شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۰

دکتر فاطمه کریمی افشار:

اولویت اموربانوان؛ آگاهی بخشی به بانوان ورزشکار

نایب رئیس بانوان هیأت پزشکی ورزشی استان ،اموزش و آگاهی بخشی در زمینه پیشگیری از آسیب های ورزشی بانوان را در صدر برنامه های این کمیته اعلام کرد.

 


 


دکتر فاطمه کریمی افشار نایب رئیس اموربانوان هیأت پزشکی ورزشی استان در گفت و گویی با سایت خبری این هیأت عملکرد و برنامه هایی آتی کمیته بانوان را برشمرد.


*تعریف شما از پزشکی ورزشی در بانوان چیست؟ به عبارتی چه هدفی را دنبال می کنید؟


با توجه به نقش کلیدی پزشکی ورزشی در ایجاد ،حفظ و ارتقاء سلامت در جمعیت عمومی و ورزشکاران جمعیت بانوان چه به عنوان نیمی از جمعیت فعال و چه به عنوان ورزشکارمی توانند از خدمات این بخش از دانش پزشکی بهره مند گردند. با توجه به اقبال روز افزون بانوان به استفاده از باشگاه های ورزشی جهت تنظیم وزن وتناسب اندام کمیته بانوان هییت پزشکی ورزشی استان کرمان در سال های اخیر توجه ویژه ای به این بخش نموده وسعی در آگاه سازی مربیان و متقاضیان در رویکرد صحیح و علمی به این مقوله و خطرات ناشی از استفاده نادرست و یا انتظار نابجا دراین فرایند داشته است.


برگزاری دوره های: ورزش در گروه های خاص و بیماران - آب و الکترولیت ها-مکمل های ورزشی و مواد ممنوعه در راستای رسیدن به این هدف صورت گرفته است.


*میزان تعامل شما با نواب رئیس بانوان دیگر هیأت های ورزشی استان چگونه است؟


درسطح هیأت های ورزشی استان با توجه به فعال بودن هیأت های ورزشی در بخش بانوان و با توجه به نیاز آن هیأت تعمل موثری با نواب رئیس بانوان آن هیأت ایجاد شده است بخصوص در مورد انجام معاینات،برگزاری دوره های آموزشی ،پوشش پزشکی مسابقات و...


و همچنین خوشبختانه با همکاری صمیمانه همکاران در امور بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی، ارتباط موثری با امور بانوان و نواب رئیس سایر استانها برقرار گردیده است.


*اصولا مهم ترین و جدی ترین آسیب های ورزشی که متوجه بانوان ورزشکار است،چیست؟


در سطح ورزش حرفه ای آسیب های متعدد عضلانی اسکلتی بانوان ورزشکار را تهدید میکند که عمدتا مشکلات تکنیکی ، عدم وجود برنامه های منظم بدنسازی، عدم آگاهی کافی مربیان و ورزشکاران از روشهای پیشگیری ودرمان صحیح در صورت ایجاد آسیب و مشکلات ناشی از استفاده از لوازم و تجهیزات نامناسب ورزشی زمینه ساز این آسیبهاست. البته در برخی موارد مثل پارگی لیگامان صلیبی قدامی تفاوت های جنسی نیز مطرح می باشد، که در بانوان کرمانی نیز همین موارد دیده می شود.


در سطح ورزش همگانی تجویز ورزشهای یکسان برای تمام سنین و شرایط متفاوت بدنی علت اصلی آسییبهای ایحاد شده می باشد.


*چه برنامه هایی برای کاهش آسیب دیدگی های ورزشی در بانوان ورزشکار استان اجرا کرده و یا قصد انجام آن را دارید؟


از ابتدای ورود به هیات پزشکی تلاش برای انجام منظم معاینات دوره ای و PPEدر دستور کار کمیته بانوان بوده است که متاسفانه به دلیل عدم استقبال هیئت های ورزش استان تاکنون چندان موفق نبوده است. اما در زمینه آگاهی بخشی و بهبود وضعیت باشگاه های سطح شهر کرمان دوره هایی برای مربیان برگزار شده است . همچنین اجرای طرح ارزیابی ساختار قامتی که از دلایل عمده آسیب در ورزش مدارس می باشد با موفقیت در این استان انجام شده است.


از جمله کارهای انجام شده دیگر برگزاری دوره های آموزشی آرگونومی شغلی و بهبود شرایط محیط کار و ورزش در محیط کار جهت بانوان شاغل در برخی ادارات استان بوده است.


آگاهی بخشی به بانوان ورزشکار و برگزاری دوره های متعدد آموزشی در زمینه پیشگیری از آسیب های ورزشی اولویت اموربانوان هیأت پزشکی استان دراین زمینه می باشد.


*برای توسعه خدمات پزشکی ورزشی بانوان چه پیشنهادی دارید؟


معرفی خدمات قابل ارائه در هیئت های پزشکی ورزشی به ورزش کاران وایجاد امکان دسترسی آسان همه ورزشکاران به خدمات در همه نقاط استان ها ،مشروط نمودن صدور بیمه ورزشی و استفاده ار آن جهت انجام معاینات دوره ای و پیش از فصل،فعال نمودن کلینیک های پزشکی ورزشی و ارائه خدمات ویژه به بانوان ورزشکار در این کلینیک ها.