سه‌شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰

نقش اسید فولیک در ورزش

مرکزی

ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند ممکن است در معرض کمبود اسید فولیک قرار داشته باشند، کنترل کردن میزان این ریز مغذی و حفظ سطح نرمال آن برای این افراد اهمیت دارد .

اسید فولیک (فولات) را میتوان جزء مواد غذایی ضروری بر شمرد. چرا که تاثیر و نقش مهمی را در بدن ایفا می کند.  بسیاری از افراد مقادیر کافی از فولات را مصرف نمی کنند و کمبود آن رایج ترین کمبود ویتامین در انسان می باشد.  به خصوص ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند ممکن است در معرض کمبود اسید فولیک قرار داشته باشند. کنترل کردن میزان این ریز مغذی و حفظ سطح نرمال آن برای این افراد اهمیت دارد.

فولات در سنتز RNA  و DNA  بعلاه در ساخت و تکامل گلبولهای سفید و قرمز خونی نیز نقش دارد. علائم مصرف ناکافی فولات شامل کم خونی، اختلالات گوارشی  و خستگی می باشد. کمبود این ویتامین به دلیل اختلال در تولید هموگلوبین و گلبول قرمز و در نتیجه کم خونی بر ظرفیت استقامتی ورزشکار اثر منفی می گذارد.

منابع غذایی اسید فولیک:

فولات به طور طبیعی در خوراکی ها وجود دارد : سبزیجات، گوشت ها، گیاهان بنشنی، سبوس و جوانه ی گندم، آب پرتقال تازه، موز، زرده ی تخم مرغ، غلات و حبوبات از منابع غنی این ویتامین می باشند.

نکته: هر چه زمان پخت مواد غذایی بالاتر رود میزان بیشتری از اسید فولیک محتوی آن از بین می رود. میزان توصیه شده روزانه آن ۴۰۰ میکروگرم برای زنان و مردان بالغ می باشد.  در برخی گروهها که فعالیت بدنی بالایی دارند مانند ورزشکاران میزان نیاز به این ویتامین تا ۵۰۰ الی ۶۰۰ میکروگرم بالا میرود. داشن رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی تازه و گوشت و در صورت لزوم مصرف روزانه مکمل های اسید فولیک می تواند از کمبود این ویتامین جلوگیری کد.    

تا بحال گزارشی مبنی بر مسمومیت با مصرف خوراکی حاوی مقادیر بالای اسید فولیک گزارش نشده است.

آیدا غفاری  مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.