شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰

دکتر ملک محمدی خبر داد؛

راه اندازی کلینیک تغذیه ورزشی در فدراسیون پزشکی ورزشی

راه اندازی کلینیک تغذیه

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی با اشاره به برنامه ریزی این فدراسیون برای توسعه بیش از پیش خدمات خود به جامعه ورزش کشور ازراه اندازی کلینیک تغذیه ورزشی در محل درمانگاه این فدراسیون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر تورج ملک محمدی گفت:ارزیابی تغذیه ای و انجام مداخلات تغذیه ای در موارد لزوم، نقش مهم و موثری در سلامت تغذیه ای همه افراد جامعه –به ویژه ورزشکاران- دارد. بر همین اساس فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان متولی امر سلامت در ورزش کشور، با هدف ارتقای سطح سلامت ورزشکاران (شامل ورزشکاران حرفه ای و نیز سایر اقشار جامعه) کلینیک تغذیه را در فضای درمانگاه خویش فعال می کند.

 او افزود: این کلینیک تحت نظر متخصصین تغذیه، به ارزیابی و تنظیم برنامه غذایی جهت مراجعین عادی و نیز ورزشکاران اقدام می کند.

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی  با بیان اینکه علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به سایت فدراسیون پزشکی ورزشی به آدرس http://www.ifsm.ir بخش برنامه درمانگاه و نوبت دهی، مراجعه کنند، یادآور شد:ارایه خدمات تغذیه ورزشی برای دارندگان کارت بیمه ورزشی با ۳۰ درصد تخفیف انجام شده و برای ملی پوشان (با ارایه معرفی نامه از فدراسیون متبوع خویش) رایگان است.

تشریح دلایل و اهمیت موضوع از طرف دکتر حضوری

 در این رابطه دکتر محمد حضوری، رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی در تشریح اهمیت مبحث تغذیه، گفت:عملکرد یک ورزشکار، ارتباط نزدیکی با شرایط تمرینی، استعداد ژنتیکی، دریافت مواد غذایی، ترکیب بدنی و شرایط استراحت و خواب او دارد. در این بین، برنامه غذایی با هدف تامین درشت‌مغذی‌ها، ریزمغذی ها و آب و مایعات مورد نیاز ورزشکاران، اهمیت خاصی دارد.

 وی با بیان اینکه بررسی ها نشان می دهد ورزشکاران با کمبود ریزمغذی‌ها مواجه هستند، افزود:در واقع با انجام فعالیت ورزشی و افزایش متابولیسم ناشی از آن، مصرف انرژی و سایر مواد مغذی در بدن ورزشکاران افزایش یافته و این به معنی افزایش نیاز به اغلب مواد مغذی در بدن آنان است.

 دکتر حضوری ادامه داد:دریافت ناکافی انرژی و پروتئین با تحلیل توده عضلانی همراه بوده و مصرف ناکافی کربوهیدرات با کاهش عملکرد ذهنی و افت دقت ورزشکار در فعالیت های سرعتی همراه است. علاوه بر این کاهش دریافت ریزمغذی هایی نظیر ویتامین های محلول در آب (ویتامین های گروه B و ویتامین ث) با کاهش توان بدنی، افزایش احساس خستگی و ضعف، و در برخی موارد کمخونی همراه است. از طرف دیگر ویتامین A به عنوان یک عامل ضدعفونت مطرح بوده و سیستم ایمنی ورزشکاران را تقویت خواهد کرد.

 رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی خاطر نشان کرد:از دیگر موارد مهم و حساس در خصوص تغذیه ورزشی، ترکیب بدن و وزن ورزشکاران  است. بر اساس مطالعات قبلی، میزان نگرانی ها در بین ورزشکاران در خصوص وزن و ترکیب بدن، بیش از افراد عادی بوده و بسیاری از آنها اقدام به گرفتن رژیم های غذایی غیرعلمی و خودساخته ای می کنند که می تواند با آسیب بدنی، تحلیل عضلانی و افت عملکرد در آنان همراه گردد. از نظر علمی، تاکید و تمرکز بر وزن بدن، مناسب نبوده و توصیه می شود همه افراد جامعه –به ویژه ورزشکاران- علاوه بر سنجش وزن بدن، از روش های تکمیلی برای تعیین ترکیب بدن (نظیر سنجش چربی زیر پوستی، دستگاه سنجش ترکیب بدن و ...) استفاده کنند.

 دکتر حضوری گفت: دلیل این توصیه آن است که بر روی ترازو ممکن است عدد وزنی ورزشکار کاهش نشان دهد، ولی این مهم است که این کاهش، چه میزان در بافت چربی و به چه میزان در بافت عضلانی انجام شده است.

 رئیس کمیته تغذیه فدراسیون پزشکی ورزشی یادآور شد: با توجه به اهمیت بحث و نکاتی که عنوان شد توسعه فعالیت کمیته تغذیه در دستور کار قرار گرفت که بخشی از این فعالیت راه اندازی کلینیک تغذیه در محل درمانگاه فدراسیون بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.