چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۷

در مکمل‌های ورزشی موردعلاقه شما چه موادی وجود دارد؟

مکمل ها

بیش از ۵۰ درصد مکمل‌های گیاهی و رژیمی که توسط محققان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته‌اند حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای بودند که روی برچسب‌های آن‌ها نوشته‌نشده بود. محققان بیان کرده اند بعضی از مواد تشکیل‌دهنده پنهانی در این مکمل‌ها برای سلامتی مضر هستند و دارای عوارض جبران ناپذیری هستند.

آیا تا کنون فکر کرده اید در مکمل‌های ورزشی موردعلاقه شما چه موادی وجود دارد؟ بهتر است کمی بیشتر بیاندیشید.

بیش از ۵۰ درصد مکمل‌های گیاهی و رژیمی که توسط محققان مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته‌اند حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای بودند که روی برچسب‌های آن‌ها نوشته‌نشده بود. محققان بیان کرده اند بعضی از مواد تشکیل‌دهنده پنهانی در این مکمل‌ها برای سلامتی مضر هستند و دارای عوارض جبران ناپذیری هستند.

محققین نشان داده اند: مواد افزودنی در مکمل های ویژه بدن‌سازی و کاهش وزن، به‌طور خاص حاوی مواد تشکیل‌دهنده‌ای می باشند که روی بسته‌بندی آن‌ها ذکر نشده است.

در یک تجزیه‌وتحلیل شیمیایی نشان داده شده است که ۸۰٪ از مواد داخل مکمل‌های افزایش‌دهنده عملکرد در ورزش بدن‌سازی و ۷۲٪ از مواد موجود در محصولات لاغری روی برچسب های محصول نوشته نشده است. یک مطالعه دیگر نشان داد، که از مکمل‌های بدن‌سازی حاوی استروئیدهای آنابولیکی هستند که در برچسب محصول اعلام نشده است.

محققان و کارشناسان بهداشت نگران این موضوع هستند که این مواد پنهانی باعث آسیب دائمی به کبد می‌شوند. بیش از ۲۰ درصد از موارد آسیب کبدی  در انجمن آسیب‌های کبدی ایالات‌متحده مربوط به مصرف مکمل‌های گیاهی و رژیم غذایی هستند. سخنگوی آکادمی تغذیه و رژیم غذایی بیان کرده است: "متابولیسم تمام داروها و مکمل هایی که مصرف می کنیم، داخل کبد انجام می شود. کبد شما عامل اصلی سم‌زدایی شما است و به همین دلیل است که شما پس از مصرف مکمل با مشکلات فراوانی روبرو می‌شوید."

یک تیم تحقیقی برچسب‌ها و مواد درون بیش از ۲۰۰ مکمل که توسط بیماران کبدی گزارش‌شده بود را موردبررسی قراردادند. محققان نتیجه گرفتند که تنها ۹۰ مورد از ۲۰۳ محصول دارای برچسب‌هایی بودند که محتوای آن‌ها دقیقاً منعکس‌کننده مواد داخل آن‌ها بود. در یک مورد، یک بدن‌ساز که به شدت از آسیب کبدی رنج می‌برد، یک مکمل حاوی تاموکسیفن را دریافت کرده بود. پزشکان بیان کردند، این یک داروی ضد استروژن است که معمولاً برای جلوگیری از عود سرطان پستان استفاده می‌شود. آسیب کبدی که او تجربه کرده بود دقیقه همان چیزی بود که با سموم تاموکسیفن رخ می‌دهد."
 

متأسفانه مکمل‌هایی که برای کاهش وزن یا سنتز عضله فروخته می‌شوند،  بیشترین آلودگی را دارند و معمولاً با مواد مخدر بدون علامت آلوده می‌شوند، زیرا این امر باعث می‌شود که شما سریعاً تأثیر بپذیرید. شرکت ها می‌خواهند مردم از محصولات آنها استفاده کنند، بنابراین آن‌ها باید چیزی را در داخل مکمل ها اضافه کنند تا سریعاً تأثیر کرده و محصول خود را به فروش برسانند. این تعجب ندارد که استروئید آنابولیک در بعضی از محصولات بدن‌سازی مخلوط شده باشد.

متاسفانه امروزه مربیان، ورزشکاران و والدین بدون آگاهی از اطلاعات کافی به راحتی نسبت به تهیه این مکمل ها اقدام می کنند و نمی دانند که چه عوارض خطرناکی در پری مصرف آنها در کمین فرزندان و ورزشکارانشان خواهد بود.


هرکسی که علاقه‌مند به استفاده از مکمل‌ها است، باید به یک متخصص تغذیه ورزشی مراجعه کند.

مهم‌تر از آن این است که ابتدا افراد بدانند آیا آن‌ها به مکمل نیاز دارند یا خیر.

اما بهتر است بدانیم:
"اکثر مردم، اگر رژیم غذایی خوبی داشته باشند، نیاز به هیچ مکملی ندارند."

دکترمحمدمهرتاش- مسئول کمیته تغذیه هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان



Victor Navarro, M.D., chair, hepatology, Einstein Medical Center, Philadelphia; Sonya Angelone, RDN, CLT, San Francisco registered dietitian and spokesperson, Academy of Nutrition and Dietetics; Duffy MacKay, senior vice president, scientific and regulatory affairs, Council for Responsible Nutrition; Oct. ۲۴, ۲۰۱۷, American Association for the Study of Liver Diseases meeting, Washington, D.C.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.