سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰

شیر و مقایسه ارزش تغذیه ای برای ورزشکاران

مرکزی

یکی از بهترین نوشیدنی ها برای افراد ورزشکار در تمامی سنین، انتخاب یک لیوان شیر ترجیحا کم چرب است.

شیر یک منبع غنی از کلسیم، فسفر و پتاسیم است. یک فنجان شیر ۳۰ درصد ارزش روزانه کلسیم دارد. کلسیم به استحکام استخوان و دندان کمک کرده و مانع از پوکی استخوان می شود. یک فنجان شیر همچنین حاوی ۲۰ درصد ارزش روزانه فسفر بوده که تقویت کننده استخوان ها و انرژی بدن است.

شیر سرشار از انواع  ویتامین هایی است که به ساخت استخوان ها، افزایش انرژی، حفظ بینایی و قدرت سیستم ایمنی کمک می کند. همچنین سرشار از ویتامین D بوده به طوری که یک لیوان شیر حاوی ۲۵ درصد از ارزش روزانه این ویتامین است که برای ساخت استخوان هایی قوی به جذب کلسیم کمک می کند.

 بعلاوه شیر حاوی میزان بالایی پروتئین درجه یک می باشد که مصرف این پروتئین برای هر ورزشکاری ضروری است. در مقایسه به یک لیوان شیر، یک لیوان نوشابه دارای انرژی برابر با یک لیوان شیر می باشد. ولی انرژی نوشابه صرفا از قندهای ساده تامین می شود که مصرف بالای قند های ساده برای بدن مضر است. زمانیکه مقدار زیادی قند را در یک زمان مصرف می کنید، سطح قندخون و انسولین به سرعت بالا رفته و سپس افت می کند که به مرور زمان منجر به مقاومت به انسولین و دیابت خواهد شد. کالری موجود در نوشابه می تواند باعث افزایش وزن، بیماری قلبی و سکته شود. همچنین، شیر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و فشارخون بالا را کاهش می دهد. در حالی که مصرف نوشابه های گازدار خطر بیماریهای غیر واگیر دار و مزمن مثل دیابت، فشار خون و بیماریهای قلبی و عروقی را بالا می برد. یه لیوان نوشابه فاقد هر گونه پروتئین و ویتامین بوده و به دلیل داشتن گاز دی اکسید کربن و املاح ناماسب، موجب از بین رفتن تراکم استخوان و به مرور ایجاد پوکی استخوان می شود.

آیدا غفاری - مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.