دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۶

مواجه ورزشکاران با آسیب دیدگی

صدمات و آسيب ديدگي هاي ورزشي، چالش هاي جسماني و روانی را برای ورزشکاران به همراه دارد.

ورزشكاران آسيب ديده، ممکن است هیجانات منفي شديدي  نظير : افسردگي، اضطراب، پريشانی،عدم اعتماد به نفس و نااميدي را تجربه کنند. همچنین این شرایط بر بازگشت دوباره ورزشکار به صحنه رقابت  نیز اثر گذار است. با این حال این سوال پیش می آید که ورزشکار چگونه می تواند بر این هیجانات چیره شود؟


در این رابطه مندی رداک هادسون (Mandy Ruddock-Hudson ) و همکارانش  در تحقیقاتشان از چهار مشخصه مشترك در بين ورزشكارانی كه با روحیه قوی  موفق شده بودند بر آسيب ديدگي هاي خود فائق گردند نام بردند.


1-تقویت سایر جنبه ها :  ورزشكاران با روحیه قوی، ذهنيت مثبتي را اتخاذ مي كنند  كه به آنها يك حس خود کنترلی مناسب را  منتقل مي نماید. اين دسته از ورزشكاران، تلاش مي كنند ساير جنبه هاي مهم ورزشي خود را تقويت نمايند  مانند: قدرت جسمانی ، تغذيه، تمرینات روانی.


2-تداوم ارتباطات: این دسته از ورزشکاران ارتباط خود با هم تيمي ها، مربيان، کمیته آموزشي، دوستان و غیره ..را به طور موثري حفظ مي كنند و از كناره گرفتن و انزواي نسبت به تیم و سيستم پشتيباني آن، اجتناب مي نمایند.


3-فعالیت جایگزین: آنها همچنین به جاي درگيركردن خود با بی تحرکی، فعاليت هاي جايگزين موثري را مي يابند  مانند : نوعي آموزش، تحصيل و يا سرگرمي دلخواه.


4-نگرش مناسب:  در نهایت آنها، به جاي چشم اندازي منفی، نگرش و بازخورد بسيار مثبتي را نسبت به بازگشت خود به صحنه رقابت اتخاذ مي كنند و این را با امید به بازگشت دوباره و آسیب ندیدن مجدد نشان می دهند.


و در آخر نكات زير را براي برخورد متناسب با آسيب ديدگي ها  به همراه يك ذهنيت رواني قوی، مورد توجه قرار دهید.


 


نكته شماره 1 :


افكار خود را بر آنچه توانایی انجامش را دارید متمركز نماييد. بهتر است يك يا دو جنبه از فعاليت ورزشي خود را كه مي توانيد آنها را در طي فرايند بازتواني  بهبود بخشيد شناسایی کنید و سعي كنيد بصورت روزانه برروي اين جنبه ها كار كنيد.


نكته شماره 2 :


 این موضوع را در نظر داشته باشید با وجود اینکه دوست دارید با همان سطح پشتكار و اطميناني كه قبل از آسيب ديدگي خود داشته ايد، به صحنه ورزش بازگرديد، اما اين موضوع، غالبا براي ورزشكاران پس از آسيب ديدگي امري دشوار است. هنگامي كه پس از بازتواني به صحنه رقابتها باز مي گرديد و با احتياط بيشتري بازی مي كنيد، تمايل داريد كه تنش و حساسيت بيشتري را نسبت به ناحيه آسيب ديده خود داشته باشيد كه همين مسئله، خطر آسیب دیدگی مجددتان را افزايش مي دهد.


 


تهیه و تنظیم:  فرزانه موسوی، دکتر افسانه صنعت کاران


کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان البرز


 


 


منبع:


http://www.peaksports.com/sports_psychology_blog/?p=3597