دوشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۱

دکتر حسین جمالیزاده در مصاحبه با صعود کرمان؛

افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته نشان دهنده پویایی ورزش استان است

رئیس هیأت پزشکی ورزشی استان درمصاحبه با نشریه فرهنگی ورزشی صعود کرمان به ارائه گزارشی از عملکرد این هیأت پرداخته است.

 


 


 


*از وظایف هیأت پزشکی ورزشی برایمان توضیحاتی بفرمائید.


نه تنها هیأت پزشکی ورزشی ،حتی خود فدراسیون پزشکی ورزشی پشتیبان ورزش همگانی و قهرمانی است یعنی اینکه هرکجا ورزش همگانی و قهرمانی باشد در کنارش فدراسیون پزشکی ورزشی هم وجود دارد.


درمجموع کار ما ارائه خدمت به ورزشکاران است،اعتقاد شخصی من این است که ورزشکاران در حوزه پزشکی ورزشی ولی نعمت ما هستند و ماهم برهمین اساس کار می کنیم.دراین راستا وجود ما به وجود ورزشکار است یکی از کارهایی که می توانیم انجام دهیم بیمه ورزشی است و بیمه ورزشی به معنای لوگوی فدراسیون پزشکی نیست اگر بخواهیم همه هیأت را در بیمه ورزشی خلاصه کنیم ظلم کرده ایم به هیأت ها،چراکه پتانسیل های هیأت های ورزشی خیلی بالاتر از بیمه ورزشی است.


*به نظر شما بیمه ورزشی چه محاسنی دارد؟


یکی از مزایای بیمه ورزشی این است که شاخصه عملکرد جامعه ورزش ،اعم از اداره کل ،شهرستانها و هیأت ها مشخص می شود.در هر فدراسیونی ،ورزشکاری پذیرفته می شود که بیمه ورزشی و ثبت فدراسیون پزشکی باشد که به این ورزشکار،ورزشکار سازمان یافته می گویند و در این راستا عملکرد هیأت ها نیز به همین صورت است.یکی دیگراز محاسن بیمه ورزشی پرداخت هزینه درمان است .روال براین است که ورزشکار در طول سال 15هزار تومان و فدراسیون بالغ بر6میلیون می پردازد.


سال گذشته در استان کرمان بالغ بر220میلیون تومان هزینه درمان به تعداد354ورزشکار آسیب دیده پرداخت شد که بیش از100میلیون تومان آن مربوط به رشته فوتبال و بعداز کشتی گیران رتبه دوم را از آن خود کردند.


*برخی انتقاد دارند که این هزینه خیلی دیر پرداخت می شود ،زمان بر است به طوریکه شاید چندماه به طول بینجامد...


اصلا اینطور نیست .هیأت های پزشکی در شهرستانها و مسئولین کمیته خدمات درمانی شهرستان پرونده تکمیل شده ورزشکار را به هیأت استان ارجاع می دهند که اگر نواقصی نداشته باشد بیشتر از دو هفته طول نخواهد کشید.


*برخی از باشگاهها و هیأت ها شایداین تصور را داشته باشند که 15 هزارتومان پرداخت می کنند وشاید در طول سال یک نفر هم مصدوم نداشته باشند.این ذهنیت وجود دارد که این چرخش پول چه می شود و به کجا می رود؟


هزینه کارت بیمه ورزشی به حساب فدراسیون پزشکی ورزشی واریز می شود در واقع پول متمرکز می شود در فدراسیون پزشکی،ورزشکار 15هزار تومان هزینه پرداخت می کند اما در قبالش اگر فردی آسیب ببیند تا سقف6.5میلیون تومان هزینه درمان پرداخت می شود و در کل کشور هم به این صورت است که این براساس آیین نامه و دستورالعمل است.ورزشکار باید به این موضوع واقف باشد 15هزار تومانی که برای یکسال پرداخت میشود تنها هزینه درمان نیست بلکه مشخصه عملکرد اداره ورزش استان نیزخواهد بود و مربیان هم این موضوع را بدانند پرداخت این هزینه و دریافت کارت بیمه ورزشی بحث حقوقی و قانونی دارد که اگر ورزشکار در باشگاه آسیب ببیند و کارت بیمه ورزشی نداشته باشد می تواندشاکی شود و مربیان متخلف باید جوابگو باشند .ولی اگر ورشکاری کارت داشته باشد مربی و متولی هیچ مسئولیتی در قبال آسیب ورزشکار ندارد که متاسفانه مسئولین باشگاهها به این موضوع توجه جدی ندارند و ما درسالهای اخیرشاهد این مشکل بوده ایم.


