یکشنبه ۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۴

فوم رولر: معجزه ی اثر بخشی تمرینات ورزشکاران

فوم رولر

این روش کشش با بهره گیری از مفهوم مهار خودبخود باعث بهبود انعطاف پذیری بافت های نرم شده که نتیجه آن آرام شدن عضله و نیز فعال شدن عضله آنتاگونیست می باشد.

فوم رولرها ابتدا در تکنیک فلدنکرایس در سال ۱۹۸۰ به عنوان وسیله ای جهت مهار بدن مورد استفاده قرار گرفتند. در سال ۱۹۸۷ فیزیوتراپیست شان گلنگر پس از انجام تمرینات فلدنکرایس بر روی گروهی از ورزشکاران و نیز کسب تجارب لازم شروع به استفاده از فوم رول ها به عنوان یک وسیله خود ماساژ نمود. پس از مدتی با توجه به قیمت مناسب، این محصول بعنوان یک ابزار خودماساژ بین ورزشکاران محبوبیت یافت. سایر فیزیوتراپیست هایی که از روش فلدنکرایس استفاده می کردند نیز شروع به استفاده از این تجهیزات به عنوان یک وسیله تعادلی و کششی نمودند. از سال ۲۰۰۹ فوم رول کردن و تمرینات مرتبط با فوم رولرها به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی جهت رهاسازی فاشیا مورد استفاده قرار گرفته است. فوم رول کردن یک تکنینک خودرهاسازی مایوفاشیا می باشد که بیشتر ورزشکاران و یا فیزیوتراپ ها جهت مهار عضلات بیش فعال از آن استفاده می کنند. این روش کشش با بهره گیری از مفهوم مهار خودبخود باعث بهبود انعطاف پذیری بافت های نرم شده که نتیجه آن آرام شدن عضله و نیز فعال شدن عضله آنتاگونیست می باشد.

این روش می تواند برای بسیاری از عضلات موثر واقع شود. به عنوان مثال عضلات Gastrocnemius، Lattsimus dorsi، Piriformis، Adductors، Quadriceps، Hamstrings، Hipflexors، Trapezius، Rhomboids و TFL عضلاتی هستند که میتوان با فوم رول کردن، به ریلکس شدن و رهاسازی نقاط ماشه ای و فاشیا در آنها کمک کرد. روش کار به این صورت میباشد که فوم رول را در زیر گروه مورد نظر از عضلات شروع به حرمت داده تا زمانی که ناحیه دچار گرفتگی را پیدا کنیم. پس از آن با فشاردادن نقاط ماشه ای بر روی فوم رول بمدت ۳۰ تا ۶۰ ثانیه اقدام به برطرف کردن آن می نماییم. تجهیزاتی که برای فوم رول کردن مورد استفاده قرار می گیرد معمولا شامل یک سیلندر از جنس فوم میباشد که در سایزهای مختلف تولید می شود. معمولا طول فوم رول ها ۳۰ سانتی متر و قطر آنها ۱۵ سانتیمتر می باشد. با این حال فوم رول هایی با طول بیشتر تا ۹۰ سانتیمتر نیز تولید میشوند که می توان از آنها برای گروهی از عضلات خاص مانند عضلات پشت استفاده کرد. فوم رولرها با چگالی های مختلف موجود می باشند که می توان با توجه به رنگ، آنها را از یکدیگر تشخیص داد. افرادی که در استفاده از فوم رول ها تازه کار هستند و یا عضلات منقبض با نقاط ماشه ای جدی دارند، بهتر است با فوم رول های نرمتر شروع کنند.

خود رها سازی مایوفاشیال(Myofascial Release) یکی از شیوه از انواع ماساژ است که در آن شخص با استفاده از وزن بدن و بوسیله مانند فوم غلتان برای اعمال فشار و کشش مناسب به عضلات جهت تلاش برای افزایش کیفیت بکار می برد این ادعا وجود دارد که فوم غلتان عدم تعادل عضلانی را تصحیح میکند، فوم غلتان در چندین برنامه تمرین توانبخشی برای کمک به انعطاف پذیری بافت نرم، افزایش دامنه حرکتی و افزایش مطلوب عملکرد عضلانی اسکلتی اجرا شده است. اگر چه فوم غلتان به شدت حمایت شده است و در حال استفاده می باشد اما تحقیقات اندکی تا به امروز در این زمینه وجود دارد. کاهش دامنه حرکتی مفصل موجب ایجاد الگوهای حرکتی نامناسب و کاهش قدرت عضله می شود. خود رها سازی مایوفاشیال یکی از انواع ماساژ است که در آن شخص با استفاده از وزن بدن و وسیله ای مانند فوم غلتان برای اعمال فشار و کشش مناسب به عضلات جهت تلاش برای افزایش کیفیت بکار می برد. تمرینات فوم غلتان برای انعطاف پذیری عضلات همسترینگ و افزایش دامنه حرکتی این عضله به منظور پی بردن به تاثیرات این تمرینات میباشد. در این ارتباط پرویز شجاعی، تأثیر هشت هفته تمرینات فوم غلتان بر لوردوز کمری مردان سالمند را مورد بررسی قرار داد ونتایج این پژوهش که در نشریه تحقیقان کاربردی علوم ورزش بدون مرز به چاپ رسیده است نشان داد، تمرینات خود رها سازی مایوفاشیال با استفاده از فوم غلتان بر کاهش لوردوز کمری مردان سالمند تاثیر گذار می باشد. محققان پیشنهاد می کنند، با توجه به نتایج بدست آمده، روش خودرها سازی مایوفاشیال با استفاده از فوم غلتان در عضلات کوتاه شده و مفاصلی که دچار محدودیت حرکتی شده، جهت افزایش انعطاف پذیری و رفع کوتاهی تجویز شود.

گردآورنده: دکترمهدی عرفانی-هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

منابع:

۱.Chronic Pain Research Alliance (CPRA).

۲.پرویز شجاعی، دکتر احمد همت فر، دکتر ناصر بهپور. "تأثیر هشت هفته تمرینات فوم غلتان بر لوردوز کمری مردان سالمند". نشریه تحقیقان کاربردی علوم ورزش بدون مرز.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.