دوشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی ورزشکاران

ورزش

با شروع فصل سرما، احتمال سرماخوردگی و سایر بیماریهای ویروسی و عفونی در افراد خصوصا در ورزشکاران بیشتر می شود.

این موضوع در مورد ورزشکاران حرفه ای، ورزشکاران، افرادی که در رژیم های غذایی بسیار کم کالری خودسرانه جهت کاهش وزن بسر می برند و همچنین افرادی که دارای زندگی پر استرس و فاقد استراحت کافی هستند پر رنگ تر می شود.



داشتن یک رژیم غذایی مناسب می تواند عملکرد سیستم ایمنی را افزایش داده و مقاومت بدن را در پیشگیری از بیماریها بهبود دهد، در اینجا به اصلی ترین مواد غذایی تقویت کننده سیستم ایمنی اشاره می کنیم:




  • مصرف میوه های رنگی و مرکبات به مقدار حداقل 5 واحد در روز برای ورزشکاران بالغ به دلیل داشتن آنتی اکسیدانت هایی مثل ویتامین C و بتا کاروتن

  • مصرف مغزدانه های خام از جمله گردو و بادام درختی به سبب داشتن ویتامین E در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

  • سیر حاوی چندین آنتی اکسیدان و ترکیبات گوگرد دار است که با مهاجمان سیستم ایمنی مبارزه می‌کنند.

  • فعالیت بدنی روزانه و مرتب و داشتن استراحت و خواب شبانه و کافی

  • مصرف زینک به مقدارکافی : زینک عنصری مهم برای سلول‌های سیستم ایمنی بدن است و کمبود آن بر توانایی سلول‌های T و سایر سلول‌های ایمنی بدن برای عملکرد درست اثر می‌گذارد. احتیاط: بااینکه خیلی مهم است که در رژیم‌غذایی خود به میزان کافی از زینک استفاده کنید (۲۵-۱۵ میلی‌گرم در روز) اما مصرف بیش از حد آن نیز می‌تواند عملکرد سیستم‌ایمنی کاهش دهد. بهترین منبع غذایی زینک گوشت قرمز، حبوبات و غلات کامل می باشد.

  • مصرف روزانه حداقل 3 واحد سبزیجات تازه رنگی که تامین کننده مواد معدنی و ویتامین های مختلف برای بدن می باشد و سیستم ایمنی را تقویت می کند.

  • دوری از استرس و اضطراب: تحقیقات نشان می دهند داشتن استرس و اضطراب تاثیر منفی بر عملکرد سیستم ایمنی داشته و زمینه ساز ابتلا به انواع بیماریهای واگیر دار ویروسی و میکروبی می باشد.

  • مصرف کمتر چربی های اشباع: مصرف بالای روغن مخصوصا روغن جامد و همچنین مصرف زیاد غذاهای سرخ کرده و فست فود سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند.







تهیه و تنظیم : آیدا غفاری- مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی


ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.