یکشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۱

مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان چهار محال وبختیاری

پشتیبانی از ورزش قهرمانی و همگانی در اولویت است

مدیر کل ورزش و جوانان استان چهار محال وبختیاری :پشتیبانی از ورزش قهرمانی و همگانی و همکاری کلیه هیاتهای ورزشی را در این امر مهم ضروری دانست

عبدالرحمان قاسمی، با سایت خبری هیات گفت و گویی انجام داده است که به این شرح است


 



  1. اساسا" نقش علم را در ورزش امروز دنیا چگونه می بینید؟


آدمی در مراحل تمدن به درجات  عالی رسیده و اندیشه تابناک بشر ، انسان هوشمند معاصر را در همه ساخت ها پیشتاز تر از همه دوران های قبل پیش می برد .


هریک از دانش ها و فروغ معرفت های انسانی در قرن بیستم به صورت دریایی پهناور در آمده است به طوری که در هریک از رشته های علوم باید سال ها وقت صرف کرد تا در آن تخصص یابد . امروزه هیچ کس حتی کسانی که فقط  ورزش را به  خاطر ورزش نه به خاطر اهداف قهرمانی در رقابت های رسمی انجام می دهند ، نمی توانند منکر ارزش روش های علمی در بالا بردن سطح تکنیک ، تاکتیک و به طور کلی کیفیت تیم ها در هر نوع ورزشی باشند . در ورزش اجرای صحیح مهارت ها وابسته به رعایت اصول قوانینی علمی مکانیکی و بیو مکانیکی است .


وقتی رقابت ها در سطح حتی صدم ثانیه ها کشیده می شود صرف نظر از تلاش شخصی ورزشکار در پیروزی ، به طور دقیق ارزش تمرینات و نحوه ی استفاده حداکثر از قدرت و توان ورزشکار در تمرینات توسط مربی آگاه و با استفاده از روش های علمی و سایر خصوصیاتی که یک مربی موفق باید داشته باشد از جمله اصول علمی تربیت بدنی، برنامه ریزی صحیح تمرینات به حداکثر کیفیت بدنی و توان مسابقه باشد به طور کامل روشن و غیر قابل انکار است . امروزه ضرورت اجتناب ناپذیری است که (( علم در ورزش جهان نقش آفرین است )) و در علمی شدن ورزش کشور همه باید تلاش کنند .



  1. .بهترین راهکار برای علمی سازی ورزش کشورمان به گونه ای که این علمی سازی به شکل بنیادین در ورزشمان ریشه بدواند چیست ؟


بهترین راهکار آگاهی دست اندرکاران ورزش از لزوم علمی بودن و دقیق بودن امور مختلف ورزشی در همه زمینه ها است .


اگر این ضرورت احساس شود مربی ، داور، بازیکن و حتی رفتار حرفه ای تماشاچی را خواهیم داشت و از علم روز روانشناسی ورزش ، فیزیولوژی ورزش ، بیو مکانیک ورزش ، رفتار حرکتی و ..... به بهترین شکل استفاده خواهد نمود .



  1. فکر میکند ورزش استان تا چه حد توانسته است در مسیر علمی سازی گام بردارد ؟


 با توجه به نیرو های ورزشی متخصص در سطح استان این فرایند با توجه به اینکه استان ما از جوانترین استانهای کشور است و نیروهای تحصیل کرده زیادی دارد تا حد زیادی صورت پذیرفته است .



  1.  به طور قطع هیات پزشکی ورزشی حکمی برای حرکت علمی ورزشی استان است . عملکرد این هیات را چگونه ارزیابی می کنید ؟ چه راهکارهایی را برای بهبود این عملکرد پیشنهاد می کنید ؟


این هیئت با گرفتن جدید ترین اطلاعات روز پزشکی ورزشی کشور و انتقال آنها از طریق کارگاهها و سیمنارهای ورزشی به جامعه ورزش استان نقش آفرینی می کند .


راهکا بهبود عملکرد این هیئت ، توسعه خدمات ویژه در حیطه درمان ورزشکاران آسیب دیده و برگزاری کارگاههای آموزشی فراگیر تر در سطح استان است .



  1. اساسا" تعامل دیگر هیات های ورزشی استان با هیات پزشکی ورزشی به چه ترتیب باید باشد ؟


در راستای بیمه های ورزشی ورزشکاران و معرفی ورزشکاران برای حضور در کارگاههای مرتبط و سایر عملکردها تعامل خوبی با سایر هیئت ها وجود دارد . آمار بیمه شدگان سال گذشته 29156  نفر از همه هیئت های ورزشی فعال استان بوده است .



  1.  در کنار علمی سازی که به طور طبیعی اولویت اول فدراسیون پزشکی ورزشی هیات های تابعه آن است ، مبحث بیمه ورزشی از دیگر خدمات این حوزه محسوب می شود چه توصیه ای به جامعه ورزشی استان پیرامون عضویت در کمیته خدمات درمانی (بیمه ورزشی ) دارید ؟


طبق دستور العمل صادره از وزارت مطبوع کلیه عزیزانی که از اماکن ورزشی استفاده می نمایند الزاما باید دارای بیمه ورزشی باشند . تا امکان بهره گرفتن از خدمات تسهیلات درمانی و جبران خسارت از طریق هیئت پزشکی ورزشی استان را داشته باشند.


با بیمه شدن ورزشکار قانون اجرا می شود و تبعات قانونی متوجه خدمات دهندگان نخواهد شد . با بیمه شدن ورزشکاران و سازمان یافته شدن ورزشکاران هر رشته امکان برنامه ریزی و تدارک زیر ساخت های لازم برای هر رشته فراهم خواهد شد


با بالا رفتن آمار ورزشکاران سازمان یافته ،امکان تخصیص و جذب اعتبارات افزایش خواهد یافت



  1.  یقینا"ورزش استان نگاه بلند و برنامه هایی را برای توسعه ورزش بانوان دارد فکر می کنید مبحث پزشکی ورزشی در این رابطه چه نقشی می تواند داشته باشد ؟ تا کنون نقش خود را چگونه ایفا کرده اید ؟


در برنامه عملیاتی سال 95 این چشم انداز وجود دارد که برای سلامت خانواده و به خصوص سلامت بانوان کارگاههای بهداشت سلامت ورزشی بانوان در برنامه های محورهای مختلف در نظر گرفته شده است .


در برنامه جدید توسعه ورزش قهرمانی و همگانی ، ساخت امکان تخصصی ویژه بانوان ، فراهم ساختن تجهیزات مورد نیاز و اجرای برنامه های آموزشی ویژه بانوان و برنامه های اوقات فراغت با همکاری هیئت پزشکی ورزشی و اداره کل ورزش و جوانان در دستور کار قراردارد.



  1. به عنوان سوال آخر چنانچه علمی سازی ورزش استان در شکل ایده آل محقق شود شما به عنوان مدیر کل اداره ورزش و جوانان استان چه افقی را برای ورزش استان متصور هستید ؟


بهبود سطح سلامت جامعه ، انتقال سریع دانش روز به بدنه ورزش استان ، استعداد یابی های سازمان یافته در طرح آمایش سرزمین و افزایش کارایی و بهبود عملکرد در سطح ورزش همگانی و قهرمانی و حرفه ای کشور خواهیم بود