شنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۸

۵ ویتامین و ماده معدنی حیاتی بدنی در سرما

ماهی

زمستان فصل حمله ویروس ها و عفونت های باکتریایی به بدن است؛ هریک از ما برای مقابله با عوامل بیماری زا باید به فکر تقویت بدن باشیم.

ویتامین دی ۳: در فصول سرد که خورشید مایل است، اکثر افراد دچار فقر ویتامین دی می شوند. در چنین مواردی توصیه متخصصان تغذیه، استفاده از مکمل های ویتامین دی است و آن هم برای حفظ سلامت استخوان ها و جذب بهتر کلسیم. ماهی ‌های چرب مثل سالمون، ماهی کاد، ماهی خال ‌مخالی و ... بهترین منابع ویتامین دی هستند. مواد غذایی غنی‌شده ‌ای همچون شیر و غلات صبحانه و همچنین زرده‌ تخم مرغ و قارچ خام نیز حاوی ویتامین هستند.

ویتامین آ: وجود ویتامین آ برای سلامت پوست و غشاهای مخاطی (چشم‌ ها، مجاری تنفسی و ادراری، روده ها) که در خط مقدم مقابله با باکتری‌ها و ویروس قرار دارند لازم و ضروری است. این ویتامین در مواد غذایی حیوانی مانند زرده‌ تخم مرغ، کره، جگر و روغن ماهی و غیره به وفور یافت می ‌شود.

ویتامین سی: یک آنتی اکسیدان قوی است که از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد، مواد شیمیایی و آلاینده ها محافظت می کند. جذب ویتامین سی از طریق مواد غذایی بسیار آسان است. مرکبات، انواع توت ها، آناناس و ... بهترین منابع ویتامین سی هستند.

روغن ویتامینE:اگر در آب و هوای سرد دچار خشکی پوست می شوید، روغن ویتامینEمی تواند برای مراقبت های شخصی از پوست مفید باشد. لوسیون های بدن حاوی ویتامینEاغلب با روغان بادام، آفتابگردان، آووکادو و ... نیز مخلوط شده اند که همه آنها دارای مزایایی برای حفظ سلامت پوست هستند.

روی: یک ماده معدنی است که در اغلب موارد، فواید آن نادیده گرفته می شود. مصرف روی از عملکرد سیستم ایمنی بدن پشتیبانی می کند و تضمین کننده سلامت چشم است. این ماده معدنی همچنین به تنظیم اشتها کمک می کند. در مردان، مصرف این ماده معدنی به محافظت از بافت پروستات و تولید تستوسترون کمک می کند.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی/ دفتر آموزش و ارتقای سلامت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.