دوشنبه ۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷

دکتر باقری مقدم در گفت وگو با تسنیم:

باشگاه‌های ورزشی صلاحیت کار درمانی ندارند

دکتر باقری مقدم

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با تأکید بر استعلام برقراری عضویت در کمیته خدمکات درمانی پزشکی ورزشی از طریق پیامک گفت: هیچ باشگاه ورزشی صلاحیت انجام اقدامات درمانی برای مراجعه‌کنندگان ندارد.

 دکتر احمد احمد باقری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، درباره الزامات فنی و بهداشتی باشگاه‌های سرپوشیده که مردم در هنگام مراجعه به این مکان‌ها باید به آنها توجه کنند، اظهار داشت: نخستین نکته این است که افراد برای ورزش کردن لزوماً نیاز به حضور در باشگاه ندارند. بسیاری از تمریناتی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، کنترل وزن، تناسب اندام و تقویت عضلات است حتی در منزل نیز قابل انجام است و پیاده‌روی و دویدن‌های آرام را نیز می‌توان در مکان‌های عمومی و روباز انجام داد، اما افرادی که نیاز به ورزش منظم و تحت نظر مربی دارند یا باید از دستگاه‌های ویژه‌ای استفاده کنند نیاز به حضور در باشگاه‌ها دارند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با ابراز رضایت از روند توسعه باشگاه‌های ورزشی در استان و شهر اصفهان ادامه داد: این موضوع فرصتی برای ورزشکاران و مردم است، اما این باشگاه‌ها ممکن است مشکلاتی نیز داشته باشند که باید در هنگام ثبت‌نام به آنها توجه کرد تا فرد دچار آسیب نشود.

دکتر باقری مقدم گفت: باشگاه‌ها حتماً باید دارای مجوز رسمی از اداره‌کل ورزش و جوانان استان باشند و مربیان نیز باید مدرک مربیگری در حوزه کاری خود داشته باشند تا نحوه صحیح کار با دستگاه‌ها را بدانند.

نوع باشگاه باید متناسب با هدف ورزشی انتخاب شود

وی با بیان اینکه افراد باید پیش از مراجعه به باشگاه هدف خود را تعیین کنند، تصریح کرد: نوع باشگاه باید متناسب با این هدف انتخاب شود. افرادی که به دنبال کنترل وزن هستند باید به سراغ باشگاه‌های ایروبیک و حرکات استقامتی بروند و آنهایی که به دنبال تقویت و افزایش حجم عضلات هستند، باشگاه‌های بدنسازی را انتخاب کنند. همچنین افرادی که دچار ناهنجاری‌های قامتی و اسکلتی مانند زانو پرانتزی شده‌اند، باید به باشگاه‌های حرکات اصلاحی مراجعه کنند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان با بیان اینکه باشگاه‌های ورزشی صلاحیت انجام اقدامات درمانی را ندارند، اضافه کرد: این امر خلاف قانون و خطرناک است و برای بیماری‌های قلبی، دیابت و ستون فقرات باید تحت نظر پزشک باشند و تمرینات خود را با مشورت او انجام دهند. مبتلایان به مشکلات زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ام اس و دیابت که علاقه به ورزش دارند باید بیماری خود را به باشگاه اطلاع دهند تا آنها با مشورت با پزشکان مراقبت‌های لازم را از فرد انجام دهند. متأسفانه اخیراً شاهد چند مورد مرگ در باشگاه‌ها بودیم که برای این افراد تشکیل پرونده به صورت کامل انجام نشده بود.

دکتر باقری مقدم خاطرنشان کرد: باشگاه‌ها باید مجهز به کمک‌های اولیه باشند و ایمنی و استاندارد دستگاه‌ها را رعایت کنند. همچنین دستگاه‌ها قدیمی نباشد و فاصله آنها از یکدیگر و از دیوارها رعایت شده باشد. همچنین وضعیت بهداشتی حمام‌ها و سرویس‌های بهداشتی، تهویه مناسب و اختصاصی بودن وسایل شخصی بررسی شود.

استعلام عضویت خدمات درمانی از طریق پیامک

وی با تأکید بر دارا بودن کارت خدمات درمانی پزشکی ورزشی گفت: مراجعه‌کنندگان حتماً باید رسید چاپی بیمه ورزشی را از باشگاه خود دریافت کنند و یا با ارسال کد ملی خود به شماره پیامک ۵۰۰۰۴۳۰۲ نسبت به برقراری بیمه ورزشی خود اطمینان حاصل کنند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان اظهار داشت: استفاده از هرگونه مکمل و دارو در باشگاه‌ها ممنوع است و در صورت مشاهده برخورد قانونی خواهد شد. مراجعه‌کنندگان نباید به هیچ عنوان تحت تأثیر تبلیغات باشگاه مکمل مصرف نکنند چون این مواد در بیشتر موارد آلوده به آنابولیک‌ها و هورمون‌ها است که بسیار خطرناک است. خانواده‌ها نیز باید بر اینکه فرزندانشان در چه باشگاه‌هایی ثبت‌نام می‌کنند و چه داروهایی در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نظارت کنند.

دکتر باقری مقدم درباره اینکه آیا این باور که بدنسازی برای بانوان ضرر دارد، درست است یا خیر افزود: عضله‌سازی بیشتر وابسته به هورمون‌های مردانه است و در بانوان انتظار عضله‌سازی نداریم مگر اینکه از هورمون‌های مردانه استفاده کنند که عوارض زیادی برای بانوان دارد و توصیه نمی‌شود. تمرینات تقویت عضلانی در بانوان بیشتر در جهت افزایش توان و قدرت عضله و کاهش افتادگی عضلات، بدون افزایش حجم است. در این راستا تمرینات مقاومتی برای بانوان با وزنه سبک و مقاومت کم و با تکرار زیاد صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.