دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۹

تغذیه قبل از ورزش

تغذیه قبل از ورزش

دریافت وعده قبل از ورزش، مانع از گرسنگی ورزشکار شده و قندخون عضلات را در سطح مطلوبی حفظ می کند.

به گزارش دفتر زنجان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی کشور ؛ احمدرضا رسولی عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان زنجان گفت : وعده قبل از ورزش عملکرد ورزشی را نسبت به حالت ناشتایی ارتقا می دهد زیرا ورزش در حالت ناشتایی سبب تخلیه ذخایر گلیکوژن شده و عملکرد ورزشی بویژه در ورزشهای استقامتی را تحت الشعاع قرار می دهد. بنابراین دریافت کربوهیدرات قبل از ورزش به بازسازی ذخایر گلیکوژن کبدی که در حین ورزش های طولانی مدت و شدید مورد استفاده قرار می گیرد ، کمک می کند.

وی افزود : اصول کلی برای وعده های قبل مسابقه این است که وعده غذایی باید پرکربوهیدرات و کم چرب و سهل الهضم باشد. وعده پرکربوهیدرات برای جلوگیری از گرسنگی و تامین قندخون مطلوب می باشد و وعده کم چرب جهت جلوگیری از کند شدن تخلیه معده و به تاخیر نیفتادن عمل هضم توصیه می شود.


این مقام مسئول با اشاره به، وعده های غذایی قبل از ورزش باید 3 الی 4 ساعت قبل از ورزش یا 2 الی 3 ساعت قبل ورزش یا 1 ساعت قبل از ورزش براساس رژیم طراحی شده و توسط متخصص یا کارشناس تغذیه ارائه می گردند ، گفت : جهت جلوگیری از ناراحتی های گوارشی محتوای کربوهیدرات وعده غذای با نزدیک شدن به مسابقه باید کاهش یابد برای مثال ؛ 1 ساعت قبل از ورزش میزان کربوهیدرات به 1 گرم به ازای کیلوگرم وزن بدن برسد .

رسولی با بیان اینکه، ناشتایی پیش از تمرین بر عملکرد فیزیکی و ذهنی ورزشکاران پس از 12 الی 24 ساعت اثرگذار می باشد، افزود : اگرچه برخی شواهد بیان می کنند که تمرینات استقامتی در حالت ناشتایی فواید متابولیکی مانند ،؛ افزایش اکسیداسیون چربی در عضلات را در پی دارد اما شواهد دیگر بر تامین کربوهیدرات در قبل و حین و بعد از ورزش تاکید دارند .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.