دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷

معاون توسعه امور ورزش کرمانشاه :

نظارت مستمر بر فعالیت باشگاههای ورزشی با هدف توسعه سلامت جامعه انجام می شود

با توجه به لزوم حفظ و ارتقاء سطح سلامت جامعه، رسیدن به ورزش پاک ، سالم و عاری از دوپینگ با تعامل سازنده بین ورزش و جوانان، دادگستری، اماکن نیروی انتظامی، معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی و ستاد نظارت بر سلامت باشگاهها و اماکن ورزشی این امکان فراهم شده که نظارت مستمر بر کلیه فعالیت های باشگاههای ورزشی انجام شود.

جلال عزیزی معاونت توسعه امور ورزش استان کرمانشاه که در جلسه کمیسیون ماده 5 استانی سخن می گفت به ضرورت حفظ سلامت ورزشکاران در سطوح قهرمانی و همگانی اشاره کرد و اظهار داشت : بازرسی ها به صورت مشترک با تیمی متشکل از ارگانهای مختلف در حال انجام است که بر اساس گزارش سرناظر ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی هیأت پزشکی ورزشی از در هفته گذشته از 127 باشگاه ورزشی بازدید اولیه با هدف اطلاع رسانی و ارائه تذکر لازم در خصوص رعایت قوانین جاری، دارا بودن بیمه ورزشی، مبارزه با پدیده شوم و مذموم دوپینگ انجام شده و بر اساس دستورالعمل های تدوین شده مراحل تشویق، تذکر، اصلاح و برخورد در بازدید ها صورت می پذیرد.


عزیزی در پاسخ به سوال خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی هیأت پزشکی ورزشی کرمانشاه گفت : هم اکنون تعداد 325 باشگاه ورزشی فعال در استان کرمانشاه با مجوز قانونی در حال فعالیت هستند که در شورای مرکزی ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی بازدید اولیه همزمان در کلیه شهرستانها با محوریت هیأت پزشکی ورزشی شروع شده است.


این مقام مسئول در ورزش و جوانان کرمانشاه از برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان و مدیران باشگاههای ورزشی با همکاری هیأت پزشکی ورزشی و اتحادیه باشگاهها خبر داد و افزود : با توجه به لزوم ارتقاء سطح دانش مربیان و ورزشکاران و آگاهی از مضرات مصرف داروهای نیروز زا بر اساس تقویم اجرایی اعلام شده دوره های آموزشی به صورت مستمر و مداوم برگزار می شود و یقیناً منجربه توسعه سلامت و ورزش خواهد شد.


عزیزی تصریح کرد : دستیابی به جامعه ی سالم با هدف توسعه ورزش و بهبود عملکرد ورزشکاران در اولویت برنامه ریزی های نهاد متولی ورزش قرار دارد و بر این اساس امکان نظارت بر نحوه فعالیت باشگاههای ورزشی با نظر مستقیم جامعه ورزش فراهم شده و از ابزار تشویق، اصلاح، پیگیری و برخورد نیز استفاده خواهد شد.   


وی افزود : فدراسیون پزشکی ورزشی این امکان را فراهم نموده که عموم جامعه ورزش با مراجعه به سامانه تحت وب به آدرس


http://nezarat.ifsm.ir


 می توانند با تکمیل فرم مربوطه به صورت مستقیم نسبت به ارائه شکایات و درخواست تشویق باشگاههای ورزشی اقدام و از نتایج امور انجام شده مطلع شوند.


معاونت توسعه امور ورزش کرمانشاه گفت : با حمایت از ورزش قهرمانی و همگانی در صدد هستیم افزایش چشمگیری در تعداد ورزشکاران سازمان یافته به عنوان یکی از  شاخص های توسعه ورزش در سال جاری داشته باشیم. در حال حاضر نیز با توجه به توسعه فضاهای خصوصی و دولتی تحت عنوان باشگاههای ورزشی این مهم ضرورت دارد که در کنار افزایش انگیزش مردم جهت انجام فعالیت ورزشی در بخش همگانی با رویکرد ایجاد نشاط و سلامت برای مردم ، نظارت و بازرسی جهت حضور سالم و امن اقشار مختلف جامعه در محیط های ورزشی با رعایت استانداردهای فنی، تخصصی و بهداشتی فراهم شود و بر همین اساس ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی کشور ارتقای کیفیت سلامت در اماکن ورزشی را در اولویت اهداف برنامه ریزی شده مورد توجه قرار داده است.


این عضو شورای مرکزی نظارت بر باشگاههای ورزشی نقش ویژه نظارت و بازرسی در تحقق اهداف پیش بینی شده مبتنی بر افزایش تعداد ورزشکاران سازمان یافته و توسعه حوزه سلامت مهم را یادآور شد و اظهار داشت : بر اساس بررسی نتایج نظارت های صورت گرفته از باشگاههای ورزشی استان توسط ستاد نظارت بر سلامت، لازم است باشگاهها ضمن رعایت استانداردهای تعیین شده از توان مثبت و سازنده خود جهت توسعه ورزش استفاده نمایند.


وی افزود: خوشبختانه فعالیت کمیته های بازرسی ادارات ورزش و جوانان و هیأت پزشکی ورزشی در سنوات گذشته و تشکیل ستاد نظارت بر سلامت باشگاههای ورزشی سبب تعیین هدف واحد و مشترکی در راستای ایجاد سیاست های تشویقی و تنبیهی برای باشگاههای ورزشی شده  و با توجه به اهتمام جدی مسوولین ذی ربط شاهد گسترش نظارت در قالب نظارت های آشکار و پنهان با بهره گیری از ابزارها و امکانات لازم و حضور ناظرین فعال خواهیم بود.


 معاونت توسعه امور ورزش کرمانشاه در خاتمه  ارزیابی و بررسی نتایج بازرسی ها را در برنامه زمان بندی مشخص و منظم بسیار مهم و موثر دانست و بیان داشت : ستاد نظارت ضمن تعریف مراحل بازرسی و پیگیری اثرات آن از ابزارها و روش های نوین با حضور ناظرین فعال، با تجربه و متعهد به صورت مستمر و مداوم این فعالیت ها را پیگیری می نماید و فرهنگ سازی برای باشگاهها را نیز بر اساس فرآیند بازرسی در اولویت برنامه های خود دارد.


لازم به ذکر است در پایان این جلسه در که با حضور مدیر کل ورزش و جوانان، اعضای کمیسیون ماده 5 استانی، مسوولین اتحادیه باشگاههای ورزشی و هیأت بدنسازی و پرورش اندام برگزار شد، حمیدرضا محمدی سرناظر ستاد نظارت بر سلامت گزارش کاملی از فعالیت صورت گرفته در سه ماهه اول سال جاری ارائه نمود که مقرر گردید با توجه به جدول زمانبندی اعلام شده تا 10 روز آینده مرحله اول بازرسی از کلیه باشگاههای ورزشی استان تحت عنوان بازرسی اولیه انجام و گزارش نهایی جهت پیگیری، اصلاح و یا برخورد به ورزش و جوانان و فدراسیون پزشکی ورزشی ارائه شود.


گفتنی است باشگاههای ورزشی جهت آگاهی از استانداردهای تدوین شده، انجام همکاری و رفع مشکلات موجود می توانند قبل از حضور ناظرین ستاد نظارت به هیأت پزشکی ورزشی مراجعه یا با شماره 38355992 ، 38357325 یا تماس حاصل فرمایند و مشاوره های لازم را اخذ نمایند.