت ورزشی آموزش داده و همچنین با ارائه برنامه های تغذیه،روانشناسی از بروز آسیب های ورزشی تاحد امکان پیشگیری نموده و مسابقات ورزشی را پوشش پزشکی داده و در صورت بروز حوادث ورزشی حامی سلامت ورزشکاران ودر انتقال آنها به مراکز درمانی کمک و همراهی نموده و پس از بهبودی ضمن پرداخت بخشی از هزینه های درمانی با روش های نوین جهت آماده سازی و بازگشت ورزشکار به محیط ورزشی هم از لحاظ جسمی و هم از لحاظ روحی وروانی تلاش می کند.


با توجه به هزینه های بسیار زیادی که در استعدادیابی و پرورش نخبه های ورزشی صورت می گیرد درنهایت حفظ سلامتی قهرمانان ملی ،اهمیت پزشکی ورزشی رابیشترمشخص می کند.


-برای تبیین این اهمیت هیأت استان چه اقداماتی انجام داده است؟


هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان در راستای اهداف فدراسیون مربوطه و همچنین اهداف وزارت ورزش و جوانان جهت آموزش و افزایش ،آگاهی های ورزشکاران،مربیان ،مدیران ورزشی و جامعه را جهت کاهش آسیب های جسمانی و روحی روانی را در برنامه کاری خود قرار داده و با توجه به گستردگی استان کرمان بعنوان پهناورترین استان کشور این رسالت از اهمیت بیشتری برخوردار است.


لذا با توجه به این مهم کمیته های هیأت از جمله آموزش –درمان-خدمات درمانی –روانشناسی –تغذیه –اموربانوان –مسابقات و توانبخشی و حرکات اصلاحی در ابتدای هرماه نشستهایی برگزار نموده و گزارش عملکرد یک ماهه خود را ارائه می نمایند و برنامه ماه آینده را که طبق تقویم زمانبندی شده ابتدای سال می باشد را اعلام می نمایند.


خوشبختانه بابرگزاری دوره های آموزشی مختلف در طول سال جاری بیش از1000نفر از ورزشکاران و مربیان در سراسر استان در آن شرکت کردند واین مهم باعث شده تا افرادی که به هر نحو وارد محیط های ورزشی می شوند علاوه بر دریافت کارت کمیته حدمات درمانی فدراسیون با روش های نوین پیشگیری از آسیب های ورزشی و همچنین با خدمات هیأت از جمله بخش های درمانی و فیزیوتراپی و همچنین مشاروه های ورزشی آشنا شده و از خدمات آن بهره مند شوند.


-چگونگی نظارت هیأت برکمیته های مختلف آن را بیان کنید.


باتوجه به چارت سازمانی و ساختار آن در هرکمیته یک نفر دارای شرایط احراز بعنوان مسئول از طرف ریاست محترم هیأت ابلاغ می گیرد تا براساس شرح وظایف انجام وظیفه نماید و برای نظارت بهتر برعملکرد کمیته ها در ابتدای فعالیت هرکمیته از مسئول آن خواسته میشود تقویم سالانه فعالیت های کمیته تحت پوشش خود را براساس شرح وظایف و هماهنگی با فدراسیون ذیربط ارائه نماید ودر هیأت استان اولین چهارشنبه هر ماه مسئولین کمیته ها در جلسه ای که با حضور ریاست محترم هیأت ،نایب رئیس ،دبیر و بعضی موارد اعضای هیأت رئیسه تشکیل می گرددشرکت نموده و گزارش عملکرد کمیته خود را براساس تقویم از پیش تعیین شده ارائه می نمایند و جهت برنامه های ماه آتی درخواست های خود را ارائه می نمایند و خوشبختانه نظارت تاکنون رضایت بخش بوده است در هر شهرستان نیزیک هیأت پزشکی ورزشی شهرستان فعالیت دارد که چارت آن شبیه به هیات استان بوده و علاوه بر آن یک رابط هم با استان دارد و تحت نظارت هیأت استان فعالیت می کند.


