یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۴

بررسی تاثیر مثبت اندیشی در ورزش  

تاثیر مثبت اندیشی در ورزش

قدرت ذهن بر احساسات ، اجراها و انرژی ذهنی ما نیز تاثیر می گذارد طرز فکر ما در ذهنمان ذخیره شده و به صورت نیمه هوشیارانه نوع رفتار ما را تعیین می کند .

به گزارش دفتر زنجان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی کشور ؛ زهرا مجیدی عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان گفت : چند لحظه چشمانتان را ببندید ، تمرکز کرده و پیروزی در یک رقابت مهم را در ذهنتان به تصویـر بکشید ( تصویرسازی ذهنی ) اکنون افکار و احساساتی را که به واسطه قرار گرفتن در چنین وضعیتی در ذهنتان به وجود می آید را یادداشت کنید سپس عکس آن را انجام دهید یعنی شکست در یک رقابت مهم را در ذهنتان به تصویر بکشید و احساس و اندیشه خود را در این وضعیت یادداشتت کنید، این تست تصویری از «ذهن مثبت» و «ذهن منفی» شما را ارایه خواهد کرد.  
 
وی افزود : روانشناسان معتقدند اندیشه ها و پندارهای ماست که کیفیت زندگی ما را می سازند، اندیشه ها هستند که موجب موفقیت یا شکست ، عامل سلامتی یا مریضی ما هستند با اندیشه های مثبت است که انسان سرشار از شور و اشتیاق می شود و احساس تندرستی و آرامش می کند و اعتماد به نفس و خودباوری در شخص افزایش می یابد. و با افکار منفی است که احساس مریضی و بدبینی می کند، به نظر شما ویژگی های فردی موجب شاخص ها و معیارهای مثبت نگری است یا اینکه فضا و شرایط اجتماعی است که ما را به مثبت نگری رهنمون می کند. 
 
این مقام مسئول ادامه داد : مثبت نگری حاصل تعامل آرام و بدون مشکل با محیط اجتماعی است که پیامد آن مجموعه ای از تمایلات مبتنی بر اعتماد و اطمینان خاطر در فرد است که نقطه مقابل آن ترس ، ناامیدی و نگرانی خواهد بود یک آدم معمولی در یک روز به طور میانگین 60 هزار فکر مختلف به سرش می زند پس اینکه چگونه فکر می کنید بسیار اهمیت دارد ،تغییر مدل فکری به شما کمک خواهد کرد تا در تمرینتان جدی تر باشید و بر موانع بیش رویتان غالب شوید، این را تصور کنید: 5 صبح است و ساعت زنگدارتان هم خاموش... قرار نیست تا ساعت 9 صبح کاری کنید. اما تنها شانس شما برای اینکه تمرین روزانه خود را انجام دهید صبح زود است. زمستان هم هست و هوا تاریک، در کسری از ثانیه افکاری از ذهنتان رد خواهد شد. حال نکته اینجاست که افکاری مانند «ارزشش رو داره » و « من یک انتخاب بیشتر ندارم و اون هم اینه که ورزش کنم و وقتی تمرینم تموم بشه خیلی حس بهتری خواهم داشت.» به شما انگیزه خواهند داد تا از تختتان بلند شوید ، لباس های ورزشیتان را بپوشید و بیرون بزنید.
  
مجیدی یادآور شد : افکار مثبت می توانند شما را در وسط یک تمرین سخت هل بدهند، کسانی که ورزش می کنند به واسطه حضور در محیط های ورزشی ، باشگاه ، مسابقات ، تمرینات مداوم جسمی و استفاده از انرژی تپنده آن و انرژی لحظه ها به طور معمول افرادی مثبت اندیش هستند. کمتر ورزشکاری را می توان یافت که منفی بین بدبین یا بداندیش در نگاهی عام باشد، نگاه ما به ورزش از جنبه تربیت و تهذیب اخلاقی انسان و دور کردن او از منفی نگری است. ورزش نه تنها باعث سلامت جسم می شود بلکه از نظر روانی هم موجب تقویت چارچوب های ذهنی می شود، باید به خاطر داشته باشید که ذهن به صورت هوشیارانه و نیمه هوشیارانه بر اجرای ما تاثیر می گذارد ذهن ما می تواند بین تکانه های مثبت و منفی در نوسان باشد. منظور ما از تکانه های مثبت ، افکار ، احساسات و انرژی ذهنی است که تاثیر مثبت بر اجرای ما می گذارد، در واقع افکار و اندیشه های ما در کوتاه مدت و بلند مدت بر اجرای ما تاثیر می گذارند. 
 
عضو کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی هیات پزشکی ورزشی استان زنجان عنوان کرد : همچنین قدرت ذهن بر احساسات ، اجراها و انرژی ذهنی ما نیز تاثیر می گذارد طرز فکر ما در ذهنمان ذخیره شده و به صورت نیمه هوشیارانه نوع رفتار ما را تعیین می کند. و تفکر منفی می تواند با ایجاد یک تفکر نو به تفکری مثبت تبدیل شود، برای دستیابی به یک ذهن مثبت باید مشتاق باشید ولی عصبی و نگران نه. .. اعتماد به نفس داشته باشید ولی مغرور نه ...و همیشه مثبت فکر کنید حتی در ناملایمات و بحران ها میزان انجام ورزش ، بین بیماران مثبت و منفی اختلاف ایجاد می کند، هنگامی که هر دو گروه به یک اندازه ورزش می کنند اختلاف کمتری بین میزان مرگ و میر در آنها وجود دارد، تحقیقات به طور کلی نشان می دهد که تفکر مثبت باعث می شود بیماران ، بیشتر به سلامت خود برسند. به طوری که می توان دریافت که ورزش و اندیشه مثبت رابطه علت و معلولی دارند، به طور کلی با عزم راسخ و پیگیری پایان نابذیر می توانیم افکار مثبت ، نیروبخش و سازنده را جایگزین اندیشه های منفی و مخرب کنیم و تندرستی و سلامتی را جایگزین ناخوشی و مریضی کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.