سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۹

عوارض مصرف مکمل های استروئیدی

مکملهای استروییدی

استفاده از مکمل های استروئیدی در بین بدنسازان و وزنه برداران بسیار شایع است و بیشترین میزان موارد تشخیصی از نمونه های دوپینگ هم مربوط به همین مکمل هاست. مصرف اینگونه مکمل ها عوارض منفی بسیاری مثل افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و کلیوی، سکته، سرطان، لخته شدن خون، اختلالات روده ای، مشکلات ادراری به دنبال دارد.


بسیاری از ورزشکاران بدون آگاهی از عوارض و.مضرات مکمل های استروئیدی، از آن ها استفاده میکنند و با مشکلات زیادی رو به رو می شوند
از جمله مسائلی که ذهن ورزشکاران خصوصا بدنسازان  را مشغول کرده است توجه به ظاهر بدنی و داشتن اندامی عضلانی است، در نتیجه  ورزشکاران بسیاری از مکمل های استروئیدی را به منظور دستیابی به ظاهری.عضلانی استفاده میکنند، استفاده از مکمل های استروئیدی در بین بدنسازان و وزنه برداران بسیار شایع است و بیشترین میزان موارد تشخیصی از نمونه های دوپینگ هم مربوط به همین مکمل هاست. استروئیدها ساختاری شبیه هورمون های جنسی مردانه دارند و در رشد عضلات اسکلتی و نمو ویژگی های جنسی مردانه نقش ایفا میکنند. در علم  پزشکی از این استروئیدها به عنوان درمان بعضی از بیماری ها استفاده می شود. اما آیا از مضرات این داروها به عنوان مکمل های ورزشی آگاهی دارید؟ تحقیقات بسیاری در سراسر دنیا انجام گرفته و نتابج ان ها حاکی از آن است که بسیاری از مصرف کنندگان این مواد بدون آگاهی از مضرات آن ها اقدام به مصرف میکنند. بسیاری از ورزشکاران بدون مشورت با پزشک و متخصصین تغذیه و به پیشنهاد دوستان اقدام به مصرف اینگونه مکمل ها میکنند که در نتیجه استفاده از ان ها با مشکلات زیادی روبه رو می شوند.از انواع مکمل های استروئیدی میتوانیم به دی هیدرواپی اندسترون، آندروسترون دیون و  تستسترون اشاره کنیم. دقت کنیم که مصرف اینگونه مکمل ها تاثیرات و عوارض منفی بسیاری به دنبال دارد، مثل افزایش فشار خون، مشکلات قلبی و کلیوی، سکته، سرطان، لخته شدن خون، اختلالات روده ای، مشکلات ادراری.
شاید با مصرف این مکمل ها ظاهری عضلانی به دست آورید اما به یاد داشته باشید که آقایانی که از این مکمل ها استفاده میکنن درمعرض طاسی، مشکلات ناباروری و عقیمی و آکنه های پوستی قرار میگیرند.در مورد زنان از عئارض مصرف این.مکمل ها میتوانیم به بم شدن صدا، کوچک شدن سینه، مشکلات هورمونی و قاعدگی، اختلالات رفتاری مثل پرخاشگری و افسردگی را نام ببریم. برای قهرمان شدن باید جسمی سالم داشته باشیم، استفاده از این مکمل ها نه تنها سلامت جسمی و روحی شما را به خطر می اندازد بلکه مانع از پیشرفت شما در تمام رشته های ورزشی میشود. ورزشکاران عزیز باید با رعایت رژیم غذایی سالم و.مناسب در کنار تمرین های منظم و اصولی به ظاهر بدنی مورد دلخواه خود دست یابند.

فرناز نوری زاده -مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.