شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۹

پروفسور رونالد مون:

ورزشکاران حرفه ای چاره ای جز توجه به علم تغذیه ندارند

کنگره بین المللی تغذیه ورزشی

پروفسور" رونالد مون"، دکترای فیزیولوژی ورزشی دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند و عضو کمیته تغذیه کمیته بین المللی المپیک برگزاری کنگره های بین المللی را برای توسعه موضوع تغذیه ورزشی در دنیا موثر دانشت.

"رونالد مون" که از جمله مهمانان و اساتید خارجی شرکت کننده در کنگره بین المللی تغذیه ورزشی در اصفهان بود با بیان اینکه تغذیه نه تنها برای ورزشکاران بلکه برای مردم عادی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است  و باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد:در حوزه ورزش برد و باخت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و ورزشکاران نهایت تلاش را می کنند تا بر حریف برتری جویند. علم تغذیه در ورزش به ما کمک می کند تا آن پیروزی مورد نظر را به دست آوریم. شاید برای عموم مردم سلامتی مهم باشد، اما در حوزه ورزش برد و باخت مهم است و این تغذیه است که تفاوت های بین برنده و بازنده را ایجاد می کند.

گفت وگوی پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران با این متخصص تغذیه در پی می آید:

 در حالی که برخی از  ورزشکاران تمرین را مقدم بر عواملی همچون تغذیه می دانند ارزیابی شما از جا افتادن  تغذیه در بین ورزشکاران حرفه ای چیست؟

چیزی که خیلی مهم است این است که اگر ورزشکار واقعا می خواهد برنده شود، باید به امر تغذیه و اصول آن اهمیت بدهد. بدون تغذیه صحیح و تنها با تمرین های سنگین ورزشی پیروزی میسر نیست به این منظور برگزاری کنگره های بین المللی می تواند مفید واقع شود.

*اگر بخواهید درصدی برای عوامل موثر بر پیروزی یک ورزشکار ذکر کنید، تغذیه صحیح چند درصد نقش دارد؟

*درصدی که به این عامل می دهم شاید یک درصد باشد، اما وقتی با بحث ژنتیک و تمرینات ورزشکاران مقایسه می کنیم درصد اهمیت تغذیه شاید یک هزارم درصد باشد اما همان یک هزارم درصد است که نفر اول را متمایز می کند از نفرات آخر. بنابراین شاید درصد آن نسبت به عوامل دیگر کمتر باشد اما بسیار بااهمیت است و برد و باخت را تعیین می کند.

*برخی ورزشکاران حرفه ای دچار عوارض جدی می شوند که آن را به مکمل هایی مربوط می دانند که بدن کشش آنها را ندارد. این عوارض را چگونه می توان کنترل کرد؟

*شاید خیلی از داروها و مکمل های غذایی باشند که هیچ عارضه ای برای ورزشکار ندارند اما در عین حال سودی هم برای او ندارد. آنچه حایز اهمیت است این است که ورزشکاران ریسک این مکمل های غذایی را بدانند و با مشاوره های صحیح در مورد این مکمل های اطلاعات کافی داشته باشند. در مواردی بوده ورزشکار از مکملی استفاده کرده و در تست های دوپینگ به آنها اجازه شرکت در مسابقات داده نشده است. بنابراین آنچه مهم است دانستن ریسک استفاده از مکمل های غذایی است.

*کمیته بین المللی المپیک در این موارد چه سیاستی دارد؟ آیا تنها به آموزش و اطلاع رسانی می پردازد و یا موضوعات دیگری نیز مدنظر دارد؟

*قبلا نظر این بوده که ورزشکاران از مکمل های غذایی استفاده نکنند و این را توصیه نمی کردند، اما چهار ماه پیش در جلسه ای که در IOC برگزار شد بر اهمیت استفاده از مکمل های غذایی تاکید شد. آنچه بسیار مهم است دانش و مشاوره در مورد مکمل هاست که ورزشکاران باید تحت نظر یک متخصص از این مکمل ها استفاده کنند.

*آیا کمیته تغذیه IOC با مراکز آکادمیک دنیا ارتباط مدون دارد؟

*اخیرا کمیته جدیدی به اسم کمیته پزشکی به IOC اضافه شده که کارگروهی متشکل از اساتید دانشگاهها دارد و آنها مسوولیت دارند که ارتباط نزدیک با ورزشکاران و IOC و دانشگاهها و IOCبرقرار کنند.

* وادا اخیرا نهضت جدیدی به نام مبارزه با دوپینگ شروع کرده است، کمیته بین المللی المپیک چگونه تمیز قائل می شود بین مکمل های مجاز و غیر مجاز؟

*اول باید توجه کرد که مسوولیت مبارزه با دوپینگ بر عهده واداست. IOC نقش نظارتی دارد که بداند مکمل هایی که استفاده می شود قانونی هستند یا نه؛ اگر متوجه غیرقانونی بودن مکمل ها شوند قطعا برخورد می کند اما از سوی دیگر بسیاری از مکمل ها مزیت های زیادی بین ورزشکاران دارند بنابراین باید بین IOC و کمیته ضد دوپینگ باید تعامل لازم وجود داشته باشد تا مکمل های مفید برای ورزشکاران مورد استفاده قرار گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.