دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

آسیب های شایع در دومیدانی

مرکزی

بیشترین ناحیه ای آسیب در دوندگان اندام تحتانی و بیشترین عضو صدمه دیده زانو می باشد .

دویدن به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار علاقه مندان خاص خود را دارد، شناخت آسیب ها در این رشته  می تواند در جهت پیشگیری و درمان آنها موثر باشد. در اکثر تحقیقاتی که بروی آسیب در دوندگان انجام شده است بیشترین ناحیه ای که دچار بروز آسیب  می شود اندام تحتانی و بیشترین عضو صدمه دیده زانو می باشد.

آسیبهای شایع این رشته را می توان به شرح ذیل طبقه بندی کرد :

۱- زانوی دوندگان : درد در اطراف زانو و کشکک از علایم مشخص این آسیب می باشد که همراه با درگیری

مفصل کشککی-رانی می باشد. تکرار زیاد نیروهای وارد شده بر زانو، دویدن در سرازیری، عدم بالانس عضلانی و ضعف در ناحیه لگن می تواند باعث فشار زیاد بر زانو و ایجاد این عارضه شود.

۲- تاندونیت آشیل : این عارضه به شکل درد و تورم در محل تاندون خود را نشان می دهد که به علل مختلفی من جمله دویدنهای طولانی، کفش نامناسب، کوتاهی و سفتی عضلات ساق و یا حتی صافی کف پا   می تواند اتفاق بیافتد.

۳- التهاب فاسیای کف پا : بعلت کشیدگی در محل اتصال فاسیا به پاشنه و حتی پارگی های کوچک در فاسیا اتفاق می افتد و علایم آن بصورت درد و تحریک پذیری در ناحیه کف پا و پاشنه خود را نشان می دهد. از مواردی که باعث این مساله می شود میتوان به کفش نامناسب و یا دویدن در زمین نامناسب اشاره کرد.

۴- شین اسپلینت یا تحریک استخوان درشت نی : بعلت التهاب در عضلات و تاندونهای اطراف استخوان درشت نی ایجاد می شود که خود را بصورت درد در این ناحیه نشان می دهد. دویدن بر سطوح شیب دار انحراف در استخوان درشت نی و نداشتن کفی مناسب در کفش از عوامل مستعد کننده می باشد.

۵-سندروم ایلیوتیبیال باند یا تحریک نوار خاصره‌ای ـ درشت نی : با خم و راست شدن زانو، نوار خاصره‌ای ـ درشت نی به سمت عقب و جلو بر روی برجستگی خارجی استخوان ران حرکت می‌کند. تکرار زیاد این حرکت در دویدن می تواند باعث تحریک این برجستگی و ایجاد درد در این ناحیه شود.

دویدن بر روی سطح‌های شیب‌دار، عدم تناسب طول اندام‌های تحتانی، انحراف استخوان درشت نی به طرف خارج، میتوان از عوامل مستعد کننده این مساله باشد.

۶- شکستگی های استرسی : این شکستگی‌ بعلت  عدم توانایی استخوان  در برابر فشارهای مکانیکی مکرر و غیر شدید ایجاد می شود. این شکستگی در استخوان درشت نی، نازک نی، استخوان کف پایی و ران می تواند ایجاد شود که با فعالیت تشدید و با استراحت بهبود می‌یابد و تشخیص قطعی آن با رادیوگرافی امکان پذیر است. عدم تناسب طول اندام تحتانی، چرخش به داخل بیش از حد پا و دویدن بر روی سطح سخت از عوامل مستعد کننده‌ی شکستگی‌های استرسی است.

۷- تاندونیت پاتلار : این عارضه به زانوی پرندگان نیز معروف است. انقباضات بیش از حد عضله چهار سر باعث می شود که تاندون کشکک در محل اتصال خود به کشکک و یا درشت نی دچار درد و التهاب شود. تمرین بر روی زمین سفت و نامناسب و دویدن های طولانی و عدم استفاده از کفش مناسب از عوامل مستعد کننده این مساله است.

۸- پیچ خوردگی مچ پا : پیچ خوردگی می تواند در جهت داخل و یا خارج مچ اتفاق بیافتد. این عارضه باعث کشیدگی در رباط های اطراف مچ پا می شود که می تواند همراه با تورم و درد باشد. دویدن در مسیرهای ناهموار خستگی عضلانی، ضعف عضلات و یا حتی کفش نامناسب از عوامل ایجاد این مساله می تواند باشد.

۹- کشیدگی عضلانی : زمانی که عضلات بیش از حد کشیده شوند  تارهای عضلانی و یا تاندونها می توانند دچاره آسیب و پارگی گردند. این مساله بیشتر در عضلات ساق و همسترینگ اتفاق میافتد. استفاده بیش از حد، عدم انعطاف پذیری و گرم نکردن قبل از تمرین از عوامل ایجاد این مساله می باشد.

۱۰- تاول و سوختگی: تماس مداوم و اصطکاک پا با کفش خصوصا در ناحیه پاشنه می تواند باعث ایجاد تاول در این ناحیه گردد که استفاده از کفش و جوراب مناسب می تواند از بروز آن جلوگیری کند. سایش پوست در ناحیه ران نیز می تواند باعث تحریک و سوختگی در این ناحیه شود.

۱۱- درد پهلو : درد ناحیه شکم که معمولا به طرفین کشیده می شود. این درد بعلت اسپاسم عضله دیافراگم ایجاد می شود. خم شدن به جلو همراه با سفت کردن شکم و یا تنفس با لب های بسته میتواند این درد را کاهش دهد.

تهیه وتنظیم : رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.