دوشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳

فواید فعالیت فیزیکی و ورزش

فواید فعالیت فیزیکی و ورزش

از نظر فیزیولوژی ورزش برروی سیستم عضلانی استخوانی و سیستم متابولیک و قلبی عروقی و سیستم تنفسی و روحیات فرد اثرات بسیار مطلوبی می گذارد .

از نظر فیزیولوژی ورزش برروی سیستم عضلانی استخوانی و سیستم متابولیک و قلبی عروقی و سیستم تنفسی و روحیات فرد اثرات بسیار مطلوبی می گذارد به طوری که این فواید شامل موارد زیر می باشد.

۱-ورزش باعث می شود میزان از کار افتادکی و وابستگی فرد به دیگران را برای برطرف نمودن نیازهای بهداشتی تغذیه ای در ۵ سال اخر عمر  بطور مشخص کاهش یابد.

۲-فعالیت فیزیکی و ورزش بطور مشخص باعث کاهش بیماریهای قلبی و عروقی و نیاز به جراحی های پیچیده قلب و عروق ومرگ و میرهای ناشی از آن میشود.

۳- ورزش های هوازی دیابت نوع ۲ را کاهش می دهدو در دیابت نوع ۱ باعث افزایش حساست بدن به انسولین می شود در نتیجه باعث کنترل قند خون وکاهش عوارض بسیار وخیم دیابت که شامل نارسایی کلیه و پای دیابتی و عوارض روحی روانی آن میگردد.

۴-ورزش بطور مشخص باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان های پستان – روده –پرستات –رحم و لوزالمعده میشود بطوریکه که میتوان نقش آن در پیشگیری از این سرطانها ۳۰% دانست.

۵- ورزش باعث کنترل وزن و جلوگیری از چاقی می گردد به طوری که پیشنهاد می کنیم وقتی صحبت از کاهش وزن می گردد آحاد جامعه بجای آن که به رژیم های غذایی افراطی توجه نماید با یک فعالیت ورزشی حداقل ۳۰ دقیقه در روز رژیم غذایی لذت بخشی داشته باشند.

۶-ورزش باعث کاهش پوکی استخوان می شود و بایک فعالیت فیزیکی مناسب شما می توانید تراکم استخوان های خود را افزایش دهید.

۷-ورزش باعث می شود افراد سیگاری راحتتر اقدام به ترک سیگار نمایند و حتی از چاقی ناشی از ترک سیگار پیشگیری گردد.

۸-فعالیت ورزشی  به طور مشخص باعث کاهش  سنگ کیسه صفرا می گردد که متاسفانه در جامعه ما به علت نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و مستمر افراد حتی در سن زیر ۴۰ سالگی به سنگ کیسه صفرا و عوارض آن دچار می شوند.

۹- ورزش بطور مشخص شانس زوال عقلی و دمانس را کم می کند و همچنین با یک فعالیت فیزیکی روزانه ۳۰ دقیقه میزان اضطراب و استرس و افسردگی را در خود میتواند کاهش دهید.

7-برای آن که یک زندگی شاد و همراه با سلامت داشته باشید حداقل ۳۰ دقیقه در روز فعالیت فیزیکی مناسب با شرایط خودتان داشته باشید و از همین  الان به فکر ۵ سال آخر عمر خود در سن کهولت باشید که باعث شود در آن زمان نیاز به افراد دیگر برای زندگی و امور بهداشتی و تغذیه ای خود نداشته باشید.

8-زندگی سالم و شاداب در گرو فعالیت فیزیکی و ورزش مستمر برای حداقل ۳۰ دقیقه در روز است سعی کنید برای آن در ۲۴ ساعت شبانه روز وقت تعیین نمایید و از همین امروز شروع نمایید.

دکتر سید مصطفی شیریزدی/فوق  تخصص گوارش و جراحی عمومی/ هیات پزشکی ورزشی یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.