یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۵ - ۰۸:۰۹

علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران

ایست قلبی ومرگ ناگهانی در ورزشکاران علل مختلفی دارد که مهم ترین آن به صورت خلاصه بشرح ذیل می باشد

 


 


1-عوامل ارثی که از بدو تولد در قلب و عروق ورزشکاران وجود دارد علت 85% مرگ ناگهانی می باشد.


عواملی همچون کاردیو میو پاتی هایپر تروفیک (ضخیم شدن دیواره قلب)، ناهنجاری عروق کرونر، دیسپلازی بطن راست، Coarctation درآئورت، مشکلات الکتریکی در قلب و علل ویروسی ممکن از از والدین به ارث برده شوند.


2-پارگی آئورت که 5% عامل مرگ ناگهانی ورزشکاران می‌شود.


در این بخش قسمتی از آئورت دچار برجستگی شده و به شکل یک حباب روی آئورت مشاهده می شود که آنوریسم نامیده می شود. این احتمال وجود دارد که این بخش حبابی شکل دچار پارگی شود.


3-سندروم مارفان که به صورت ارثی بوده که در آن اختلالات چشمی - اسکلتی وجود دارد.


سندرم مارفان دارای یکسری از علایم ظاهری می باشد که از جمله می توان بلند بودن دست ها، برون زدگی چشم ها، نرمی پوست و بالا بودن حالت کشسانی پوست، استخوانی بودن و پهن بودن دست ها، استخوانی بودن صورت، سینه برجسته و پشت صاف را نام برد. این گونه افراد که به سندرم مارفان معروق هستند معمولا این افراد یک ناهنجاری آئورت مانند تنگی دریچه آئورت و یا آنوریسم را دارا می باشند که به راحتی میتوان با توجه به علائم ظاهری این افراد را تشخیص داد و با توجه به تشخیص پزشک در مورد نحوه ادامه فعالیت بدنی وی تصمیم گرفت.


4-ناهنجاری مادرزادی عروق کرنوی که حدود 20% باعث مرگ ناگهانی ورزشکاران می‌شود.


در این ناهنجاری معمولا شاخه های عروق کرونر از منظا اصلی خود خارج نشده و یا دارای انحرافهایی هستند که در برخی قسمت ها موجب گرفتگی عروق کرونر می شوند.


5-گرفتگی عروق کرونر یا آرترواسکلروزیس


در این بیماری که به علت رسوب کلسترول در دیواره عروق می باشد عروق ریز کرونر دچار گرفتگی می شوند و خون رسانی به قلبب مختل می شود و می تواند با عواقب ناگواری همراه باشد. معمولا در ورزشکاران بالای 45 سال گرفتگی عروق کرونر علت مرگ ناگهانی گزارش شده است.


6-بیماری کاردیومیوپاتی هیپرتروفیک که حدود 35% مرگ زودهنگام ورزشکاران را شامل می شود و می تواند به ارث برده شود.


بیماری کاردیومیوپاتی هایپرتروفیک معمولا به علت ضخیم شدن دیواره بطن چپ رخ می دهد که همراه با کاهش حجم داخل بطن چپ و کاهش قدرت انقباضی بطن چپ است. این بیماری می تواند یکی از علل مرگ ناگهانی در ورزشکاران باشد.


دکترمحمدمهرتاش-هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان