دوشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲

استعدادیابی ورزشی (پیکرسنجی)

پیکر سنجی ارزان abcdترین و علمی abcdترین راه استعدادیابی جسمانی در ورزش است، که در آن با شناسایی افراد مستعد در یک رشته خاص ورزشی می abcdتوان از آنها به عنوان سرمایه abcdهای ورزشی کشور یاد کرد. در استعداد یابی ورزشی استفاده از ابزارهای علمی دقیق و پیشرفته اهمیت بسزایی دارد.

استعدادیابی علمی نوین در عرصه جهان است، که در هر کشور و جامعه‌ای پایه و اساس خاص خود را داشته و به طبع در ایران نیز با توجه به اهمیت آن در حال توسعه و پیشرفت است. در استعداد یابی ورزشی استفاده از ابزارهای علمی دقیق و پیشرفته اهمیت بسزایی دارد.


پیکر سنجی بررسی و مطالعه ابعاد، شکل، ترکیب، تاثیرات بلوغ و عملکرد بدن انسان برای استفاده، مقایسه و دسته‌بندی‌های انسان شناختی است که شامل اندازه‌گیری‌های بدن (قد، وزن، طول، پهناها، محیط‌ها، درصد چربی، تیپ‌بدنی) می‌باشد. دانش پیکرشناسی قدمتی بسیار طولانی دارد. چرا که در پیکرشناسی قد و وزن به عنوان دو متغیر بسیار ساده قرنهاست که اندازه گیری می شود. اما امروزه در پیکرشناسی نوین با استفاده از اندازه گیری های دقیق و امکانات نرم افزاری موجود کاربردهای فراوانی برای این دانش وجود دارد. 


خدمات و نتایج پیکر شناسی 
- استعدادیابی ورزشی برای تمام سنین (6سال به بالا) 
- امتیاز دهی در 44 رشته ورزشی برای پسران و 34 رشته ورزشی برای دختران (با توجه به وضعیت بدنی و سن فرد) 
- تعیین شاخصه های بلوغ و تخمین دقیق قد نهایی با توجه به سن استخوانی 
- تخمین استقامت قلبی و عروقی و دستگاه تنفسی 
- تعیین تیپ دقیق بدنی يا سوماتوتايپ 
- مشخص نمودن درصد چربی دقیق بدن 
- مشخص نمودن ضریب بیماری های متابولیک 
- مقايسه شاخصه هاي بدني با نـٌرم جامعه 
* دانستن فاكتورهايي مانند استقامت قلبی و عروقی ، تیپ دقیق بدنی و درصد چربی بدن كمك بسزايي به مربيان رشته هاي ورزشي جهت ارائه بهترين سيستم تمرين به ورزشكاران مي كند. 
* از نتايج پيكر شناسي مي توان در برنامه ريزي سيستم هاي تغذيه اصولی براي ورزشكاران و افراد معمولي استفاده كرد. 


پیکر سنجی ارزان‌ترین و علمی‌ترین راه استعدادیابی جسمانی در ورزش است، که در آن با شناسایی افراد مستعد در یک رشته خاص ورزشی می‌توان از آنها به عنوان سرمایه‌های ورزشی کشور یاد کرد. 


محمد حسن کردی دانشجوی دکترای آسیب شناسی ورزشی


جهت کسب اطلاعات بیشتر و تعیین وقت برای استعداد یابی ورزشی با شماره تلفن 36263000 تماس گرفته یا به کلینیک هیئت پزشکی ورزشی به آدرس: یزد- در بلوار طالقانی-کوچه شهید فتوحی-مجموعه ورزشی پاکنژاد مراجعه کنید.