یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱

مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران:

ورزشکاران در هر سطوحی، نیاز به روانشناسی و مشاوره دارند

مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران تاکید کرد: ورزشکاران در هر سطوحی، چه آماتور و چه حرفه abcdای، نیاز به روانشناسی و مشاوره دارند.

هوشنگ اسماعیلی در گفت و گو با روابط عمومی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران، گفت: روان آدمی بسیار اسرارآمیزتر از جسم اوست و علت اصلی این اسرارآمیز بودن را می‌توان در دست نیافتنی بودن آن دانست. به هر حال جسم هر چه قدر هم پیچیده و گسترده باشد باز عینی‌تر و ملموس‌تر از روان است و حداقل قابل تصورتر می باشد.


وی با اشاره به این موضوع که انسان دارای ۲ بعد جسمی و روانی است و هر دو بعد در پرورش و رشد او نقش دارند، افزود: روانشناسی در تمام سطوح زندگی نقش بسزایی دارد و برای دستیابی به اهداف موردنظر، توجه به هر دو بعد از ضروریات است؛ خصوصاً در حوزه های رقابتی و مقایسه ای مانند حوزه ورزش، به منظور ارتقاء سطح عملکرد ورزشی باید از یافته‌های روانشناسی استفاده نمائیم، چرا که روانشناسی ورزشی مطالعه رفتار و کاربرد یافته‌های روانشناسی برای بهبود عملکرد و ارتقاء موفقیت ورزشی و تندرستی است.


به گفته اسماعیلی، در کنار توانمندی جسمی، باید توان و نیروی ذهنی خود را بالا ببریم تا لذت موفقیت را بچشیم و ادامه داد: هر چند از نظر جسمی آماده و ورزیده باشیم، اما اگر ذهنی که آن را هدایت می‌کند، فاقد آمادگی و ورزیدگی باشد، جسم به درستی هدایت نخواهد شد. بنابراین ورزشکاران در هر سطحی نیاز به فراگیری مهارتهای ذهنی دارند، چرا که به دنبال کسب پیروزی هستند و اگرچه برای رسیدن به موفقیت از لحاظ جسمانی خود را به سطح آمادگی مطلوب از نظر فنی، بدنسازی، تغذیه و ... می‌رسانند و در این راستا تلاش می‌کنند، اما ضرورت دارد از نظر روانی نیز آمادگی لازم را کسب کنند.


وی تاکید کرد: عامل بسیار مهمی که موجب به هم خوردن تعادل روانی یک ورزشکار می‌شود، فشارهای روانی است که البته می‌تواند جسمانی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی هم باشد و در این میان عناصر اساسی مانند محیط، تصورات شخصی و پاسخ های فرد (برانگیختگی) نقش بسزایی در فشارهای روانی دارند، لذا یک ورزشکار زبده و قدر باید مهارت داشته باشد تا بتواند در هر موقعیتی کنترل شرایط را بدست گیرد.


مسئول کمیته روانشناسی هیأت پزشکی ورزشی استان تهران گفت: بارها دیده شده بعضی از ورزشکاران با وجود داشتن تمرینات مشکل و طاقت فرسا، زیر نظر مربیان خود به اوج آمادگی جسمانی، فنی و تاکتیکی می‌رسند، اما نمی توانند در مسابقات بزرگ به نتایج دلخواه دست پیدا کنند. شماری از این ورزشکاران علت شکست خود را نداشتن آمادگی روانی ذکر می کنند و برای مسابقات بعدی بدنبال چاره هستند، به همین جهت یک ورزشکار حرفه ای، به روانشناس و مشاوره نیاز دارد. در این بین، همانطوری که هر آن، امکان آسیب برای جسم وجود دارد، برای روان نیز امکان آسیب‌پذیری هست، بنابراین نیاز به آمادگی روانی بهتر و مطلوب، یک ضرورت برای حرفه ای هاست.