پنجشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴

دکتر صدیقه دهنائی:

مصرف برخی مکمل ها عوارض برگشت ناپذیر دارد

بازار اشفته مکملها

دکتر صدیقه دهنائی رئیس هیات پزشکی ورزشی استان زنجان نسبت به آگاهی از انواع مکمل های ورزشی و پیامدهای آن ها، هشدار داد.

دکتر " صدیقه دهنائی " در گفت وگو با دفتر زنجان  پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، تصریح کرد: مصرف مکمل ها، به ویژه مکمل های ورزشی در بین جوانان به صورت بی رویه و بدون مشورت با پزشک، افزایش یافته است.

او به انواع مختلف مکمل های ورزشی اشاره کرد و افزود: این مکمل ها، انواع مختلفی از جمله پروتئینی، ویتامینی و هورمونی دارند که مصرف بی رویه و بدون نظر پزشک متخصص طب ورزشی هر کدام، دارای پیامدهایی است که گاهی نیز برگشت ناپذیر است. 

این داروساز درباره مکمل هایی که هورمونی هستند، هشدار داد: این مکمل ها، مقدار زیادی "استروئیدآنابولیزان" دارند که این هورمون دارای دو اثر است؛ اثر "آنابولیکی" که محرک ساخت عضله است و اثر "آندروژنی" که باعث ایجاد عوارضی همچون "بزرگی پستان و ناباروری در آقایان" می شود.
 
دکتر دهنائیبا اشاره به آسیب های دیگر این هورمون ها، ادامه داد: هورمون های حاصل از مکمل های ورزشی غیرمجاز، عوارضی همچون کلفتی صدا، افزایش موهای زاید بدن، طاسی، آکنه و افزایش کلسترول در بدن خانم ها و آقایان را به همراه دارد.

این مقام مسئول به ورزشکاران توصیه کرد: علاوه بر مکمل های یاد شده، از داروهای محرک سیستم عصبی مرکزی  نیز به طور غیرقانونی در سالن های ورزشی استفاده می شود که آسیب های غیرقابل جبرانی برای افراد دارد؛ تپش قلب، افزایش فشار خون و همچنین مشکلات مغزی مانند توهم، تشنج و خونریزی مغزی، از دیگر عوارض قلبی عروقی این مکمل هاست.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.