سه‌شنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

دکتر حق شناس:

هیات پزشکی ورزشی گیلان از نظر درمانی خودکفاست

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان گیلان با اشاره به اینکه این هیات از نقطه نظر درمانی به خودکفایی رسیده است بخشی از خدمات ارائه شده به جامعه ورزش استان را تشریح کرد.

هیات پزشکی ورزشی استان با چه رویکردی فعالیت می کند؟


در راستای سلامت ورزشکاران و جلوگیری از آسیب های ورزشی به دنبال این هستیم تا از ورزشکاران و قهرمانان حمایت کنیم.


فکر می کنید تا چه حد به اهداف مورد نظرفدراسیون دست یافته اید؟


خوشبختانه هیات پزشکی ورزشی استان به حدی رسیده که تقریبا از نظر درمانی خود کفاست تنها افرادی به تهران اعزام می شوند که خودشان تمایل دارند. کیفیت خدمات ما به گونه ای است که مسئولان فدراسیون پزشکی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان گیلان  را فدراسیونی کوچک می نامند.


همان طور که می دانید یکی از اهداف پزشکی ورزشی در سراسر کشور توسعه خدمات آموزشی است در این راستا در سال جاری چه برنامه هایی اجرا کرده و چه برنامه ای در دست اجرا دارید؟


با حضور دکتر اسدی مسئول آموزش هیات و بقیه همکاران  پرتلاش چندین سال است که برنامه های آموزشی اعم از کارگاه ها، سمینار دوره های مدون  به صورت مستمردر مرکز استان و شهرستانها برگزار می شود. در سال آینده نیز طبق روال گذشته این برنامه چندین سال ادامه دارد.


 تعامل شما در بخش های مختلف ورزشی استان جهت جذب ورزشکاران در کمیته خدمات درمانی فدراسیون (بیمه ورزشی) چگونه بوده است؟


با توجه به اینکه هیات پزشکی ورزشی بیشتر نقش حمایتی خدمات رسانی به  دیگر هیات ها و بخشهای ورزشی را دارد کلا نوع عملکرد و فعالیتهای آن با دیگرهیات های ورزشی تفاوت دارد. تعامل و ارتباط مابین هیات پزشکی ورزشی استان و دیگربخشهای ورزشی بسیار منسجم است خوشبختانه تمامی دست اندرکاران ورزش در زمینه بیمه ورزشی نهایت همکاری را با هیات دارند.در حال حاضر با تشکیل  کارگروه مشترک بازرسی از باشگاههای استان با همکاری بازرسی اداره کل ورزش و جوانان و هیات پزشکی ورزشی با بازدید از باشگاههای ورزشی ضمن تشویق و تذکر نواقص باشگاههای به معرفی خدمات هیات و عوارض دوپینگ نیز پرداخته می شود.


 در جهت شناساندن خدمات هیات پزشکی ورزشی به جامعه ورزش استان چه برنامه هایی را اجرا کرده اید؟


طبق نظرات و پیشنهادات  روابط عمومی و مخاطبین ورزش می توان به  ارسال پوستر صدای مشتری و دیگر پوسترهای فدراسیون و هیات، ارسال برنامه درمانی هیات به باشگاههای استان، هیات های ورزشی و ادارات ورزش و جوانان استان، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ در شهرستانها و نصب تابلو ال ای دی جلوی  هیات برای اطلاع رسانی مخاطبین گوشه ای از اطلاع رسانی هیات پزشکی ورزشی به مخاطبین می باشد.


 آیا جهت اطلاع از میزان رضایت ورزشکاران استان اقداماتی چون نظرسنجی از ورزشکاران استان یا دریافت دیدگاه هیات پزشکی ورزشی انجام داده اید؟


 بله در در ابتدای برگزاری  دوره های ورزشی و با ارسال پیامک انبوه به مخاطبین ورزش اطلاع رسانی می شودتا درصورت تمایل دوره مورد نیاز خود را پیشنهاد بدهند  .


بیشترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته استان گیلان  در چه رشته هایی و در کدام شهرستانهای استان هستند ؟


بیشترین تعداد ورزشکاران سازمان یافته به ترتیب در رشته های فوتبال، همگانی، تکواندو ، کاراته در شهرستانهای انزلی، رودسر، صومعه سرا و لاهیجان هستند


در زمینه مبارزه با دوپینگ چه فعالیتی داشته اید؟


در زمینه مبارزه با دوپینگ هر فصل در هیات پزشکی ورزشی مرکز استان و شهرستانها سمینار و دوره های آموزشی برگزار می شود و بازرسین هیات در هنگام بازرسی از باشگاهها ضمن توزیع بوشورهای آموزشی  برنامه خدمات درمانی این ارتباط دوسویه را فراهم می کنند.