پنجشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵

دکتر سجادی:

فدراسیون پزشکی ورزشی مادر دیگر فدراسیون هاست

معاون ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ضمن تمجید از خدمات فدراسیون پزشکی ورزشی ابراز امیدواری کرد که این فدراسیون بتواند با توسعه بیش از پیش خدمات خود نقش خود را به عنوان فدراسیون مادر برای دیگر فدراسیون های ورزشی به خوبی ایفا کند.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی، دکتر سید نصرالله سجادی در مجمع عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی که عصر چهارشنبه در هتل هویزه تهران برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره زنده یاد پورکاظمی رئیس فقید این فدراسیون، افزود:اصل تشکیل مجمع عمومی سالیانه برای تمام فدراسیون‌ها بخصوص برای فدراسیون پزشکی ورزشی این است. چون مجامع به عنوان تصمیم‌گیرنده در تمام رشته‌های ورزشی هستند بخصوص فدراسیون پزشکی ورزشی که به عنوان فدراسیون مادر برای تمام فدراسیون‌های ورزشی محسوب می‌شود. این فدراسیون باید به سمتی حرکت کند که به تمام فدراسیون‌ها خدمات خوب پزشکی چه آنهایی که در استان‌ها و چه آنهایی در شهرستان‌ها است ارائه دهد.


وی ادامه داد:: شما اعضای مجمع و هیات‌های استانی به عنوان سهامداران این فدراسیون و نماینده استان‌های خود از سوی این فدراسیون هستید. باید سعی کنید سهام خود را بیشتر و بهتر به فدراسیون عرضه کنید.


 دکتر سجادی همچنین در رابطه با بحث دوپینگ و مکمل خاطرنشان کرد: موضوع دوپینگ و مکمل دو چیز جداگانه‌ است که ما باید در این زمینه با چنین پدیده شومی مبارزه کنیم. البته در تهران ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) ارتباط مستقیمی با وادا دارد و ما کار خود را به صورت روتین روی بحث دوپینگ به ویژه در حوزه قهرمانی انجام می‌دهیم. البته در بعضی مواقع هم نادو زمانی که مسابقات بین‌المللی برگزار می شود به عنوان نماینده وادا وارد عمل می شود.


وی اظهار داشت: افسران نادو( ستاد بین المللی مبارزه با دوپینک ورزشکاران) به طور سرزده از ورزشکاران حاضر در اردوها به طور مرتب آزمایش دوپینگ می گیرند. در این زمینه تلاش کردیم تا آموزش های لازم به ورزشکاران برای آشنایی با انواع مواد نیروزا داده شود.


معاون وزیر ورزش درباره مکمل های غذایی توضیح داد: برای کاهش استفاده ورزشکاران از مکمل ها نیز جلساتی به طور مرتب با اعضای نادو برگزار می کنیم و به دنبال آن هستیم تا استفاده از این مکمل ها را به روش قانونی کاهش دهیم و اقدامات لازم را شروع کرده ایم.


سجادی در این رابطه ادامه داد: در بحث مکمل‌های ورزشی، عده‌ زیادی نقش دارند. هر جا پول زیادی رد و بدل می‌شود، این موضوع است. در این رابطه سال گذشته بحثی داشتیم و اقداماتی هم انجام شد، امیدوارم اقدامات جدید مورد نظر به نتیجه برسد.


وی با بیان این نکته که کار ستاد تنها انجام نمونه‌گیری نیست، گفت: ما سعی می‌کنیم ضمن انجام کار نمونه‌گیری کارهای آموزشی خود را تقویت کنیم و برای تمام ورزشکاران، مربیان و سرپرستان تیم‌های ملی کارگاهی در ارتباط با موضوع دوپینگ برگزار کنیم تا ورزشکار ما ناخواسته به سمت این پدیده شوم حرکت نکند. قطعا آموزش خوب سبب می شود که ورزشکاران در آینده کمتر اقدام به انجام دوپینگ کنند. البته من معتقدم اگر ورزشکاری اقدام به انجام دوپینگ می‌کند به خاطر اطلاعات کمی است که در این زمینه دارد. شما هیات‌ها در این زمینه وظیفه سنگینی دارید که با اطلاع رسانی به موقع و انجام کارهای آموزشی به ورزشکاران ملی کمک کنید.


دکتر سجادی از راه‌اندازی انجمن تغذیه در فدراسیون پزشکی ورزشی خبر داد و افزود: درا ین خصوص جلسه‌ای را با دکتر نوروزی رییس فدراسیون پزشکی ورزشی داشتیم و به دنبال آن هستیم تا هر چه سریعتر این انجمن در فدراسیون شکل بگیرد. هر چند برخی از فدراسیون ها در حال حاضر دارای کمیته تغذیه و مشاوره روانشناسی هستند اما باید کمیته تغذیه به شکل مطلوب‌تری در فدراسیون پزشکی ورزشی سازماندهی شود تا سایر فدراسیون ها از این فدراسیون تغذیه کنند.


وی در خصوص هیات‌های شهرستان‌ها و تفکیک این هیات از هیات استان‌ها یادآور شد: این موضوع به این راحتی قابل بحث نیست، چیزی است که باید در ساختار اداره کل مورد بررسی قرار گیرد. در حال حاضر به عنوان مثال اگر استان تهران دارای هیات فوتبال باشد شهرستان تهران نیز دارای این هیات است. ما الان نمی‌توانیم در این زمینه تصمیم بگیریم. من منتظرم تا دکتر نوروزی در این خصوص به صورت مکتوب نامه‌ای را به وزارت ورزش ارائه دهد و تصمیم‌گیری لازم گرفته شود.


 به گزارش ایسنا، سجادی گفت: با توجه به اینکه کم کم به فصل تعطیلی مدارس نزدیک می شویم و اکثر مدارس‌ فوتبال، ژیمناستیک و ... فعالیت خود را به صورت گسترده در تابستان شروع می کنند وظیفه تمام هیات‌های پزشکی این است که تمام دانش آموزان مدارس فوتبال را بیمه کوتاه مدت با هزینه کم انجام دهند تا کسانی که در مدارس فوتبال ثبت‌نام می کنند از نظر آسیب‌های ورزشی بیمه شده باشند و خانواده‌ها با خیال آسوده‌تری فرزندان خود را در اینگونه مدارس ثبت‌نام کنند.


معاون ورزش حرفه‌ای و قهرمانی وزارت ورزش و جوانان  اظهار امیدواری کرد که فدراسیون پزشکی ورزشی در آینده با سازماندهی بهتری خدمات خود را پیش ببرد و بتواند به جامعه ورزشی و قهرمانان تیم‌های ملی خدمات پزشکی بهتری ارائه دهد.