*نگاه،برخورد و همکاری متولیان ورزش با هیأت پزشکی به چه شکل است؟


آنطور که باید و شاید توجه نیست ،مدیران ستادی بایستی از بحث ورزشکار سازمان یافته حمایت کنند چراکه افزایش ورزشکار سازمان یافته نشان دهنده پویایی ورزش استان است.


*در 6ماهه اول سال 95عملکرد بسیار خوبی داشتید ،درمورد جایگاه هایی که در 6ماه اخیر در این حوزه گرفتید بیشتر توضیح می دهید...


فدراسیون پزشکی ،یک شورای مرکزی خدمات درمانی دارد که وظیفه این شورا تصمیم گیری ،کارشناسی و مشخص نمودن هزینه های درمانی می باشد و به لطف دوستان بنده نیز به عنوان عضو شورای مرکزی کمیته خدمات درمانی فدراسیون انتخاب شدم که امیدوارم بتوانیم در این راستا از حق ورزشکار دفاع کنیم و بتوانیم آن چیزی که به نفع ورزشکار است مصوب و اجرایی کنیم.


خوشبختانه کمیته آموزش و روابط عمومی نیزجایگاه بسیار خوبی در فدراسیون دارند و ارتباط با همکاران در فدراسیون بسیار خوب و همچنین ارتباط ما با هیأت های استانی و مدیران ستادی ورزش نیز بسیار مناسب و رضایت بخش است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.


*به نظر شما اگر بتوانید طرحی را تصویب کنید که پول پرداخت شده بابت بیمه ورزشی در خود استان هزینه شود آیا تاثیری در افزایش آمار دارد؟


این طرح یکسری محاسن و معایب دارد استان هایی که آمار ورزشکاران سازمان یافته بالایی دارند ایرادی در آنها نیست اما استانهایی که آمار پایینی دارند بایستی هزینه درمان را هم خودشان بپردازند ولی وقتی تمام این درآمد در فدراسیون تجمیع می شود هیأت های استانی با خیال راحت هزینه درمان می پردازند و این به نفع همه استان هاست و از طرف دیگر با پولی که در استان هزینه شود هیأت ها راحت تر می توانند به ورزشکاران استان خدمات ارائه دهند.


*درخواست دکترجمالیزاده از دستگاه های نظارتی در حوزه ورزش چیست؟


درخواست ما در حوزه ورزش این است ؛دستگاه های نظارتی بر باشگاه هایی که آمار پایین دارندهمکاری مناسبی ندارند،تجهیزات مناسب،مجوز،پروانه و همچنین تمدید پروانه ندارند بیشتر نظارت داشته باشند و انتظار اینست که اداره کل حساسیت بیشتری نسبت به این موضوع داشته باشد.


*آیاجای دیگری به غیر از هیأت های پزشکی ورزشی برای بیمه ورزشکاران وجود دارد؟


بله وجود دارد،ولی متاسفانه مدیران باشگاهها و ورزشکاران به این موضوع واقف نیستند که وقتی شرکت های بیمه در باشگاه فردی را بیمه بی نام می کنند و می خواهند هزینه درمان را بپردازند اثبات اینکه فرد ورزشکار است یا نه،خود بحث برانگیز است نگاه ما به بیمه ورزشی نباید نباید نگاه بیمه گری باشد نگاهمان باید مشخصه عملکرد استان باشد.


*بسته های حمایتی شما برای باشگاه های فعال و با آمار بالا؟


تاکنون 275جعبه کمک های اولیه با ملزومات اولیه به صورت رایگان در اختیار باشگاه ها گذاشتیم و اگر باشگاهی هم جعبه کمک های اولیه را دریافت نکرده با مراجعه به این مرکز جعبه را دریافت کند.


به باشگاه هایی هم که دارای بالاترین آمار بوده اند 46ترازو،80دستگاه تست قندخون و 20دستگاه گوشی و فشارسنج اهدا شده است.


ارائه بیش از 3 هزار جلسه فیزیوتراپی به ورزشکاران در کلینیک فیزیوتراپی هیأت پزشکی ورزشی با تخفیف ویژه برای ورزشکاران،صدور کارت سلامت و ارجاع ورزشکاران آسیب دیده به درمانگاه فدراسیون و همچنین پزشکان متخصص استان.


سخن آخر...


بنده در پایان برای همه ورزشکاران آرزوی تندرستی و سلامتی دارم و امیدوارم همه با تعامل و همکاری با یکدیگر بتوانیم گام های موثری در حوزه ورزش استان برداریم و به موفقیت های بیش از پیش برسیم.