شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۶

سندرم تونل مچ دست

سندرم مچ

سندرم تونل مچ دست ودردهای گردن یا پشت

استفاده زیاد از کامپیوتر منجر به بیماری سندرم تونل مچ یا دردهای گردن یا کمر می شود . صفحه کلیدهایی هایی که برای بالا بردن سرعت تایپ استفاده می شوند و استفاده مداوم از ماوس می تواند باعث صدمه زدن به تاندون ها، عصب ها و بافت های دست شود . در مراحل اولیه بیماری خستگی، بیحسی و ناراحتی عمومی در محل آسیب دیده احساس می شود . خارش، سردی و بی حسی نیز در دست ها احساس می شود . همچنین ممکن است احساس ناتوانی و هماهنگی در دست ها کنید . حتی ممکن است از فرط درد شب ها از خواب بیدار شوید و قسمت آسیب دیده نیاز به ماساژ دادن پیدا کند . این علائم معمولاً بعد از فعالیت طولانی رخ می دهد و پس از اتمام کار خود به خود برطرف می شود . هرچند در طول زمان ناحیه ی آسیب دیده حساس تر و آسیب پذیرتر می شود و حتی فعالیتی غیر مرتبط با آن ناحیه می تواند باعث بروز درد در آن ناحیه شود . اگر این عارضه مورد درمان قرار نگیرد، خیلی زود وخیم تر خواهد شد .

بهتر است اگر یکی از این علائم را در خود مشاهده کردید، سریعاً این مسئله را با مشاور پزشکی خود در میان بگذارید . درمان فوری احتمال عوارض وخیم تر را کاهش خواهد داد .

ترکیبی از درمان ها، حتی RSL بنا بر نواحی آسیب دیده، درمان شکسته بندی کردن مچ و دست است . در موارد وخیم تر ممکن است عمل جراحی هم مورد نیاز باشد . نوع درمان و شدت آسیب دیدگی در هر بیمار متفاوت است .

راهکارهای جلوگیری از بیماری های مفصلی و عضلانی

راههای بسیاری برای پیشگیری از این آسیب ها وجود دارد، که عبارتند از :

-1 حتماً صاف بنشینید و از قوز کردن پرهیز کنید و در صورت لزوم می توانید از یک بالشتک به عنوان تکیه گاه استفاده کنید و هر از چند گاهی وضعیت نشستن خود را بررسی کنید .

-2 هنگام تایپ کردن از فونت مناسب استفاده کنید تا نیازی نباشد که برای خواندن مطالب به جلو خم شوید .

-3 قرار دادن ماوس نزدیک به صفحه کلید نیز می تواند از بعضی ناراحتی ها و مشکلات مربوط به گردن و شانه جلوگیری کند .

-4 صندلی و میز کار باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد تا بتوان از بسیاری از مشکلات جلوگیری کرد .

-5 در موقع تایپ کردن ، مچ دست نباید روی جایی قرار بگیرد یا خم شود . هر از چند گاهی به مچ ها باید استراحت داد .

-6 در موقع تایپ کردن حتماً از دو دست استفاده شود .

-7 بالا بردن قدرت و انعطاف بدنی ، میزان خستگی بدن را کاهش می دهد . پس همواره ورزش کنید . این موارد را برای فرزندانتان نیز رعایت کنید و حتماً به آنها خاطر نشان شوید که این نکات را رعایت کنند تا مشکلی ایجاد نشود .

دکتر محسن مردانی/ جراح و متخصص ارتوپی/ فلوشیب آرتروسکوپی شانه،زانو صدمات ورزشی/  ارتوپد هیات پزشکی ورزشی استان گیلان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.