چهارشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

هیأت پزشکی ورزشی برگزار می نماید؛

آیین تجلیل از باشگاهها و هیأت های ورزشی برتر استان کرمانشاه

مراسم تجلیل و تقدیر از باشگاهها و هیأت های ورزشی برتر استان کرمانشاه بر اساس شاخص تعداد ورزشکاران سازمان یافته، رسیدن به ورزش پاک و تلاش برای جلوگیری از ترویج پدیده شوم و مذموم دوپینگ روزسه شنبه 25 اسفند ماه رأس ساعت 11 صبح در محل سالن آمفی تئاتر اداره کل ورزش و جوانان برگزارمی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه دکتر سعید کاظمی ضمن اعلام این خبر به رسالت اصلی نهاد متولی سلامت ورزش استان در راستای پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی اشاره کرد و اظهار داشت : در این گردهمایی بزرگ خانواده ورزش از هیأت های پزشکی ورزشی برتر شهرستانها نیز بر اساس شاخص تعداد ورزشکاران سازمان یافته و میزان پیشرفت نسبت به سال گذشته نیز تقدیر خواهد شد.


 رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان کرمانشاه ضرورت افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته به عنوان یکی از شاخص های اصلی ارزیابی توسعه ورزش کشور را یادآور شد و افزود :در پیش نویس برنامه ششم توسعه نیز  بر اهمیت توسعه ورزش همگانی با رویکرد ایجاد نشاط و سلامت برای عموم جامعه تاکید شده و امید است با این دیدگاه که ورزش مقوله ی فراگیر می باشد با همکاری، تعامل سازنده و حمایت همه جانبه همه دستگاههای اجرایی و نهادهای مرتبط  از ورزش و با بهره مندی از تمامی امکانات و ظرفیت های موجود شاهد تحقق اهداف پیش بینی شده در این استان باشیم.


دکتر کاظمی دستیبابی به بالاترین حد سلامت و کارایی ورزشکاران را از اهداف مهم حوزه پزشکی ورزشی خواند و اظهار داشت : هم اکنون هیأت پزشکی ورزشی با دارا بودن درمانگاه مرکزی وکلینیک فیزیوتراپی و توانبخشی ، فضای مناسب اداری و درمانی و  بخش های ارتوپدی، پزشک ورزشی، تغذیه، روانشناسی ورزشی، پزشک عمومی، پزشک ورزشی، حرکات اصلاحی و خدمات سرپایی شامل نوار قلب، سرم تراپی، تزریقات و پانسمان ، ماساژ ورزشی، بادی کامپوزیشن آنالایزر، و آنتروپومتری و بخش معاینات سلامت این امکان را فراهم نموده که کلیه آحاد جامعه ورزش به خدمات پزشکی ورزشی دسترسی داشته باشند.


رییس ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی استان کرمانشاه از نظارت مستمر و مداوم بر باشگاههای ورزشی در قالب سه طرح اولیه، ثانویه و ادواری خبر داد و اظهار داشت : با همکاری ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، اماکن نیروی انتظامی، دادگستری، حراست و بازرسی از باشگاههای ورزشی در حوزه های  دارا بودن کارت عضویت فدراسیون پزشکی ورزشی و مبارزه با پدیده شوم دوپینگ، عرضه و فروش مکمل ها مجاز و غیر مجاز،  بهداشت، ابعاد فنی و تخصصی، فضاهای مورد استفاده، دارا بودن مجوزهای قانونی، اطلاعات مربیان و ورزشکاران و در نهایت سلامت مجموعه ورزشی بازرسی ماهیانه بعمل می آید و با متخلفین بر اساس مقررات مصوب برخورد قانونی خواهد شد.


رییس هیأت پزشکی ورزشی نقش باشگاههای ورزشی خصوصی و دولتی را در توسعه ورزش، استعدادیابی و شناسایی پتانسیل بالقوه استان بسیار پراهمیت خواهند و افزود : علاوه بر توسعه ورزش قهرمانی، باشگاههای ورزشی به عنوان مدرسه اخلاق بایستی با اندیشیدن تمهیدات لازم زمینه مناسب را جهت  ارتقای فرهنگ عمومی ورزشکاران با در نظر گرفتن معیارهای اخلاقی فراهم نمایند. 


دکتر کاظمی به عنوان رییس ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی از نظارت مداوم به عنوان راهکاری جهت جلوگیری از رواج پدیده شوم و مذموم دوپینگ نام برد و افزود : این مهم امکان نظارت وکنترل موثر بر باشگاههای ورزشی بالخص درحوزه سلامت جامعه را فراهم نموده است. همچنین رقابت سالم از اصول اولیه ورزش می باشد که یقیناٌ بایستی در کلیه رشته های ورزشی در قالب منشور اخلاقی سرلوحه امور قرار گیرد و مربیان از پذیرش متخلفین در باشگاههای ورزشی جلوگیری نمایند.


وی ادامه داد : عموم جامعه ورزش با مراجعه به سامانه تحت وب به آدرس nezarat.ifsm.ir  میتوانند با تکمیل فرم مربوطه به صورت مستقیم نسبت به ارائه شکایات و درخواست تشویق باشگاههای ورزشی اقدام و از نتایج امور انجام شده مطلع شوند.


دکترکاظمی الزامات قانونی را در خصوص فعالیت ورزشکاران در اماکن ورزشی یادآور شد و تاکید کرد :  بر اساس بخشنامه وزرات ورزش و جوانان کلیه افرادی که مبادرت به استفاده از امکان ورزشی می نمایند بایستی نسبت به اخذ کارت بیمه ورزشی ( کارت عضویت ورزشکاران سازمان یافته ) اقدام کنند و در غیر این صورت فعالیت غیر مجاز می باشد. این مهم علاوه بر ورزشکاران شامل مربیان، داوران، سرپرستان و مدیران باشگاههای ورزشی نیز می شود.  


بالاترین مقام اجرایی نهاد متولی سلامت ورزش استان به مزایای دارا بودن کارت عضویت فدراسیون پزشکی اشاره کرد و گفت : کلیه افراد جامعه در سطوح همگانی و قهرمانی با دارا بودن کارت بیمه ورزشی ضمن دریافت هزینه های درمانی ناشی از حوادث ورزشی می توانند از خدمات مراکز تخصصی و فوق تخصصی طرف قرارداد و کلینیک های تخصصی پزشکی ورزشی جهت انجام اعمال جراحی به صورت رایگان استفاده نمایند.