چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸

بانوان- ورزش - سلامتی؛

بانوان- ورزش - سلامتی

ورزش بانوان

طیف زندگی یک خانم با در نظر گرفتن شرایط بلوغ در دختران، دوران طلایی بارداری، دوره یائسگی و دوره سالمندی حمایتهای خاص پزشکی ورزشی را می طلبد.

برنامه های پشتیبانی پزشکی و  ورزشی برای بانوان ورزشکار بایستی با در نظر گرفتن شرایط مختلف بدن و توجه به نیازهای متفاوت تغذیه، روانشناسی و ورزشی در سنین مختلف برنامه ریزی شود. طیف زندگی یک خانم با در نظر گرفتن شرایط بلوغ در دختران تا ۲۰ سالگی، دوران طلایی بارداری، دوره یائسگی بعد از ۴۰ سالگی و دوره سالمندی حمایتهای خاص پزشکی ورزشی را می طلبد.

ابعاد کلی سلامت بانوان، در راستای توسعه پایدار شامل سلامت روانی، جسمی و اجتماعی است. یکی از مشکلات اصلی جوامع اجتماعی امروزی عدم آگاهی نسبت به رعایت حداقل ها برای حفظ و ارتقا سلامت و عدم شناخت و آگاهی فردی و به نوعی خود مراقبتی است.

آگاهی و شناخت بانوان از خود باعث ایجاد انگیزه برای انجام فعالیتهای مثبت و موثر بودن این فعالیتها خواهد بود. در اکثر اوقات با برطرف شدن مشکلات روانی و ایجاد علاقه و افزایش خودآگاهی باعث میل افراد به انجام فعالیتهای فیزیکی و خودمراقبتی خواهد شد ، ضمن اینکه طراحی و نحوه آموزش محتوای مورد نیاز برای ایجاد این انگیزه در بانوان از حساسیت بالایی برخوردار است.

مطالعات نشان میدهند، برای حفظ سلامت باید به سه بعد تغذیه، ورزش و سلامت روانی  توجه شود که پرداختن به این ها باید همزمان صورت گیرد. ضمن اینکه در هر بعد از نظر علوم جدید روشهای کاربردی جدیدی معرفی می شود و بانوان بایستی از مطالب کاربردی به صورت عملی در زندگی روزمره بهره مند شوند.

دکتر الهام قناعت پیشه نایب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.