شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۰

دکتر اسکوئی ضمن تشریح خدمات پزشکی ورزشی در قزوین؛

کاهش آسیب های ورزشی یکی از اهداف اصلی سال جاری ما است

جامعه ورزش استان قزوین طی سال های اخیر و با مدیریت دکتر سید سعید صدقی اسکوئی شاهد تحول چشم گیری در ارائه خدمات پزشکی ورزشی بوده است و سال 93 رکورد بیمه کردن ورزشکاران در استان را با بیش از 62 هزار ورزشکار شکست.

دکتر اسکوئی که علاوه بر ریاست هیأت پزشکی ورزشی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان را نیز بر عهده دارد در گفتگو با سایت خبری این هیأت ضمن اشاره به افتتاح کلینیک تخصصی فیزیوتراپی ورزشی و ساختمان جدید این هیأت در سال پیش که با حضور دکتر نوروزی رئیس فدراسیون و مشهدی آقایی مدیرکل ورزش و جوانان صورت گرفت گفت: دور­ه های آموزشی کمک های اولیه، حرکات اصلاحی، آسیب های ورزشی و ... از دوره های مدون فدراسیون در سال 94 برگزار شد و مجوز دوره ماساژ ورزشی نیز از سوی فدراسیون صادر  شد که در صورت رسیدن به حد نصاب برگزار خواهد شد.


وی از ارائه خدمات مشاوره ای و روانشناسی ورزشی از سوی متخصصان این بخش خبر داد و گفت: ورزشکاران با داشتن کارت بیمه ورزشی می توانند با هزینه بسیار ناچیزی از این خدمات بهره مند شوند.


وی با اشاره به اینکه هزینه بیمه ورزشی در سال 94 پانزده هزار تومان تعیین شده بود و نسبت به سال پیش افزایش داشته اظهار کرد: این هزینه در مقابل خدماتی که به ورزشکاران ارائه می شود ناچیز است و مژده داد که در سال 95 قیمت کارتها ثابت بوده و همان پانزده هزار تومان می باشد و همچنین طرح یک ساله شدن اعتبار کارتهای بیمه نیز از سال جدید در استان قزوین اجرا خواهد شد.


رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین گفت: ورزشکاران استان برای دریافت خدمات مشاوره ای در حوزه تغذیه و روانشناسی ورزشی و همچنین جهت اطلاع از برگزاری دوره های آموزشی می توانند با شماره تلفن 33672989 تماس حاصل کنند.


دکتر اسکوئی با بیان اینکه باید فرهنگ استفاده از روانشناس ورزشی در تیم­ها و در بین ورزشکاران حرفه ای جا بیفتد اظهار کرد: تیم ها و ورزشکاران حرفه ای زیر فشار سنگین روانی قرار دارند و چه در هنگام پیروزی و چه برد، پیش و پس از مسابقات خود، به یک متخصص حوزه روانشناسی ورزشی نیازمندند.


وی ادامه داد: هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین با جذب یک متخصص روانشناسی ورزشی با تجربه در حوزه ورزش این امکان را برای تیم ها و هیأت های ورزشی استان فراهم نموده است که با یک هزینه بسیار اندک و ناچیز از این خدمات بهره مند شوند.


دکتر اسکوئی همچنین با اشاره به بیمه شدن بیش از 62 هزار ورزشکار در سال 93 و بیش از 55 هزار ورزشکار در سال 94، آن را رکوردی در خصوص بیمه ورزشکاران در تاریخ ورزش استان خواند و گفت: البته سال گذشته به دلیل افزایش قیمت بیمه، شاهد کاهش آمار بوده ایم اما با رایزنی با هیأت ها و ادارات ورزش شهرستانها تلاش داریم تا در سال 95 آمار ورزشکاران بیمه شده را افزایش دهیم.


وی با بیان اینکه بسیاری از ورزشکاران نسبت به خدمات هیأت پزشکی ورزشی بی اطلاع هستند و حق و حقوق خود را در رابطه با بیمه نمی دانند و تصور می کنند که هر ساله باید بالاجبار هزینه ای را برای بیمه شدن پرداخت کنند، اظهار کرد: برای جبران این نقیصه اقدام به انتشار بروشورهایی کردیم که در آن حق و حقوق ورزشکاران و خدماتی که با بیمه شدن امکان دریافت دارند در آن قید شده است.


وی جلب رضایت ورزشکاران را اولویت و هدف اصلی هیأت پزشکی ورزشی دانست و گفت تلاش داریم در سال 95 با برگزاری بیشتر دوره های آموزشی و خدمات مشاوره ای، ورزشکاران کمتر دچار آسیب دیدگی شوند