یکشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۹

با حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی انجام شد؛

انتشار کتاب جامع دوپینگ ایران

دکتر نوروزی: در راه مبارزه با دوپینگ ایستا نیستیم/ دکتر حبلچی: مجموعه خوبی برای رفع نیازهای علمی مخاطبان فراهم شده است

کتاب دوپینگ

"دوپینگ؛ کتاب جامع دوپینگ ایران" با هدف مبارزه با دوپینگ و آشنایی هرچه بیشتر جامعه ورزش با پدیده شوم دوپینگ با حمایت فدراسیون پزشکی ورزشی توسط انتشارات شبنم دانش چاپ و روانه بازار شد.

به گزارش پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، این کتاب توسط  دکتر فرزین حلبچی، دکتر علیرضا جسن نژاد، دکتر مریم سلک غفاری و دکتر توحید سیف برقی به رشته تحریر درآمده است.

 دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیرکل ستاد ملی مباره با دوپینگ در دیباچه این کتاب می نویسد: از آنجا که محاسن ورزش  بویژه در بعد همگانی بر کسی پوشیده نیست، لازم است توجه موشکافانه و ریز بینانه ای معطوف به ابعاد قهرمانی و حرفه ای ورزش شود،  چرا که شرایط در این دو بعد طور دیگری رقم خورده است. ورزش دنیای امروز با معضلی جدی به نام دوپینگ مواجه است و با توجه به طبیعت ورزش قهرمانی و حرفه ای و لزوم آماده سازی ورزشکاران، مراقبت هر چه بیشتر و به روز بودن اطلاعات ورزشکاران و دست اندرکاران ورزش می تواند در نقش مانعی جدی برای گرفتار شدن ورزشکاران در دوپینگ ظاهر شود.

دکتر نوروزی می افزاید: این همان نقطه است که فلسفه وجودی ستاد ملی مبارزه با دوپینگ و بخشی از اولویت های فدراسیون پزشکی ورزشی تلقی می شود؛ خوشبختانه طی سال های اخیر این دو نهاد برای مقابله جدی مبتنی با دو نگاه آموزش محوری و برخورد های قهری، کمر همت بسته اند و موفقیت های قابل ملاحظه ای در این زمینه به دست آمده است. لیکن رویکرد فدراسیون پزشکی ورزشی و ستاد ملی مبارزه با دوپینگ هیچ گاه ایستا نبوده و به وضع موجود اکتفا نخواهیم کرد، با تلاشی دو چندان در این مسیر گام بر می داریم و در قالب فعالیت های مختلف آموزشی، پژوهشی، انتشارات، فعالیت در حوزه های مختلف رسانه ای سعی خواهیم کرد در جهت نهادینه سازی فرهنگ مبارزه با دوپینگ و آگاه سازی روز افزون جامعه ورزش از مضرات و مصائب دوپینگ، اقدام کنیم.

 در مقدمه کتاب به قلم دکتر فرزین حلبچی می خوانیم: کتابی که پیش رو دارید ویراست دوم از کتابی است که چندین سال پیش با عنوان "دوپینگ، سوء مصرف دارو در ورزشکاران" منتشر شده و با استقبال مناسبی از سوی مخاطبین همراه بوده است. با توجه به لزوم روزآمد کردن مطالب کتاب و از سوی دیگر رفع محدودیت های نسخه پیشین، مولفین این کتاب تصمیم گرفته اند که با ایجاد تغییراتی اساسی در نحوه نگارش و تنظیم مطالب، مجموعه بهتری برای رفع نیازهای روزافزون علمی مخاطبین کتاب فراهم سازند.

 در ادامه این مقدمه آمده است: در تالیف این کتاب بیش از ۴۰۰ ماخذ علمی از جمله مقاله، کتاب و مستندات دیگر به کار رفته و تمامی منابع هر فصل در انتهای آن ذکر شده اند. تلاش نگارندگان این بوده که ضمن استفاده از زبان علمی، مطالب کتاب برای طیف نسبتا" وسیعی از مخاطبان شامل پزشکان، داروسازان، دانش آموختگان رشته های تربیت بدنی، مربیان و ورزشکاران عزیز به فراخور نیاز و زمینه علمی هر گروه قابل استفاده و مفید باشد. تقسیم بندی فصول کتاب هم کاملا" متحول شده تا مخاطب کتاب به راحتی بتواند با پیشروی در کتاب، پاسخ احتمالی پرسش های خود را بیابد.

عناوین فصول کتاب

عناوین فصول کتاب به این شرح است:

تاریخچه دوپینگ /تعریف و واژه شناسی دوپینگ(پژوهش های دوپینگ در ایران و جهان؛ مسائل خاص دوپینگ در ایران) عوامل آنابولیک، هورمون های پپتیدی/ عوامل رشد/ مواد ومقلدهای مرتبط بتا دو آگونیست/تعدیل کننده های هورمونی و متابولیک داروهای ادرار آور(دیورتیک) و عوامل پوشاننده/ دوپینگ خونی، دستکاری شیمیایی و فیزیکی/ دوپینگ ژنی/ داروهای غیر مجاز فقط در زمان رقابت/ داروهای غیر مجاز در ورزش های خاص/فرآیند و استانداردهای نمونه گیری دوپینگ/ آنالیز آزمایشگاهی نمونه ها/، معافیت کاربرد درمانی/، مجازات های دوپینگ، دوپینگ ناخواسته و معضلات ناشی از مکمل ها

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.