دوشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۶

اثر حمایت خانواده و دوستان بر عملکرد ورزشی

زمانی که بحث از تمرین و رقابت می شود، برخورداری از حمایت خانواده، دوستان و هم تیمی ها ممکن است یک اسلحه مخفی برای ورزشکار باشد

زمانی که بحث از تمرین و رقابت می شود، برخورداری از حمایت خانواده، دوستان و هم تیمی ها ممکن است یک اسلحه مخفی برای ورزشکار باشد تا بتواند به کمک آن موفقیت های ورزشی خود را در روزهای بازی بهبود بخشد. اما آیا این امر واقعا به شما کمک می کند تا در طول رقابت، عملکرد بهتری داشته باشید؟ یک محقق به نام تیم ریز(Tim Rees )گزارش داده است که تشویق و حمایت دوستان و خانواده یک پارامتر کلیدی در ایجاد اعتماد به نفس یک ورزشکار است و اعتماد است که می تواند منجر به موفقیت در یک رویداد ورزشی دارای فشار روانی بالا شود.


 


پنج راه برای ایجاد یک سسیستم پشتیبانی قوی :


 


1- تقاضای حمایت کنید:


بزرگترین طرفداران شما افرادی هستند که  به آنها بیشترین احساس نزدیکی را دارید. اما ممکن است آنها ندانند که شما نیاز به حمایتشان دارید. پس اهداف و برنامه های خود را با آنها درمیان بگذارید و سپس از دوستان و خانواده خود بخواهید که شما را در جهت کسب اهدافتان تشویق کنند


2- مربی مناسب انتخاب کنید:


یک مربی خوب، بزرگترین سیستم پشتیبانی شماست. او حواسش به جزییات است، شما را متمرکز نگه میدارد، بازخوردهای مثبت ایجاد می کند، متوجه  جهت حرکت می شود و کاملا روی موفقیت شخصی شما سرمایه گذاری میکند.


3- یک زوج تمرینی پیدا کنید:


یک زوج تمرینی که با سطح شما، سطحی برابر داشته باشد یا حتی اندکی از شما حرفه ای تر باشد، می تواند بهترین دوست شما و اعتمادی برای ورزش کردن باشد. به دنبال افرادی بگردید که شما را به جلو هل بدهند، تشویقتان کنند و برای اتمام کارتان به شما انگیزه بدهن، مثبت و سرگرم کننده باشند.


4- به یک کلوپ یا گروه محلی بپیوندید:


اگر شما میدوید و می خواهید بهترین دونده دوی یک کلیومتری باشید، یک گروه دوی محلی پیدا کنید که فعال، پویا و سوق دهنده به سمت اهداف مشترک است. ممکن است که متوجه این موضوع شوید که این افراد همان افرادی هستند که شما را برای رسیدن به خط پایان تشویق می کنند.


5- دیگران را پشتیبانی کنید:


 تشویق دیگران می تواند آنها رابه سمت عملکردی بهتر هدایت کند. نتیجه این کار یعنی همان نتیجه برای شما هم رقم خواهد خورد.


 


تهیه و تنظیم:  حرمت السادات زبردست، دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


 


 


منبع:


                                                                        http://sportsmedicine.about .com