دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۸

۷ راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان

آیا می دانید بی تحرکی و چاقی از عوامل خطر برای بروز سرطان محسوب می شوند؟  

در بسیاری از موارد، ژن های ما تعیین کننده اصلی احتمال بروز سرطان هستند. اما برخی از عوامل خطر بروز سرطان قابل تغییر می باشند. از رژیم صحیح غذایی تا تغییرات شیوه زندگی و پرهیز از تماس با مواد شیمیایی سمی و پرهیز از تماس بیش از اندازه با نور خورشید، تغییرات ساده می توانند تفاوت های  قابل توجه ایجاد کنند. حتی در علم روز دنیا دیده شده است که نوع رژیم غذایی و شرکت در فعالیت های بدنی می تواند ترجمه و بروز ژن را تحت تاثیر قرار دهد.

عامل خطر شماره ۱: تنباکو

مصرف دخانیات در افرادی که ورزش می کنند، کم تر است.  

تنباکو کشنده است. مصرف تنباکو می تواند تقریباً به همه ارگان های داخلی بدن آسیب برساند و عامل شناخته شده دست کم ۱۵ نوع سرطان است.

خطر سرطان به سیگار محدود نمی شود. سیگار، پیپ، تنباکوی جویدنی، انفیه و قلیان همگی با سرطان مرتبط هستند.

آیا باز هم برای ترک سیگار دنبال انگیزه هستید؟ شما با سیگار کشیدن، افراد خانواده و نزدیکان خود را هم در معرض سرطان قرار می دهید. همچنین، به علت سیگار کشیدن اطرافیان، ده ها هزار نفر -شامل کودکان- مبتلا به بیماری های آسم، ذات الریه، سندروم مرگ ناگهانی شیرخوار و عفونت های گوش شده اند.

عامل خطر شماره ۲: چاقی و لاغری مفرط

با ورزش، وزن خود را تحت کنترل درآورید.

اضافه وزن و چاقی عامل شناخته شده ای برای بروز سرطان است. در حقیقت، اضافه وزن با خطر بروز ده ها نوع سرطان شامل پستان و لوزالمعده مرتبط است. احتمال بروز سرطان پستان در آینده در دخترانی که در دوران نوجوانی وزن های بسیار پایینی دارند هم بیش تر است. لازم است که وزن خود را تحت کنترل درآورید.

  • در رژیم غذایی تان گوشت قرمز و فرآوری شده را محدود کنید و دست کم ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز میل کنید.
  • به جای غلات فرآوری شده از غلات کامل استفاده کنید.
  • مقدار کالری دریافتی خود را با نظر یک کارشناس تغذیه تنظیم کنید.

عامل خطر شماره ۳: بی تحرکی

رژیم غذایی به تنهایی برای سلامت بدن و کاهش خطر سرطان کافی نیست. بنابراین، فعالیتی را انتخاب کنید که با سطح امادگی بدن شما همخوانی داشته باشد و حرکت کنید.

ارتباط فعالیت بدنی منظم در کاهش خطر سرطان هایی مثل پستان- روده بزرگ- دیواره رحم کاملاً شناخته شده است. به علاوه، فعالیت منظم در سطح متوسط به طور کلی موجب افزایش سطح ایمنی بدن می شود.

  • بزرگسالان باید دست کم ۳۰ دقیقه در ۵ روز هفته ورزش کنند.
  • کودکان باید دست کم ۶۰ دقیقه در ۵ روز هفته ورزش کنند.

عامل خطر شماره ۴: تماس با نور خورشید

ورزشکار عزیز، اگر در محیط آزاد ورزش می کنید، موارد زیر را رعایت کنید.

موارد متعددی از انواع سرطان های پوست سالانه تشخیص داده می شوند که بیش تر آن ها وابسته به نور خورشید هستند. ملانوم که جدی ترین نوع سرطان پوست است، می تواند کشنده باشد. شما می توانید با محدود کردن زمان تماستان با  نور خورشید بالاخص بین ۱۰ صبح تا ۴ عصر خطر بروز سرطان پوست را کم کنید.

  • بالاخص در میانه روز، در سایه حرکت کنید.
  • از ضدآفتاب استفاده کنید و لباس پوشیده داشته باشید. بالاخص جنس لباس به گونه ای باشد که وقتی در نور می گیرید، نتوانید از ورای آن ببینید.
  • کلاه سر کنید و از عینک آفتابی با جذب ۹۹ درصد اشعه ماورای بنفش استفاده کنید.
  • این قوانین را حتی در روزهای ابری اجرا کنید.
  • از لامپهای خورشیدی و سولاریوم پرهیز کنید زیرا همان نوع آسیب را به پوست وارد می کنند.

عامل خطر شماره ۵: عفونت

  • عفونت های ویروسی، باکتری، و پارازیتی، عامل خطر شناخته شده حدود ۲۰ درصد از انواع سرطان ها هستند.
  • تعدادی از این ویروس ها مثل ویروس زگیل تناسلی و هپاتیت و ایدز از طریق تماس جنسی انتقال می یابند.
  • عفونت معده با میکروب هلیکوباکتر پایلوری عامل ایجاد انواع مختلفی از سرطان های معده محسوب می شود. آلودگی با این میکروب در جوامع در حال توسعه شایع است و ردر افرادی که در خانواده درجه اول سابقه سرطان معده دارند باید در صورت آلودگی با درمان مناسب آنتی بیوتیکی ریشه کن گردد.
  • توصیه می شود دختران بزرگتر از ۹ سال برعلیه ویروس زگیل تناسلی واکسینه شوند.

عامل خطر شماره ۶: تماس با مواد شیمیایی

برخی مواد در فرآورده های رایج عامل خطر برای بروز سرطان محسوب می شوند.

  • آزبست، یک ماده فیبری است که در بسیاری از ساختمان های قدیمی به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار گرفته است. استنشاق این ماده می تواند موجب سرطان گردد. قبل از هر گونه بازسازی، وجود این ماده را در ساختمانتان کنترل کنید. نقاشان و بناهایی که در بازسازی ساختمان های قدیمی شاغل هستند قبل از کارکردن در ساختمان هایی که پنبه نسوز دارند باید اقدامات ایمنی را آموزش دیده و اجرا کنند.
  • تتراکلرواتیلن محلولی است که در خشک شویی ها مورد استفاده قرار می گیرد. گرچه استفاده از لباس های خشک شویی شده مضر محسوب نمی شود، افرادی که در خشک شویی ها کار می کنند باید لباس هایشان را مرتب تعویض کنند و بشویند و غذایشان را درخارج از محیط خشک شویی نگاه دارند.

عامل خطر شماره ۷: محصولات مصرفی

ضد تعریق ها، پودر تالک، رنگ مو، آسپارتام، و برخی مواد آرایشی به عنوان علل احتمالی بروز سرطان مطرح شده اند. در واقع، شواهد قانع کننده ای برای این امر وجود ندارد و لازم است تحقیقات بیش تری صورت گیرد.

دکتر لاله حاکمی، متخصص بیماری های داخلی - نایب رئیس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.