چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

دکتر باقری مقدم عنوان کرد؛

ورزش نکردن و تغذیه نامناسب عامل کوتاهی قامت دختران

ورزش و تغذیه

ورزش در سنین رشد دختران به ویژه قبل از بلوغ تاثیر خاصی در بلوغ آنها ندارد.

دخترانی که از دوران کودکی دچار چاقی هستند با افزایش روند چاقی و نداشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش در این افراد به دلیل رشد زیاد غضروف صفحه رشد استخوانی آنها زودتر بسته می‌شود و قد و قامت کوتاه‌تری نسبت به افراد عادی خواهند داشت. بنابراین تغذیه درست، ورزش ایده‌آل و خواب مناسب سبب می‌شود تا بلوغ دختران طی زمان مقرر انجام شود.

دخترانی که به رشته‌هایی همچون ژیمناستیک، اسکیت، دو استقامت و ورزش‌های رزمی می‌پردازند که نیاز به کاهش وزن زیادی وجود دارد ممکن است در آینده دچار مشکل شوند. از سوی دیگر ورزشکاران این رشته‌ها به دلیل از دست دادن اشتهای خود انرژی کافی دریافت نمی‌کنند و همین مساله در نامنظم بودن قاعدگی دختران تاثیر بسزایی دارد.

 نکته مهم در این ارتباط بی‌اطلاع بودن مربیان، ورزشکاران و خانواده‌ها از این موضوع است و متوجه این قضیه نیستند که اگر قاعدگی دختران بیش از سه ماه به تاخیر بیفتد نشانه خوبی نیست و نیاز به پیگیری درمانی دارد.

باید توجه داشت رژیم غذایی مناسب و ورزش دو بال تفکیک ناپذیرند که اگر به درستی هدایت و کنترل شوند به حفظ تناسب اندام زنان در دوران پس از ازدواج کمک می‌کند. علاوه بر این در سلامت قلبی ـ عروقی و محکم‌تر شدن عضلات آن‌ها نیز نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

دکتر احمد باقری مقدم/ متخصص طب ورزش/ رئیس هیات پزشکی ورزشی اصفهان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.