شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷

در جهت ارتقاء سلامت همگانی برگزار شد؛

کارگاه آموزش مهارت های زندگی در یزد (مهارت خودآگاهی)

کارگاه آموزش مهارت های زندگی در یزد (مهارت خودآگاهی)

هیات پزشکی ورزشی استان یزد اولین دوره کارگاه آموزشی با عنوان مهارت های زندگی ویژه بانوان را در دی ماه سال جاری برگزار کرد.

 به گزارش دفتر یزد پایگاه خبری- تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در اولین روز کارگاه اکرم بهمنی مسئول کمیته روانشناسی هیات و مدرس این  کارگاه  آموزشی  در این خصوص گفت: خودآگاهی،یکی از مهارت های پایه در مهارت های زندگی می باشد که  توانایی شناخت خود و آگاهی از خصوصیات، نقاط ضعف و قوّت، خواسته‌ها،هدف ها، شکست ها، موفقیت هاست. برای اکثر ما توصیف ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری خود برای دیگران، کار سخت و دشواری می باشد.به عنوان مثال ممکن است پاسخ به این سوال که چه کسی هستیم، سخت و دشوار باشد.

بهمنی ادامه  داد: 

  • به طور کلی در مهارت خودآگاهی می‌آموزیم که: 
    • با تکیه بر نقاط قوت خود برای بهبود نقاط ضعف خود تلاش کنیم. آگاهی از نقاط ضعف باعث می‌شود که فرد با استفاده از این آگاهی بتواند تسلط بیشتری بر خود داشته باشد.
    •  احساسات خود را بشناسیم. چون فردی که از احساسات خود آگاه می‌شود می‌تواند آنها را کنترل کند. ناتوانی در کنترل و مهار احساسات می‌تواند به اعتیاد، خشونت و ... بیانجامد.
    •  از نیازهای خود اطلاع پیدا کنیم و یاد بگیریم که از مسیرهای سالم نیازهای خود را مرتفع سازیم.
    • در زندگی خود اهداف واقعی را دنبال نماییم و از دنبال کردن اهداف غیرواقعی، تخیلی و کمال‌گرایانه پرهیز کنیم. چرا که اهداف غیرواقع بینانه باعث ناکامی و به تبع آن خشم و خشونت می‌شود.
    • در نهایت خودآگاهی باعث ارزشمندی ما می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دنبال ارزشهای واقعی به جای ارزشهای کاذب باشیم و رضایت کافی از زندگی داشته باشیم. عدم رضایت از خود این پیام را به ما می دهد ک نیازمند تغییر هستیم. وی افزود: از اجزای مهم دیگر خودآگاهی عزت نفس یا اعتماد به نفس می‌باشد. عزت نفس کلید اصلی بهداشت روان است.عزت نفس منوط به میزان احترام و ارزشی است که فرد برای خود قائل است. چنانچه قضاوت ما نسبت به ارزشهایی که داریم مثبت باشد دارای عزت نفس مثبت و چنانچه قضاوت ما منفی باشد دارای عزت نفس ضعیفی هستیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.