سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱

نکاتی درباره خار پاشنه

خارپاشنه

فاشیای پلانتاردرواقع نام یک لیگامان بلند در کف پا است که پاشنه پا را به زیرانگشتان متصل می کند و طول آن وضعیت قوس کف پای فرد را معین می کند.چنانچه این لیگامان به دلایلی که ذکر خواهدشد تحت کشش قرار گیرد دچار پارگی های میکروسکوپی می شود که با درد و التهاب همراه است.

هنگام شروع آسیب درد بعداز مدتی التیام می یابد و فرد آسیب را تقریبا بعد از 6 هفته فراموش می کند .اما در محل پاشنه، بدن در جهت بهبود آسیب اقدام به رسوب کلسیم و سخت تر کردن محل اتصال لیگامان به پاشنه می کند.

در صورتی که کلسیمی شدن محل بارها و بارها اتفاق بیفتد ،علاوه براینکه درد دائمی تر می شود ، در بعضی موارد منجر به تشکیل زائده استخوانی در پاشنه موسوم به خار پاشنه می گردد.

ممکن است در عکس های رادیولوژی زائده استخوانی دیده نشود،اما داشتن درد در پاشنه به تنهایی هم می تواند هشدار خار پاشنه باشد.

این عارضه در سنین بالای 40سال و در بین خانم ها شایع تر از آقایان است.

عوامل ایجاد کننده: هرعاملی که موجب کشیدگی زیاد فاشیای پلانتار شود مانند: اضافه وزن-کفش های بدون پاشنه و کهنه-ضربات مداوم به کف پا(اغلب در دونده ها دیده می شود)-کوتاهی و سفتی عضله دوقلو و آشیل-چرخش کف پا به خارج- کف پای صاف یا گود- افزایش سن که موجب کاهش چربی پا می گردد- شروع یک فعالیت بدنی جدید-راه رفتن روی سطوح سخت-ایستادن های طولانی

علائم و نشانه ها:

-این درد در شروع راه رفتن (صبح ها)بسیار شدید بوده و باگرم شدن بدن کاهش می یابد.

-درد های شدید بعد از انجام فعالیت بدنی

-درد در ناحیه پاشنه(درد خنجری)

چنانچه اعصاب پا هم در این فرایند دچار آسیب شود درد به مچ پا منتقل می شود.

*راه های درمان:

قبل از هرچیز از تشخیص پزشک در مورد وجود این عارضه اطمنان پیدا کنید  و پس از آن نسبت به رعایت موارد زیر اقدام شود.

-متوقف کردن فعالیت هایی که موجب افزایش درد می شوند.

-کاهش وزن

-استراحت و حرکت ندادن پاها

-استفاده از یخ (به مدت 20 دقیقه کف پا و منطقه پاشنه ماساژ داده شود)

-انجام حرکات کششی: کشش عضلات ساق و کف پا که حرکات را سه با در روز(صبح ها پیش از برداشتن اولین گام و قبل از ایستادن و پس از نشستن طولانی)

الف)کشش عضلات ساق پا:

1-پنجه پا را روی صندلی یا لبه پله قرار داده و پاشنه پا را به سمت پایین حرکت می دهیم.

2-روبه دیوار به فاصله یک گام ایستاده ،کف دستها را به دیوار چسبانده و پایی را که دچار عارضه است به عقب بکشید تا جایی که پاشنه پا از زمین بلند نشود.

ب)کشش عضلات کف پا

1-پنجه پا را با دست گرفته و به سمت مچ پا کشش می دهیم.

2- شئی استوانه ای یا گرد مانند بطری یا توپ تنیس را روی زمین قرار داده و پا را روی آن بغلطانید. می توان برای ایجاد مقاومت بجای زمین از دستها کمک گرفت.

سودابه اسکندری-هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.