-آیا کمیته های هیأت براساس برنامه از قبل طراحی شده پیش می روند؟


بله ،باتوجه به اینکه همه کمیته ها در اسفندماه هر سال تقویم فعالیت های سال آینده خود را ارائه می کنند و طبیعتا طراحی این تقویم براساس اهداف فدراسیون ذیربط و هیأت استان می باشد بدیهی است ضمن اینکه هریک از کمیته ها نیز فعالیت های کمیته های شهرستانها را نیز رصد نموده و در موارد مورد نیاز جلسه ای در مرکزاستان تشکیل و یا اینکه از شهرستانی بازدید بعمل می آید که براساس گزارش های کمیته های استان مدنظر قرار می گیرد.


-تعامل کمیته های هیأت با کمیته های فدراسیون به چه ترتیبی است؟آیا هیچوقت پیشنهاد وراهکاری برای ارتقاء خدمات کمیته های سراسر کشور ارائه کرده اند؟


خوشبختانه تعامل بسیار نزدیک و سازنده بین کمیته های فدراسیون و کمیته های استانی و با توجه به اینکه همه ساله فعالیت های کمیته های استانها در فدراسیون مورد ارزیابی قرار میگیرد باعث شده تا تمامی فعالیت ها با هماهنگی کمیته های فدراسیون فعالیت کنند و با توجه به روابط عمومی فعال فدراسیون که اخبار فعالیت های کمیته ها را در استانها و فدراسیون پوشش می دهد در این زمینه ارتباط بصورت دائمی می باشد و همواره نظرات کارشناسی ارائه می گردد که بعضا مورد استفاده قرار گرفته است.


بعنوان مثال طرح یکساله شدن کارت عضویت کمیته خدمات درمانی و اجرای آن در استان کرمان بعنوان پایلوت –طرح بیمه دانش آموزشی و طرح بخش ساختار قامتی نوجوانان از طرح های استان کرمان بوده که مورد استقبال همکاران فدراسیون قرار گرفته است.


-میزان تعامل هیأت با دیگر هیأتهای ورزشی استان را چگونه می بینید؟


با توجه به اینکه هیأت پزشکی ورزشی در حیطه های آموزش –معاینات صحت سلامت –صدورکارت عضویت کمیته خدمات درمانی –پوشش پزشکی مسابقات و مشاوره های تغذیه و روانشناسی و توانبخشی و حرکات اصلاحی به تمامی ورزشکاران خدمات ارائه می دهد لذا ارتباط بسیار نزدیک می باشد و جهت تعامل هر چه سازنده تر در مدیریت هیأت تصمیم گرفته شده در هرماه میزبان تعدادی از روسای هیأت های ورزشی باشیم وجلسات مشترکی برگزار کنیم که تاثیرات بسیار مفید و کاربردی داشته است.


-درماههای گذشته هیأت تاچه حد اهداف وبرنامه های خود را عملیاتی کرده است؟


اهداف هیأت براساس تقویم مصوب شده است که در ابتدای سال 94 تنظیم شده است و خوشبختانه با تلاش کمیته های هیأت در کلیه کمیته ها به روز هستیم و طبق پیش بینی از پیش طراحی شده فعالیت ها درحال انجام است.


-مهمترین برنامه های پیش روی هیأت؟


همه اهداف و همه فعالیت های هیأت پزشکی ورزشی مهم هستند ،اما طبق توصیه ریاست محترم هیأت در خصوص دانش افزایی ورزشکاران،مربیان ،سرپرستان ،مدیران ورزشی ،دبیران تربیت بدنی مدارس و عموم افرادجامعه ،آموزش اولویت اول برنامه های هیأت است.


و همانطور که ریاست محترم هیأت پیش بینی کرده بودند هرچه دانش و آگاهی وزشکاران بیشتر می شود ،تعداد و میزان‌ آسیب ها کمتر و تعداد افراد تحت پوشش کمیته خدمات درمانی بیشتر وارائه خدمات آسانتر و گسترده تر و شناخت مردم از هیأت پزشکی ورزشی بیشتر می شود که خوشبختانه این باور در حال گسترش است که پزشکی ورزشی تنها هیأت صدور کارت بیمه ورزشی نیست بلکه پشتیبان ورزش همگانی و حامی ورزش قهرمانی است.