یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳

ورزش و یائسگی

مرکزی

ورزش بهترین روش برای کنترل علائم دوران یائسگی است .

یائسگی یکی از دوره‌های طبیعی زندگی اغلب بانوان  است که به طور معمول بین سنین ۵۵- ۴۵ سال رخ می دهد و یک بخش طبیعی از روند مسن شدن زنان است.

علائم یائسگی:

  1. گرگرفتگی بدن
  2. اختلالات در خواب
  3. احساس تحریک پذیری و افسردگی
  4. احساس تپش قلب
  5. سردردها   
  6. دردهای مفصلی و عضلانی

نقش اصلاح سبک زندگی یعن یداشتن تغذیه مناسب و انجام فعالیت ورزشی منظم درکاهش علائم دوران یائسگی بسیار موثر میباشد. ورزش بهترین روش برای کنترل علائم این دوران است، متخصصان باور دارند زنان یائسه دست کم باید سه بار در هفته ورزش کنند.

تمرینات ورزشی :

  •  ورزش های هوازی مانند ایروبیک، پیاده روی و راه رفتن تند، سبب افزایش سوخت و ساز بدن و استحکام استخوان ها شده و از پوکی آنها جلوگیری می کند، در نتیجه این خطر عمده و متداول پس از یائسگی تعدیل می شود.
  • برای بهبود درد اندام تحتانی(شامل کمر، لگن، زانو) ورزش های مقاومتی و کششی توصیه می شود.
  • برای کنترل علائم  بدخلقی، اضطراب و افسردگی(به علت تغییرات هورمونی) بهترین ورزش برای زنان یائسه، ترکیب ایروبیک و  ورزش های مقاومتی است.
  • ورزش هایی مانند راه رفتن در آب، شنا و ایروبیک در آب برای برطرف کردن مشکلات استئوآرتریت (التهاب مفصل و استخوان) توصیه می شود.
  • ورزش یوگا به علت توصیه روشهای ریلاکسیشین(آرام سازی) و تاثیر در داشتن خواب مناسب بسیار مفیدبوده همچنین انجام روزانه یوگا در کنترل گرگرفتگی بسیار موثر است.

به طور کلی انجام فعالیت ورزشی منظم (حداقل ۳۰ دقیقه در روز)  تا حد زیادی از علائم و سایر مشکلات دوران یائسگی موثر خواهد بود.

دکتر الهام قناعت پیشه - نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.