سه‌شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۵

ورزش جسم و روان ما را تحت تاثیر قرار می دهد

چگونه ورزش بر روان ما تاثیر می گذارد؟

علاوه بر اینکه با انجام هر نوع ورزشی مهارت های فیزیکی قابل مشاهده ای را بدست می آورید؛ به نظم و ترتیب ذهنی به منظور تمرکز حواس نیز نیاز دارید.

ورزش جسم و روان ما را تحت تاثیر قرار می دهد علاوه بر اینکه با انجام هر نوع ورزشی مهارت های فیزیکی قابل مشاهده ای را بدست می آورید؛ به نظم و ترتیب ذهنی به منظور تمرکز حواس نیز نیاز دارید. و با انجام هر نوع حرکت ورزشی از آزاد شدن ناقل های عصبی مانند اندورفین که باعث نشاط در انسان می شود بهره مند خواهید شد. همچنین شرکت در فعالیتهای ورزشی مخصوصاً ورزش های دارای حرکات پیچیده مانند اسکیت می تواند عملکرد مغز را در محیط کار با مدرسه بواسطه آزاد نمودن عوامل نوروتروفیک ناشی از مغز بهبود بخشند از هر زاویه ای که به ورزش بنگرید تاثیر مثبت آن را بر سلامت روان و تیز هوشی مشاهده خواهید کرد.


نگرش خود را بهبود بخشید:


مشارکت در ورزش میزان افسردگی را در شما کاهش می دهد. تیم تحقیقاتی به سرپرستی دکتر میکائیل باب بیاک اثبات کرد افراد افسرده ای که به مدت 4 ماه در فعالیت های ورزشی منظم شرکت داشتند در مقایسه با گروه دیگر که دارو مصرف می کردند یا هم دارو مصرف می کردند و هم ورزش انجام می دادند علائم افسردگی کمتری داشته یا هیچ گونه علائمی نداشتند. دانشکده پزشکی ورزشی امریکا با استناد بر 2006 تحقیق گردآوری شده بصورت شواهد و مدارک در روزنامه (اب نورمال سایکولوژی) به حمایت از ورزش به عنوان راهی برای کاهش افسردگی در نوجوانان می پردازد. طبق مقاله منتشر شده در دسامبر 2005 (آذر ماه 84) در روزنامه روانپزشکی امریکا: ورزش کنید تا کمتر دچار اضطراب شوید محققان دو گروه از مبتلایان به اختلالات اضطرابی را توسط دارد مورد حمله و خشمزدگی قرار دادند، گروه اول درست 30 دقیقه پس از ورزش و گروه دوم در حین استراحت، پس از تزریق، هر دو گروه دچار اضطراب شدند.


بطوریکه عملاً تعداد اندکی از گروه ورزشکار در مقایسه با شواهد در حال استراحت دچار حمله وحشتزدگی شدند.


میزان خودآگاهی را ارتقاء دهید:


یکی از مزایای جسمانی شرکت در تمرینات ورزشی تمایل افراد به کاهش وزن و افزایش حجم ماهیچه ای است که باعث بهتر بنظر آمدن و بهبود سطح خود آگاهی می شود انجمن روانشناسی کابردی ورزشی، خودآگاهی افزایش یافته را رسماض بعنوان یکی از مزایای روانی ورزش دارد فهرست خود کرد. اظهاراتی از این قبیل و با اعتبار بیشتر توسط 2000 تحقیق منتشر شده در روزنامه ( علم ورزش در پزشکی اخفال) برگرفته از نمونه وسیعی بالغ بر 6923 نوجوان ارائه شده است در میان نوجوانان دختر و پسر میزان تمرینات ورزشی با احساس بهتر بودن آنها نسبت به تصویر بدنیشان در ارتباط بود.


اعتماد بنفس خود را افزایش دهید:


در صورتیکه دارای احساس افسردگی و اضطراب پایینی هستید و شخصیت خود را شخصیت مثبتی می دانید بنابراین بطور کل احساس اعتماد بنفس بالایی خواهید داشت دانشگاه غیردولتی خدمات بهداشتی پرینسیتون امریکا خاطر نشان کرد که افراد ورزشکار از انرژی بالایی برخوردارند که وظایف روزانه آنها را آسان می سازد. وزارت بهداشت نیویورک با اشاره بر توانایی افراد در طراحی برنامه ورزشی روزانه، متناسب با شرایط خاص خود، جهت ارتقاء سطح استقلال و اعتماد بنفس این خبر را منعکس کرد.


منبع: www.livestrong.com


ترجمه: سمیه تقیان( نائب رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان قم)