یکشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴

حضور سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان در برنامه هنگام با ورزش

مرکزی

دکتر ناصر عزیزی سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان با حضور در سیمای استان اهداف و برنامه های آتی هیات را تشریح کردند.

متن گفتگوی سرپرست هیات پزشکی ورزشی استان در برنامه همگام با ورزش به شرح ذیل می باشد:

آقای دکتر بفرمایید در دوره جدید فعالیت در هیات پزشکی ورزشی استان، چه برنامه هایی برای ورزش استان دارید؟  

 قبل از پاسخ به این سوال باید بگویم در سال ۱۳۸۷که ریاست هیات پزشکی ورزشی را برعهده گرفتم دو هدف اصلی داشتم، افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته و خرید ساختمان مستقل برای هیات پزشکی ورزشی استان چون همانطور که مید انید در جهت پیشبرد اهداف ابتدا باید  زیر ساخت ها تامین شود، که به حول و قوه الهی حاصل شد.

هدف اصلی پزشکی ورزشی حمایت از ورزشکاران می باشد، ارتقا سطح آگاهی، آشنایی ورزشکار با انواع مواد نیروزای غیر مجاز و پیشگیری از عوارض مصرف  این گونه مواد که البته به علت نا آگاهی ورزشکاران از عوارض این مواد می باشد و همچنین جلوگیری از خلاف هایی که در این خصوص در اماکن ورزشی رخ می دهد، می باشد.

انشااله برای این دوره علاوه بر تمرکز بر افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته، در بخش آموزش این هدف را داریم که سطح  آگاهی وعلم ورزشکاران را افزایش دهیم  زیرا معتقدیم هر چه سطح دانش ورزشکاران افزایش یابد میزان آسیب های ورزشی آنها کاهش پیدا می نماید.

آیا هیات پزشکی استان بر توزیع مواد نیروزا در باشگاههای ورزشی نظارت دارد؟

بله،  یکی از وظایف  بازرسین هیات در ستاد نظارت بر سلامت اماکن ورزشی کنترل ونظارت بر توزیع مواد نیروزا در باشگاهها و مجموعه های ورزشی می باشد. در همین جا به تمامی ورزشکاران توصیه می کنم برای استفاده از هر نوع مکمل ورزشی با یک متخصص تغذیه مشورت نمایند و هرگز به توصیه دوستان وحتی مربیان از هیچ نوع مکملی استفاده نکنند.

کارشناسان کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان در طول هفته آماده ارائه انواع مشاوره های تخصصی در زمینه تغذیه و مکمل های ورزشی به ورزشکاران می باشند. البته ناگفته نماند،  فرهنگ سازی این خصوص همکاری  صدا وسیما را می طلبد، که با ساخت کلیپ وبرنامه های آموزشی ویا حتی تهیه مستندهایی از افرادی که در اثر مصرف مکمل های غیر مجاز دچار بیماری شده اند،  ورزشکاران را با عوارض این مواد آشنا نمایند.

به عنوان سخن پایانی  اگر توصیه یا مطلبی دارید،  بفرمایید؟

هیات پزشکی ورزشی در هر استان  ادامه دهنده سیاستهای فدراسیون پزشکی ورزشی و در راس تمام آنها حمایت ازورزشکاران می باشد، همان طور که می دانید، کلیه ورزشکاران حرفه ای و افرادی که به صورت آماتور ورزش می نمایند، باید عضو کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی شوند. یکی از اقدامات فدراسیون پزشکی ورزشی که از سال ۱۳۹۶عملی شد، امکان صدور کارت بیمه ورزشی به صورت آنلاین  می باشد، یعنی ورزشکار می تواند با مراجعه به سایت فدراسیون پزشکی ورزشی با آدرس   www. ifsm .ir  و  پرداخت حق عضویت (۱۵۰۰۰ تومان) کارت بیمه ورزشی شان را دریافت نمایند.

همچنین، طی صحبت هایی که با جناب آقای دکتر خواجوی ریاست دانشکده ورزش، دانشگاه علوم اراک صورت گرفته است، اعلام آمادگی کرده اند تا در تمامی زمینه های  آموزشی و پژوهشی با هیات پزشکی ورزشی  همکاری داشته باشند.  از تمامی فعالان بخش آموزش و پژوهش دعوت می نماییم، اگر برنامه و تحققیقاتی که در حوزه پزشکی ورزشی انجام داده اند را به هیات پزشکی ورزشی استان ارائه نمایند،  از آنها حمایت خواهیم کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.